Dr Alan Beroud na 12. Światowym Kongresie Kolei Dużych Prędkości w Pekinie
- Marek Zioła

- 8 lip
- 3 minut(y) czytania

Prezes PKP S.A. dr Alan Beroud otworzył 12. Światowy Kongres Kolei Dużych Prędkości w Pekinie, podkreślając rolę kolei w zrównoważonej mobilności i walce ze zmianami klimatycznymi. Wydarzenie to zgromadziło przedstawicieli sektora kolejowego z całego świata, umożliwiając dyskusję o przyszłości szybkich połączeń. Dr Beroud przewodniczył również 106. Zgromadzeniu Ogólnemu UIC, które wytyczyło strategiczne kierunki rozwoju na nadchodzące lata.
Prezes PKP S.A., dr Alan Beroud, w roli Przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), uroczyście otworzył 12. Światowy Kongres Kolei Dużych Prędkości w Pekinie. W swoim wystąpieniu otwierającym Kongres, dr Beroud podkreślił, że kolej dużych prędkości jest kluczowym narzędziem kształtującym zrównoważoną mobilność, spójność regionalną oraz stanowi odpowiedź na wyzwania klimatyczne. Prezes PKP S.A. szczególną rolę przypisał Chinom, które stały się globalnym liderem w tym sektorze.
Wizja przyszłości kolei dużych prędkości
Podczas Kongresu dr Beroud zaznaczył znaczenie współpracy w rozwoju kolei dużych prędkości.
„Ten kongres to nie tylko przestrzeń do słuchania i uczenia się, ale przede wszystkim do wspólnego działania i kształtowania przyszłości kolei dużych prędkości z odwagą i jasną wizją” - powiedział dr Beroud.
Prezes PKP S.A. brał również udział w międzynarodowej konferencji prasowej, podczas której odpowiadał na pytania mediów z całego świata. Odnosząc się do roli kolei w redukcji emisji CO2, zwrócił uwagę, że transport kolejowy generuje nawet o 90% mniej emisji niż lotnictwo, co czyni go jednym z kluczowych narzędzi realizacji celów klimatycznych.
„Naszym zadaniem jako UIC jest budowanie wspólnej wizji i zaufania pomiędzy krajami oraz tworzenie spójnych, skalowalnych i zrównoważonych rozwiązań technologicznych” - podkreślił.
Strategicze kierunki rozwoju UIC
Dzień wcześniej, 7 lipca, dr Beroud przewodniczył 106. Zgromadzeniu Ogólnemu UIC, które wyznaczyło strategiczne kierunki na lata 2026-2028. Posiedzenie skupiło się między innymi na interoperacyjności, cyfryzacji oraz wzmacnianiu roli UIC jako głosu kolei na arenie międzynarodowej.
„Kolej stoi na rozdrożu - mierzy się z bezprecedensowymi wyzwaniami, ale także historycznymi szansami” - tymi słowami dr Beroud przywitał zgromadzonych członków UIC z całego świata.
Przemówienie było zarówno podsumowaniem okresu głębokiej transformacji organizacji, jak i wezwaniem do działania w kolejnych etapach rozwoju. Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) to organizacja zrzeszająca przedsiębiorstwa kolejowe z całego świata, której głównym celem jest promowanie zrównoważonego transportu kolejowego oraz ujednolicanie standardów technicznych i operacyjnych.
Szczyt CEO Summit i globalna wizja kolei
Podczas szczytu CEO Summit uczestnicy omawiali postępy we wdrażaniu inicjatyw zapoczątkowanych w Marrakeszu. Dyskutowano o rozwoju usług cyfrowych, mobilizowaniu zielonych finansów oraz zwiększaniu odporności systemów kolejowych na zmiany klimatyczne. Szczególną uwagę poświęcono nowym standardom FRMCS, projektowi Morane 2 oraz integracji kolei z lotnictwem w ramach projektu Air+HSR. Rozmawiano również o rozwoju korytarzy towarowych, w tym euroazjatyckiego Jedwabnego Szlaku, wspierając interoperacyjność oraz zrównoważony transport towarowy.
„Musimy wspólnie działać, by kolej pozostała kluczowym środkiem transportu w walce z kryzysem klimatycznym. CEO Summit to przestrzeń, w której konkretne inicjatywy przekładamy na realne działania i globalne standardy” - zaznaczył Beroud.
Dr Beroud podkreślił, że szybka kolej to nie tylko technologia, lecz przede wszystkim idea, która ma łączyć państwa, regiony i ludzi, przyczyniając się do konsolidacji gospodarczej i społecznej. Europa stoi u progu przyjęcia „master planu” zakładającego połączenie wszystkich stolic Unii Europejskiej siecią kolei dużych prędkości. Zdaniem prezesa, projekt ten powinien korzystać z doświadczeń Chin, które zbudowały 48 000 kilometrów z globalnych 65 000 kilometrów istniejących linii kolei dużych prędkości, eksploatując największą sieć na świecie. W 2024 roku chińska kolej dużych prędkości przewiozła 3,27 miliarda pasażerów, co pokazuje skalę i efektywność tego środka transportu. Chiny wykorzystują kolej dużych prędkości również do konsolidacji regionu – poprzez połączenia z Laosem, Indonezją i innymi krajami Azji Południowo-Wschodniej.
„Kolej dużych prędkości jest pomostem łączącym umysły i ludzi. Europa powinna uważnie przyglądać się przypadkowi chińskiemu, aby przyspieszyć własny rozwój w tym obszarze” - stwierdził Alan Beroud.
Podczas wizyty w Pekinie prezes PKP S.A. odbył również spotkania bilateralne z wicepremierem Chińskiej Republiki Ludowej oraz prezesem China State Railway Group, omawiając możliwości pogłębienia współpracy technologicznej i inwestycyjnej. W składzie delegacji PKP S.A. znaleźli się również dyrektor przedstawicielstwa w Brukseli Tomasz Lachowicz, dyrektor Pionu Bezpieczeństwa Arkadiusz Wałowski oraz zastępca dyrektora Biura Ochrony Informacji Niejawnych Michał Młotek.















Komentarze