Alstom dostarczy system sterowania ruchem kolejowym dla linii. W Singapurze
- Marek Zioła

- 6 sie
- 2 minut(y) czytania

Alstom dostarczy zaawansowany system Urbalis CBTC dla singapurskiej linii Thomson-East Coast Line, aby umożliwić w pełni zautomatyzowaną, bezobsługową i wysokoprzepustową eksploatację. Projekt obejmuje modernizację trzech stacji oraz przygotowanie linii do rozbudowy w kierunku nowego Terminalu 5 lotniska Changi. Inwestycja ma na celu skrócenie czasu podróży i zwiększenie komfortu pasażerów, zgodnie z planem transportowym Singapuru do 2040 roku.
Firma Alstom podpisała kontrakt z Land Transport Authority (LTA) w Singapurze na dostarczenie zaawansowanego systemu sterowania ruchem kolejowym (CBTC). Kontrakt dotyczy stacji na linii East West Line, które mają zostać połączone z przedłużeniem linii Thomson-East Coast (TELe). Wartość umowy szacowana jest na kilkaset milionów euro.

Rozbudowa linii Thomson-East Coast Line
Zakres prac obejmuje modernizację trzech stacji: Tanah Merah, Expo oraz Changi Airport, które zostaną włączone do sieci TEL. Dodatkowo, Alstom dostarczy wyposażenie dla przedłużenia linii w kierunku planowanego Terminalu 5 na lotnisku Changi. To kluczowy element singapurskiego planu transportowego Land Transport Master Plan 2040 (LTMP 2040), którego celem jest zapewnienie płynnej i kompleksowej łączności. Nowe połączenie ma znacząco skrócić czas podróży dla mieszkańców oraz turystów.
Jak podkreśla Yann Maixandeau, dyrektor zarządzający Alstom w Singapurze i Malezji:
"Alstom jest dumny z tego, że od ponad dwóch dekad wspiera rozwój kolei w Singapurze, dostarczając najnowocześniejszy tabor i systemy sygnalizacyjne, które kształtują mobilność miejską tego kraju. Ta najnowsza umowa odzwierciedla nasze wiodące kompetencje w dziedzinie zaawansowanych, bezobsługowych systemów sterowania pociągami. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy przyczynić się do realizacji wizji LTMP 2040, umożliwiając płynne, wydajne i zrównoważone podróże między miastem a lotniskiem Changi dzięki rozbudowie TEL."
Szczegóły projektu i partnerzy
W ramach konsorcjum Alstom, jako lider, dostarczy system Urbalis CBTC, który jest już z powodzeniem wykorzystywany na linii TEL. Partnerem w projekcie jest firma ST Engineering Urban Solutions Ltd., która odpowiada za system komunikacji danych (DCS) oraz drzwi peronowe (PSD). Przedłużenie linii TEL do lotniska Changi ma zapewnić szybkie i bezpośrednie połączenie z centrum miasta i dzielnicami mieszkalnymi.
Po zakończeniu wszystkich prac, licząca 57 kilometrów linia TEL będzie przebiegać przez kluczowe lokalizacje, takie jak Gardens by the Bay, Maxwell, Orchard, aż do stacji Woodlands North, gdzie będzie możliwość przesiadki na pociągi do Johor Bahru w Malezji. Dzięki nowemu połączeniu czas podróży z lotniska Changi do Marina Bay ma skrócić się z 55 minut do około 45 minut, a do Gardens by the Bay z 60 do 40 minut.
Alstom ma ugruntowaną pozycję w Singapurze, a nowy kontrakt umacnia jego obecność na tamtejszym rynku. Firma dostarczyła już system sygnalizacyjny dla czwartego etapu linii TEL, który został oddany do użytku w czerwcu 2024 roku. System Urbalis CBTC, oparty na technologii sterowania pociągami z wykorzystaniem komunikacji, jest używany na 190 liniach metra na całym świecie, w tym na 67 w pełni bezobsługowych. Rozwiązania Alstom mają przyczyniać się do wyższej efektywności operacyjnej oraz redukcji zużycia energii o 30 procent.















Komentarze