top of page

CPK: Konsorcjum PORR zbuduje tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią

Na zdjęciu widać konferencję prasową z udziałem siedmiu mężczyzn siedzących za stołem, naprzeciwko publiczności, z flagami Polski i Unii Europejskiej oraz logo CPK w tle.
Fot. CPK

Podpisanie umowy na budowę tunelu dalekobieżnego pod Łodzią to kamień milowy w realizacji programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja ta stanowi kluczowy fragment linii kolejowej nr 85, czyli tak zwanego kolejowego „Y”, która ma połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią do 2032 roku, a także umożliwić uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania w 2035 roku.


Podpisanie umowy na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią to znaczący krok w kierunku realizacji ambitnego programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak podkreśla Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu do spraw CPK, wydarzenie to świadczy o konsekwentnej realizacji projektu zgodnie z przyjętym harmonogramem. Stanowi to istotny element powstającej infrastruktury, która ma być znaczącym impulsem dla rozwoju regionu łódzkiego, wpływając na jego potencjał ekonomiczny i społeczny.


Strategicze znaczenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości


Tunel dalekobieżny w Łodzi, kluczowy element linii „Y”, umożliwi sprawny przejazd pociągów KDP pod ścisłym centrum miasta. Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zaznacza, że przełoży się to na atrakcyjne czasy podróży między Warszawą, Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem. Inwestycja ta posiada solidne uzasadnienie ekonomiczne i ruchowe. Budowa CPK w Łodzi jest ściśle skoordynowana z trwającą realizacją tunelu aglomeracyjnego PKP Polskich Linii Kolejowych, co ma usprawnić przejazd między dzielnicami miasta.


Inwestycja CPK w Łodzi, będąca częścią powstającej linii „Y”, wpisuje się również w transeuropejski szlak Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarz wyznaczony przez Unię Europejską w ramach sieci komunikacyjnej TEN-T. Sam tunel ma kluczowe znaczenie dla poprowadzenia szybkich pociągów z Łodzi w kierunku Poznania i Wrocławia. Jego średnica wyniesie 14 metrów, a długość 4,6 kilometra. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM jednym odcinkiem w Polsce. Pociągi przez centrum miasta będą przejeżdżać na głębokości od 25 do 35 metrów.


Podwójne zastosowanie i rozpoczęcie prac


Dr Filip Czernicki, Prezes Zarządu CPK, podkreśla, że tunel KDP pod Łodzią, podobnie jak cała infrastruktura CPK, spełnia standardy dual-use, czyli podwójnego zastosowania cywilnego i wojskowego. Linie KDP, Lotnisko CPK oraz powstający wokół niego system drogowy są budowane według standardów bezpieczeństwa wyznaczanych przez polski rząd i Unię Europejską. Powstający CPK ma być istotnym elementem systemu odporności Polski w sytuacjach kryzysowych.


Firma PORR ma cztery lata od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji. Piotr Kledzik, Prezes Zarządu PORR, wyraził satysfakcję z powierzenia firmie budowy tunelu dalekobieżnego CPK, uznając to za dowód zaufania i zobowiązanie do sprawnej realizacji zadania o wyjątkowej skali i złożoności technicznej. Podkreślił doświadczenie inżynierów PORR w wdrażaniu najnowocześniejszych technologii w warunkach gęstej miejskiej zabudowy i trudnych geologicznie.


Rozpoczęcie budowy tunelu planowane jest jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie wykonawca zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej wykonawczej oraz zorganizowaniem zaplecza dla maszyny drążącej. Prace rozpoczną się w komorze startowej „Retkinia” w kierunku komory wydobywczej „Fabryczna”, a samo drążenie rozpocznie się w czwartym kwartale 2026 roku. Piotr Rachwalski, Członek Zarządu CPK, zaznacza, że niezwykle ważnym zadaniem będzie zagwarantowanie maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańcom oraz ograniczenie wszelkich niedogodności wynikających z drążenia. Krzysztof Laskowski, Członek Zarządu PORR, wspomniał o dotychczasowych doświadczeniach firmy w budowie tuneli w Europie, w tym najdłuższego pozamiejskiego tunelu drążonego w skale na Dolnym Śląsku oraz tunelu pod cieśniną Świną w Świnoujściu.


Zabezpieczenia i monitoring w trakcie prac


W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadanie gruntu, oraz zrealizowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Ponadto budynki na trasie tunelu zostaną objęte systemem monitoringu geodezyjnego, pozwalającego na systematyczne pozyskiwanie informacji na temat ich stanu podczas prac.


Obecnie trwają również prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków, obejmującą między innymi sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji.


Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu „średnicowego”, który buduje PKP Polskie Linie Kolejowe (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), tunel CPK będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim Kolei Dużych Prędkości. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page