Będzie modernizacja kolei w Toruniu? Jest wniosek
- Marek Zioła

- 21 maj
- 2 minut(y) czytania

Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z władzami Torunia oczekują na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie z Unii Europejskiej na modernizację stacji kolejowych Toruń Wschodni, Toruń miasto. Wniosek obejmuje także modernizację odcinka linii między stacjami, oraz mostu kolejowego. Wyremontowana ma także zostać infrastruktura drogowa.
Decyzja ma zapaść już niedługo, ponieważ na początku lipca. Jest to szansa na modernizację infrastruktury kolejowej z Toruniu, która może wpłynąć na jakość transportu publicznego w regionie. Jak mówią PKP PLP, realizacja inwestycji będzie możliwa dopiero po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.
Rozwój projektu BiT City II i wnioskowanie o fundusze
W 2019 roku PKP PLK S.A., PKP S.A. oraz Miasto Toruń podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. PKP S.A. już zakończyła modernizację budynku dworca Toruń Wschodni i finalizuje prace na dworcu Toruń Miasto. Z kolei PKP PLK S.A. oraz Miasto Toruń, działając na podstawie zawartego porozumienia, w styczniu bieżącego roku złożyły wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) o dofinansowanie prac budowlanych. Środki mają pochodzić z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021 – 2027. Całkowita wartość projektu jest szacowana na blisko 686 milionów złotych brutto (557 milionów złotych netto), z czego wkład Miasta Toruń wyniesie 10,1 miliona złotych brutto. Ocena wniosków ma zakończyć się do 29 czerwca, natomiast lista ocenionych projektów zostanie ogłoszona przez CUPT do 10 lipca.
Zakres prac po stronie PKP PLK S.A. i miasta Toruń
W ramach inwestycji, PKP PLK S.A. planuje modernizację stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, głównie poprzez instalację wind prowadzących z przejść podziemnych na perony. Na stacjach pojawi się także nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Na odcinku między stacjami zostaną wymienione tory oraz sieć trakcyjna na łącznej długości 8,5 km, a także zostanie zbudowany drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego, co ma wyeliminować „wąskie gardło” i zwiększyć przepustowość linii. Istotnym elementem projektu jest remont zabytkowego mostu kolejowego nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 roku. Prace obejmą przyczółki, łożyska, podpory i wieżyczki, zapewniając jego długoletnią eksploatację. Most zostanie także zabezpieczony przed korozją, a wzdłuż niego powstanie kładka pieszo-rowerowa.
Z kolei Miasto Toruń odpowiada za przebudowę kładki nad torami, tzw. Garbatego Mostka, łączącego ulice Chrobrego i Sobieskiego, oraz przebudowę ulicy Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto, wraz z budową miejsc parkingowych. Miasto Toruń zobowiązało się także do realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo na styku infrastruktury drogowej i kolejowej. Dotyczy to budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ulicy Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27 (Nasielsk – Toruń Wschodni), budowy bezkolizyjnego dojścia do przystanku Toruń Katarzynka (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork), a także aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ulicy Równinnej z linią kolejową nr 353. Realizacja całej inwestycji jest uzależniona od zapewnienia środków finansowych i pozyskania niezbędnych decyzji administracyjnych.















Komentarze