top of page

CPK: 18,3 mln euro z UE na szybką kolej łączącą Katowice z Ostrawą i Brnem

Grupa ośmiu osób, w tym mężczyźni w garniturach i kobieta w jasnej sukience, stoi rzędem przed ścianką w tle z flagami Unii Europejskiej i logo Ministerstwa Infrastruktury. Wszyscy trzymają w dłoniach dokumenty lub teczki w kolorze niebieskim ozdobione gwiazdami Unii Europejskiej. Na scenie widoczne są również flagi Polski i Unii Europejskiej.
Fot. CPK

Unia Europejska przeznaczyła ponad 18 milionów euro na dokumentację projektową dla odcinka Kolei Dużych Prędkości Katowice – granica państwa, który jest częścią transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Środki te pochodzą z instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”, a ich oficjalne przekazanie odbyło się z udziałem prezesa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt dotyczy kluczowego dla regionu połączenia transgranicznego.


Centralny Port Komunikacyjny (CPK) intensywnie kontynuuje swój program inwestycyjny, który w ostatnim czasie otrzymał kolejne, znaczące wsparcie finansowe z Unii Europejskiej. Prezes spółki, doktor Filip Czernicki, uczestniczył w oficjalnym przekazaniu umów grantowych, które zostały zawarte w ramach instrumentu finansowego CEF, znanego jako „Łącząc Europę”. Tym razem unijne dofinansowanie, sięgające 18,3 miliona euro, zostanie przeznaczone na stworzenie niezbędnej dokumentacji projektowej dla fragmentu Kolei Dużych Prędkości, łączącego Katowice z granicą państwa polskiego.


Kobieta i mężczyzna w eleganckich ubraniach stoją na scenie, trzymając wspólnie dokument w jasnej teczce. Za nimi znajduje się duży ekran z logo Centralnego Portu Komunikacyjnego i napisem o treści: "Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Katowice – granica państwa (korytarz transgraniczny) 18,3 mln euro". Po bokach widoczne są flagi Polski i Unii Europejskiej oraz godło i nazwa Ministerstwa Infrastruktury.
CPK: 18,3 mln euro z UE na szybką kolej łączącą Katowice z Ostrawą i Brnem / fot. CPK

Miliony euro na projekt kolei dużych prędkości


Dotowany projekt dotyczy linii, która ma stanowić istotny element transgranicznego połączenia kolejowego Katowice – Ostrawa – Brno. Ma to być kluczowy składnik europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, co tylko potwierdza jego znaczenie nie tylko dla Polski, ale i dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Ukończenie tej trasy ma realnie przyczynić się do skrócenia czasu podróży między Polską, Czechami i Austrią, oferując podróżnym nową jakość połączeń.


Odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy Katowice – granica państwa, będzie miał długość około 60

kilometrów. Projekt zakłada, że pociągi będą mogły poruszać się z prędkością projektową i eksploatacyjną wynoszącą 250 km/h. Na całej trasie planowana jest pełna elektryfikacja linii oraz instalacja najnowocześniejszych urządzeń, mających zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zgodnie z europejskimi standardami dla KDP.


Realizacja sieci TEN-T i kolejne środki


Inwestycje prowadzone przez CPK mają na celu nie tylko budowę krajowej sieci Kolei Dużych Prędkości, ale także jej integrację z transeuropejską siecią transportową TEN-T. Ukończenie tej sieci ma umożliwić stworzenie w Unii Europejskiej znacznie bardziej atrakcyjnej, multimodalnej i zrównoważonej oferty transportowej. W efekcie ma to doprowadzić do zwielokrotnienia ruchu pasażerskiego, dzięki powstaniu spójnej i efektywnej sieci KDP.


Dotychczasowy program inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego został już solidnie wsparty przez Unię Europejską. Łączna kwota dofinansowania, które spółka otrzymała na swoje projekty, przekroczyła już ponad 630 milionów złotych. Te środki są niezbędne do realizacji tak ambitnego planu budowy nowej, szybkiej sieci kolejowej w Polsce.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page