top of page

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej dla dostaw paliw na lotnisko

Grafika przedstawia cztery osoby w kamizelkach odblaskowych, kaskach i butach roboczych idące po torach kolejowych, z widocznym logo CPK w lewym górnym rogu. Po prawej stronie zdjęcia znajduje się zbliżenie na torowisko kolejowe biegnące przez las.
Fot. CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę bocznicy kolejowej, która będzie kluczowa dla zapewnienia dostaw paliw do przyszłego lotniska. Nowa infrastruktura ma zostać oddana do użytku najpóźniej w trzecim kwartale 2029 roku. Bocznica będzie początkowo wykorzystywana do transportu materiałów budowlanych na potrzeby realizacji projektu CPK.


Centralny Port Komunikacyjny poinformował w piątek o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie i budowę bocznicy kolejowej, która odegra strategiczną rolę w logistyce lotniska CPK. Obiekt ma powstać na północny zachód od planowanego portu lotniczego i ma zapewnić nieprzerwane dostawy paliw. Planowany termin oddania inwestycji to trzeci kwartał 2029 roku.


Funkcje bocznicy kolejowej CPK


Bocznica kolejowa, o długości około pięciu kilometrów, jest elementem projektu "Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania – budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny". Jej podstawowym zadaniem będzie zapewnienie dostaw paliw na lotnisko. Zlokalizowana na północno-zachodnim krańcu węzła kolejowego CPK, bocznica zostanie połączona z istniejącą linią kolejową numer 3 (Warszawa Zachodnia – Kunowice), należącą do PKP Polskie Linie Kolejowe, oraz z przyszłym terminalem towarowym CPK.


CPK wskazało, że na początkowym etapie, ze względu na swoją strategiczną lokalizację, bocznica będzie służyć do transportu i rozładunku materiałów niezbędnych do budowy lotniska, węzła CPK oraz linii kolejowej numer 85. Wśród transportowanych materiałów znajdą się między innymi kruszywa, stal oraz spoiwa hydrauliczne. Po zakończeniu budowy portu lotniczego, bocznica przejmie funkcje paliwową, aż do momentu powstania w tym samym śladzie linii kolejowej numer 5, czyli Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, która połączy lotnisko CPK z Trójmiastem.


Szczegóły przetargu i harmonogram


Przetarg został ogłoszony w formule "Projektuj i buduj", co oznacza, że wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego, jak i za pozyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień i decyzji umożliwiających ubieganie się o pozwolenie na budowę. Ponadto, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych oraz uzyskania pozwolenia na użytkowanie linii na odcinku od obszaru włączenia w linię kolejową numer 3 do przyszłego terminala towarowego CPK.


Spółka Centralny Port Komunikacyjny wyjaśniła, że ten przetarg jest pierwszym z serii zadań mających na celu utworzenie w pełni funkcjonalnej bocznicy kolejowej. W dalszych etapach realizacji projektu przewidziano włączenie bocznicy w linię kolejową numer 3 przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz budowę terminala towarowego CPK, która będzie przedmiotem oddzielnego postępowania przetargowego. Termin składania ofert w ogłoszonym przetargu upływa 8 sierpnia bieżącego roku. Zgodnie z założeniami, wykonawca będzie miał 36 miesięcy od momentu podpisania umowy na zrealizowanie powierzonego zadania.


Cały Program Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią, a także rozwój systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być początkowo przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością elastycznej rozbudowy w przyszłości. Budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. Oddanie do użytku portu lotniczego oraz pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości w Polsce (Warszawa – CPK – Łódź) planowane jest na 2032 rok. Szacowany koszt całej inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page