Czeski producent zwrotnic DTVS z rekordowymi wynikami. Zamówienia z całej Europy
- Marek Zioła

- 8 paź
- 4 minut(y) czytania

DT – Výhybkárna a strojírna, czołowy europejski producent elementów infrastruktury szynowej, podsumowuje pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku. Spółka poinformowała o rekordowej liczbie dostaw zrealizowanych na rynkach europejskich i chwali się techniczną doskonałością swoich projektów. Wyniki za ten okres pokazują, że firma umacnia swoją pozycję jako kluczowy partner dla operatorów kolejowych i miejskich.
DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS), z siedzibą w Prostějovie w Czechach, to jeden z liderów na rynku zwrotnic kolejowych w Europie. Firma właśnie opublikowała swoje wyniki za pierwsze trzy kwartały 2025 roku, które są naprawdę imponujące. W tym czasie DTVS dostarczyło setki zwrotnic do projektów realizowanych nie tylko w Czechach, ale i w całej Europie. Oprócz tego zrealizowano ogromną liczbę zamówień na części zamienne i komponenty, co świadczy o skali działalności i zaufaniu klientów. Firma ma na koncie duże kontrakty, między innymi w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Ostatnie miesiące przyniosły również realizację bardzo wymagających technicznie projektów. Warto tu wymienić specjalne zwrotnice zębate dla historycznej kolei górskiej w Dolní Polubný oraz skomplikowane skrzyżowania torowe dla sieci tramwajowej w Ołomuńcu. Obecnie DTVS pracuje nad dostawami, które pomogą w naprawie uszkodzonej linii głównej w pobliżu Hustopeče nad Bečvou. A jeszcze przed końcem roku zwrotnice od czeskiego producenta trafią na tor doświadczalny VUZ Velim oraz na pierwszy odcinek korytarza Brno–Kojetín–Přerov, który jest projektowany dla prędkości do 200 km/h.

Marek Smolka o sukcesie DT – Výhybkárna a strojírna
Marek Smolka, Prezes Zarządu DTVS, podkreśla, że te świetne wyniki to zasługa doskonale zgranego zespołu i wieloletniego doświadczenia. Firma stawia na innowacje oraz wdrażanie najnowszych osiągnięć badawczo-rozwojowych.
„Wyniki za pierwsze dziewięć miesięcy są przede wszystkim świadectwem doskonałości naszego wysoko skoordynowanego zespołu. Nasza praca odzwierciedla dziesięciolecia doświadczenia i silną ambicję do wprowadzania innowacji oraz najnowszych odkryć badawczo-rozwojowych w praktyce. Pomimo trudnych warunków, utrzymaliśmy zarówno tempo, jak i jakość dostaw i udowodniliśmy, że jesteśmy niezawodnym partnerem dla operatorów transportu kolejowego i szynowego miejskiego w kraju i za granicą”
Dostawy zwrotnic do Wielkiej Brytanii i Niemiec
Rynek zagraniczny stanowi ważny filar działalności firmy. DTVS zakończyło właśnie unikatową dostawę 87 iglic dla brytyjskiego operatora infrastruktury kolejowej Network Rail. Czeski producent posiada pełną certyfikację, która pozwala mu na realizację zamówień spełniających surowe standardy brytyjskiej sieci kolejowej. Co ważne, już w czwartym kwartale 2025 roku i pierwszym kwartale 2026 roku rozpoczną się dostawy w ramach nowego kontraktu na kolejne 116 iglic.
Równie ważnym rynkiem są Niemcy. DTVS zakończyło dostawę kompletnej zwrotnicy skrzyżowaniowej, która została zamontowana na podkładach z tworzywa sztucznego, na potrzeby drugiego etapu budowy zajezdni Langwasser dla metra U-Bahn w Norymberdze.
„Nasz klient kładł ogromny nacisk na absolutną precyzję – od dokładnego pomiaru poprawności geometrycznej produkowanych jednostek, przez najwyższą jakość obróbki warsztatowej, po ścisłe przestrzeganie terminów dostaw. Przed każdą wysyłką ich inspektorzy przyjeżdżali osobiście, aby zweryfikować, czy każda zwrotnica jest w pełni zgodna z dokumentacją projektową” – wyjaśnił Dušan Kadlec, Dyrektor Sprzedaży w DTVS.
Oprócz Norymbergi, czeska firma dostarczała również zwrotnice, konstrukcje i części zamienne do Bremy, Duisburga, Krefeld i Kolonii. Realizowano również dostawy konstrukcji przejściowych do Włoch i na Bliski Wschód. W Holandii, dla firmy transportu publicznego HTM, dostarczono kilka urządzeń dylatacyjnych, a także do Bratysławy. Na Słowacji DTVS dostarczyło części zamienne i komponenty dla kluczowych projektów, między innymi w Żylinie, Lewicach, Zohorze, Bratysławie oraz dla U.S. Steel Koszyce.

Projekty DT – Výhybkárna a strojírna w Pradze i na Słowacji
W ramach trwającej modernizacji układu torowego na Dworcu Masaryka w Pradze oraz na przyległych odcinkach w kierunku Praha-Libeň i Praha-Bubny, DTVS wyprodukowało już 20 nowych zwrotnic. Dostawy te potrwają do 2027 roku, a w sumie ma ich być 50.
Wyjątkowym projektem była dostawa trzech specjalnych zwrotnic zębatych z szyną Abt dla kolei zębatej Tanvald – Kořenov w Dolní Polubný. Jest to rozwiązanie bardzo wymagające technicznie, które ma przywrócić pierwotną funkcjonalność tej historycznej linii.
„Nowe zwrotnice, które dostarczyliśmy, są wyjątkowe nie tylko ze względu na swoją złożoność techniczną, ale także z uwagi na ich historyczne znaczenie. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do renowacji tego europejskiego zabytku techniki” – powiedział Lukáš Raif, Szef Technologii w DTVS.
W Jezernicy, w ramach modernizacji odcinka Lipník nad Bečvou – Drahotuše (będącego częścią linii Wiedeń – Brzecław – Bogumin – Katowice), DTVS dostarcza dwie zwrotnice wyposażone w system sprężystego mocowania. Ma to na celu zredukowanie różnicy sztywności pomiędzy torem prostym a zwrotnicą, co w efekcie wydłuża żywotność zwrotnicy, zmniejsza wymagania konserwacyjne i poprawia komfort jazdy. Pierwszą zwrotnicę dostarczono w maju, a druga ma trafić na miejsce w listopadzie. To kolejny przykład wykorzystania wyników systematycznych prac badawczo-rozwojowych.
Oprócz wymienionych, w Czechach dostarczono ponad 200 zwrotnic korytarzowych i 11 nietypowych konstrukcji (na przykład rozjazdy podwójne, DKS) dla projektów krajowych. Obejmowały one między innymi Pragę Masaryk, Cheb, Jihlavę, Přibyslav, Obrnice i Solnice, a także 12 zwrotnic dla metra w Pradze.
Dušan Kadlec, Dyrektor Sprzedaży, szacuje, że do końca roku firma dostarczy jeszcze dziesiątki części zamiennych do Turcji, sześć zwrotnic tramwajowych z akcesoriami dla nowej linii tramwajowej w Koszycach (Słowacja) oraz kolejne sześć zwrotnic dla metra w Pradze. Jak zapowiada, końcowe wyniki za cały 2025 rok będą rekordowe w historii DTVS, dotyczy to zarówno spółki matki, jak i jej słowackiej filii.















Komentarze