top of page

Dworzec Olsztyn Główny zyskał patrona

Mikołaj Kopernik oficjalnie patronem nowego dworca Olsztyn Główny

Uroczyste odsłonięcie tablicy poświęconej Mikołajowi Kopernikowi na dworcu Olsztyn Główny podkreśla rolę astronoma i kanonika warmińskiego w historii regionu. Inwestycja w infrastrukturę kolejową w Olsztynie ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, ale także symboliczną kontynuację idei rozwoju i myślenia systemowego, które reprezentował Mikołaj Kopernik.


W holu dworca Olsztyn Główny uroczyście odsłonięto tablicę poświęconą Mikołajowi Kopernikowi, który został patronem obiektu. Astronom i kanonik warmiński, związany przez większość swojego życia z Warmią, został w ten sposób upamiętniony w nowoczesnym obiekcie udostępnionym pasażerom w lutym bieżącego roku.


Symbolika patrona


Minister infrastruktury Dariusz Klimczak, obecny na uroczystości, podkreślił symboliczne znaczenie wyboru Mikołaja Kopernika na patrona dworca.

"Nad rozwojem, nauką, porządkiem, ale także systemowym myśleniem. W duchu wielkiego Polaka, naszego rodaka, naukowca, który zmienił oblicze świata" – powiedział minister Klimczak.

Słowa te nawiązują do idei, które przyświecają współczesnym inwestycjom w infrastrukturę, gdzie rozwój i innowacje odgrywają kluczową rolę.


Nowoczesność i funkcjonalność obiektu


Kolejowa spółka PKP S.A. wcześniej informowała, że nowy dworzec Olsztyn Główny to nowoczesny obiekt, który dostosowano do potrzeb pasażerów. Przestrzeń przed budynkiem harmonijnie łączy kolej z miejskimi środkami transportu. Wybudowany tunel pod dworcem i peronami stanowi istotne połączenie dwóch, dotychczas rozdzielonych torami, części miasta.


Bryła budynku ma nawiązywać wyglądem do żagla, a przeszklona elewacja nadaje jej lekkości. Dworzec składa się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. Obsługa podróżnych odbywa się na dwóch kondygnacjach: w podziemiu znajdują się kasy biletowe, toalety oraz strefa podróżnego, natomiast na parterze zlokalizowano hol z dostępem do poczekalni oraz strefę dla rodziców z dziećmi. Na obu piętrach dostępne są również lokale handlowe. Drugą kondygnację naziemną zajmują pomieszczenia biurowe. W części podziemnej znajduje się przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze.


Ekologiczne rozwiązania i infrastruktura stacji


Budynek dworca Olsztyn Główny charakteryzuje się niskoemisyjnością i energooszczędnością. Na dachu obiektu zainstalowano fotowoltaikę składającą się z 746 paneli o łącznej mocy minimalnej 276 kWp. W budynku zamontowano wentylację z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED. Dodatkowo zastosowano system zarządzający instalacjami i urządzeniami, który optymalizuje zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody.


Na zmodernizowanej stacji Olsztyn Główny przebudowano cztery perony, z których odjeżdżają pociągi w kierunkach Warszawy, Trójmiasta, Ełku, Iławy, Braniewa oraz Szczytna.


Koszty inwestycji


Budowa nowego dworca Olsztyn Główny stanowi jedną z największych inwestycji PKP S.A. realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł 97 milionów złotych brutto. Z kolei modernizacja stacji, za którą odpowiadała PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., została dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, a jej koszt to około 565 milionów złotych brutto.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page