top of page

Alstom prezentuje Urbalis Fluence – innowacyjne sterowanie ruchem metra

Tory kolejowe
Źródło zdjęcia: Alstom

Alstom wprowadza na rynek Urbalis Fluence, system sterowania ruchem pociągów oparty na technologii CBTC, który znacząco zmienia dotychczasowe podejście do zarządzania ruchem w metrze. System ten, zamiast scentralizowanej kontroli z toru, przenosi inteligencję i zdolność podejmowania decyzji bezpośrednio na pokład pociągu. To rozwiązanie może zrewolucjonizować funkcjonowanie miejskich systemów kolejowych.


Alstom przedstawia Urbalis Fluence, rozwiązanie, które ma potencjał, aby zmienić sposób funkcjonowania systemów metra. System ten, choć na pierwszy rzut oka wydaje się być kolejnym systemem sygnalizacyjnym CBTC (Communication-Based Train Control), wprowadza radykalną zmianę w architekturze sterowania. Zamiast tradycyjnego podejścia, gdzie pociągi są pasywnymi odbiorcami instrukcji z infrastruktury torowej, Urbalis Fluence przenosi kluczowe funkcje sterowania bezpośrednio na pokład pociągu.


Zmiana paradygmatu w sterowaniu ruchem


Tradycyjne systemy metra opierają się na scentralizowanej logice, gdzie pociągi otrzymują instrukcje z urządzeń torowych, takich jak sygnalizatory, czujniki i urządzenia blokujące. Jest to system sprawdzony, ale charakteryzujący się pewną sztywnością, co może wpływać na jego wydajność i koszty utrzymania. Urbalis Fluence zmienia ten paradygmat, umieszczając inteligencję decyzyjną na pokładzie pociągu. Pociągi komunikują się ze sobą w czasie rzeczywistym, samodzielnie podejmując decyzje i dostosowując się do zmieniających się warunków.


Valérie Lefebvre, wiceprezes ds. sygnalizacji miejskiej w Alstom, podkreśla fundamentalną różnicę Urbalis Fluence:

„Aby zrozumieć, co wyróżnia Urbalis Fluence, należy zrozumieć, jak działa większość systemów metra.”

Porównanie do przejścia z telefonów stacjonarnych na smartfony, czy też z tradycyjnych złączy USB na USB-C, oddaje istotę tej zmiany. Infrastruktura torowa nie znika, ale staje się bardziej rozproszona i elastyczna, co przekłada się na zwiększoną odporność i dostępność systemu. Nowe podejście ma zwiększyć elastyczność i efektywność operacyjną, jednocześnie obniżając koszty utrzymania w dłuższej perspektywie.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page