Bezpieczeństwo Polski jest uzależnione od kolei? Ważna debata na targach TRAKO
- Marek Zioła

- 24 wrz
- 2 minut(y) czytania

Podczas 16. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku odbyła się kluczowa debata na temat roli kolei w krajowym i europejskim systemie bezpieczeństwa. Z zabranych głosów wynika, że inwestycje w infrastrukturę kolejową są kluczowe nie tylko dla transportu pasażerskiego, ale również dla zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Prezes PKP S.A. ocenił, że sytuacja na Ukrainie dobitnie pokazała, że to właśnie kolej jest najodporniejszym systemem bezpieczeństwa w warunkach wojennych.
Debata „Rola kolei w krajowym i europejskim systemie bezpieczeństwa” zgromadziła w Gdańsku podczas TRAKO kluczowych przedstawicieli branży kolejowej. Prezes zarządu PKP S.A. Alan Beroud oraz prezes zarządu Polregio, Krzysztof Pietrzykowski, podkreślili, że kolej ma kluczowe znaczenie w sytuacjach kryzysowych. Ich zdaniem, to właśnie ten środek transportu jest najlepiej przygotowany na działania wojenne. O szczegółach dotyczących tegorocznych targów TRAKO informowaliśmy już wcześniej.
Kolej jako system bezpieczeństwa narodowego
Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A., podkreślił, że przykład Ukrainy w ostatnich latach pokazał, jak nieocenioną rolę odgrywa kolej podczas konfliktu zbrojnego. W obliczu ciągłych ataków na infrastrukturę, to właśnie pociągi okazały się najbardziej niezawodnym środkiem transportu, zarówno dla ewakuacji cywilów, jak i przemieszczania wojsk oraz dostaw. Zaznaczył, że w związku z tym należy zastanowić się, ile pieniędzy powinniśmy przeznaczyć z PKB na ten cel.
"Kolej dowiodła w podstawowej kwestii, że jest najbardziej odpornym na warunki wojenne systemem bezpieczeństwa. Tak naprawdę inwestycja w kolej to jest inwestycja w nasze wspólne bezpieczeństwo. Już dzisiaj powinniśmy się zastanowić, jaki procent naszego PKB i PKB całej Unii chcemy przeznaczyć na kolej, żebyśmy byli bezpieczni"
Prezes PKP S.A. dodał, że nie można sprowadzać tematu bezpieczeństwa jedynie do kwestii transportu wojskowego. Kolej jest również niezbędna do przewozu surowców, takich jak gaz czy ropa naftowa, co w czasie konfliktu staje się jeszcze bardziej kluczowe dla funkcjonowania państwa.
Rola Polregio i przewóz ludności
Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu Polregio, zwrócił uwagę, że ostatnie incydenty związane z dronami nad polską i duńską infrastrukturą krytyczną, wskazują na potrzebę podjęcia natychmiastowych działań.
Podkreślił, że Polregio, jako przewoźnik odpowiedzialny za transport pasażerów, musi być gotowe nie tylko do przewozu wojska, ale przede wszystkim do masowej ewakuacji ludności cywilnej z terenów zagrożonych.
Pietrzykowski poruszył również kwestię polityki klimatycznej Unii Europejskiej, która jego zdaniem powinna być w pewnym stopniu zracjonalizowana w kontekście bezpieczeństwa. Ocenił, że w sytuacji kryzysowej, rezerwy taboru spalinowego mogą być wykorzystane do natychmiastowego przerzutu wojsk i ewakuacji ludności.
Umocnienie strategicznej współpracy
Podczas TRAKO, jeszcze przed rozpoczęciem debaty, prezes PKP S.A. Alan Beroud oraz prezes kolei ukraińskich Ukrzaliznytsia, Oleksandr Pertsovskyi, podpisali memorandum w sprawie umocnienia strategicznej współpracy. To partnerstwo ma na celu rozwój transgranicznej komunikacji kolejowej między Polską a Ukrainą. Jest to kolejny krok w kierunku zacieśnienia więzi, mający na celu poprawę przepustowości i interoperacyjności, co jest niezwykle istotne w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej.
TRAKO to największe targi kolejowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja przyciągnęła blisko 700 wystawców z 29 krajów.















Komentarze