top of page

562 mln zł na stację w Słupsku. Nowe perony już gotowe

Pociąg przy nowym peronie na stacji Słupsk
Fot. PKP PLK

Pasażerowie w Słupsku mogą już korzystać z efektów trwającej modernizacji stacji kolejowej. Niedawno oddano do użytku przebudowany peron numer 3 oraz zupełnie nowy peron numer 4, co znacząco podnosi komfort wsiadania do pociągów i ułatwia dostęp do kolei. To element szerszej, wielomilionowej inwestycji Polskich Linii Kolejowych, której finalnym celem jest zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu podróży, na co czekają wszyscy korzystający z połączeń do Trójmiasta czy Szczecina.


Modernizacja stacji Słupsk wchodzi w kolejny etap, przynosząc już pierwsze, odczuwalne korzyści dla podróżnych. Udostępnione perony numer 3 i 4 stanowią ważny krok w kierunku unowocześnienia infrastruktury kolejowej w tym mieście. Z peronu numer 3 pasażerowie mogą odjeżdżać w kierunku Szczecina, a już od 13 grudnia (po wznowieniu ruchu na modernizowanym odcinku Lębork-Słupsk) także w stronę Trójmiasta. Nowy, jednokrawędziowy peron numer 4 obsługuje natomiast składy jadące do Ustki. Mimo, że oba perony są już użytkowane, na obu trwają jeszcze prace wykończeniowe. Nowe, wyższe konstrukcje peronowe zdecydowanie ułatwiają wsiadanie do pociągów, a zamontowane nowoczesne wyposażenie, takie jak ławki, gabloty informacyjne, energooszczędne oświetlenie oraz czytelne oznakowanie, podnoszą ogólny standard obsługi. Warto zaznaczyć, że wiata na peronie numer 3 stylistycznie nawiązuje do zabytkowej architektury wiat z peronów 1 i 2, łącząc nowoczesność z historią.


Pociąg przy nowym peronie na stacji Słupsk
562 mln zł na stację w Słupsku. Nowe perony już gotowe / fot. PKP PLK

Ścieżki i windy zwiększą dostęp do kolei


W ramach prac na stacji Słupsk zadbano również o dostępność dla osób o ograniczonej mobilności. W nawierzchni ułożono ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących, co zwiększa ich bezpieczeństwo i ułatwia poruszanie się. Teraz, gdy perony 3 i 4 są już w użytku, ekipy budowlane przeniosą się na sąsiednie perony numer 1 i 2. Docelowo, dostęp do peronów 1, 2 i 3 ma być zapewniony za pomocą schodów i wind, które połączą je z przebudowanym przejściem podziemnym. Dostęp do peronu numer 4 jest już realizowany z poziomu miejskiego węzła transportowego. Oprócz budowy nowych elementów, zaplanowano także renowację zabytkowych kiosków, które znajdują się na peronach 1 i 2. Całość uzupełni nowoczesny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami, które w czasie rzeczywistym będą informować o przyjazdach i odjazdach pociągów.


Inwestycja wykracza poza stację Słupsk


Prace modernizacyjne w Słupsku nie ograniczają się jedynie do samej stacji, obejmując również przebudowę torów i sieci trakcyjnej. Ukończono już budowę nastawni Lokalnego Centrum Sterowania, skąd jest obecnie prowadzony ruch pociągów. Na terenie miasta trwa także przebudowa mostu nad rzeką Słupią oraz trzech wiaduktów kolejowych, co ma kluczowe znaczenie dla trwałości i bezpieczeństwa infrastruktury w perspektywie kolejnych lat. Równolegle, modernizowany jest odcinek trasy Lębork – Słupsk. Obecne wstrzymanie ruchu pociągów, trwające od 5 września do 13 grudnia, pozwala wykonawcy na intensywne prace, między innymi na przebudowie stacji Pogorzelice i Jezierzyce Słupskie, budowie nowych wiaduktów w Damnicy, Potęgowie i Jezierzycach, a także na dobudowie drugiego toru i korekcie układu torowego. Te działania umożliwią pociągom jazdę z wyższą prędkością po bardziej korzystnym geometrycznie przebiegu linii.


„Kontynuujemy prace na modernizowanym odcinku trasy Lębork – Słupsk. Wykonawca, korzystając ze wstrzymania ruchu pociągów (5 września – 13 grudnia) realizuje roboty związane między innymi z przebudową stacji Pogorzelice i Jezierzyce Słupskie, budową nowych wiaduktów w Damnicy, Potęgowie i Jezierzycach, budową drugiego toru oraz korektą układu torowego. Umożliwi to prowadzenie ruchu pociągów jadących z wyższą prędkością, po bardziej korzystnym geometrycznie przebiegu linii.”

Pociąg przy nowym peronie na stacji Słupsk
562 mln zł na stację w Słupsku. Nowe perony już gotowe / fot. PKP PLK

Szybsze pociągi to priorytet dla Słupska


Ważnym elementem inwestycji jest budowa nowych przystanków w Runowie, Siemianicach i Łebieniu, które mają zwiększyć dostęp do kolei dla mieszkańców tych terenów. Docelowo, po zakończeniu modernizacji trasy Lębork – Słupsk (i etapu Gdynia Chylonia – Lębork, który ma być realizowany w latach 2026 – 2029), pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h (obecnie do 70 km/h). Skutkiem tego będzie skrócenie czasu podróży najszybszymi pociągami między Gdynią a Słupskiem o około 15 minut. Dalsze zwiększenie prędkości do 200 km/h będzie możliwe po wdrożeniu systemu łączności GSM-R oraz zabudowie systemu ETCS na sieci kolejowej. Całkowity koszt prac na stacji Słupsk to blisko 562 mln zł netto, natomiast koszt odcinka Lębork – Słupsk to 1,284 mld zł netto. Planowane zakończenie wszystkich prac budowlanych to listopad 2026 roku. Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach dwóch perspektyw finansowych: Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page