Dlaczego H. Cegielski nie produkuje pojazdów piętrowych? Mamy odpowiedź prezesa
- Marek Zioła

- 24 maj
- 1 minut(y) czytania

Podczas niedawnej konferencji prasowej na Politechnice Poznańskiej, prezes H. Cegielski udzielił wyjaśnień dotyczących braku produkcji piętrowych pojazdów szynowych przez Fabrykę Pojazdów Szynowych (FPS). Odpowiedź ta rzuca nowe światło na wyzwania, z jakimi boryka się polski producent w
dążeniu do rozszerzenia swojej oferty o ten typ taboru.
Prezes H. Cegielski, reprezentujący Fabrykę Pojazdów Szynowych, podkreślił, że mimo chęci produkcji pojazdów piętrowych, firma napotyka na znaczące przeszkody. Kluczowym ograniczeniem jest brak odpowiednio wysokich hal produkcyjnych, które są niezbędne do montażu tak dużych konstrukcji. Obecna infrastruktura FPS nie pozwala na realizację tego typu projektów, co stanowi barierę w rozwoju portfolio spółki.
Wyzwania techniczne i eksploatacyjne
Kolejnym istotnym problemem, który uniemożliwia budowę piętrowych pojazdów przez FPS, jest ich znaczna masa. Pojazdy piętrowe są ciężkie, co przekłada się na zwiększony nacisk na oś oraz tory. Prezes zaznaczył, że większa waga wiąże się z wyższymi kosztami eksploatacji dla przewoźników, wynikającymi z większego zużycia energii – czy to prądu, czy paliwa. Aspekt ten ma kluczowe znaczenie w kontekście rentowności i efektywności operacyjnej.
Plany na przyszłość i innowacje
Mimo obecnych ograniczeń, prezes H. Cegielski zapowiedział ambitne plany na przyszłość. Jeśli firma pozyska odpowiednią halę produkcyjną, skupi się na budowie modułów. Takie podejście modułowe ma być sposobem na zwiększenie konkurencyjności i efektywności produkcji. Poruszono również temat wykorzystania kompozytów w budowie pojazdów szynowych, nawiązując do ich zastosowania w przemyśle motoryzacyjnym. Prezes zastanawiał się, dlaczego nie można wykorzystać tego materiału w produkcji ,,piętrusów". Okazuje się jednak, że w przypadku piętrowych pojazdów szynowych przeszkodą dla takiego rozwiązania pozostaje kwestia wagi oraz wysokości najechania, co stanowi wyzwanie inżynieryjne.















Komentarze