top of page

Dworzec Radom Główny zyskał patrona

Zdjęcie przedstawia czterech mężczyzn stojących przed kamienną ścianą z tablicą pamiątkową. Po lewej stronie stoi mężczyzna w granatowym mundurze z różowym szalem i trzyma broń. Obok niego stoi dwóch mężczyzn w ciemnych garniturach. Czwarty mężczyzna w ciemnym garniturze stoi nieco z tyłu po prawej stronie. Za nimi widać fragment drzwi.
Fot. PKP

Radom Główny, jeden z kluczowych węzłów kolejowych w Polsce, otrzymał imię Jana Blocha, wybitnego finansisty i filantropa. Uroczystość nadania imienia dworcowi Radom Główny odbyła się z udziałem przedstawicieli władz państwowych i samorządowych. Jan Bloch, znany jako „król kolei żelaznych”, odegrał znaczącą rolę w rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.


Uroczystość nadania imienia Jana Blocha dworcowi Radom Główny miała miejsce przed budynkiem dworca. Odsłonięto wówczas pamiątkową tablicę poświęconą patronowi, umieszczoną na elewacji obiektu. W wydarzeniu uczestniczyli między innymi Filip Chrzanowski, dyrektor pionu strategii PKP S.A., Łukasz Molenda, zastępca prezydenta Radomia, oraz dr Adam Duszyk, radny miasta Radomia i inicjator nadania imienia dworcowi. Obecni byli również reprezentanci środowisk społecznych, kulturalnych i administracji publicznej.


Jan Bloch – „król kolei żelaznych” i filantrop


Jan Bloch, urodzony 24 czerwca 1836 roku w Radomiu, a zmarły 7 stycznia 1902 roku w Warszawie, był polskim finansistą i przemysłowcem. Zajmował się kupiectwem i był właścicielem domu bankowego. Jego wkład w rozwój kolei jest znaczący, w tym poprzez stworzenie Drogi Żelaznej Fabryczno-Łódzkiej, krótkiego odcinka torów, który połączył Łódź z resztą kraju. Z jego inicjatywy powstała również linia kolejowa łącząca Dęblin z Dąbrową Górniczą, która dla Radomia stała się „żelaznym oknem na świat”. Obecny zabytkowy dworzec kolejowy w Radomiu jest częścią tej inwestycji. Jan Bloch odnosił sukcesy również w wielu innych dziedzinach, takich jak bankowość, przemysł cukierniczy, spożywczy, leśny czy rolnictwo. Był także aktywnym działaczem społecznym i filantropem, współtworząc struktury ubezpieczeniowe dla pracowników kolei oraz wspierając instytucje charytatywne.


Dariusz Grajda, wiceprezes zarządu PKP S.A., podkreślił znaczenie postaci Jana Blocha.

Jan Bloch jest doskonałym przykładem pozytywistycznych działań, społecznika zaangażowanego w sprawy pracownicze oraz człowieka wielu talentów, który realizował się nie tylko w dziedzinie gospodarki i biznesu, ale przede wszystkim kolejnictwa. To wyjątkowa postać dla Radomia i nie jest przypadkiem, iż uroczystość nadania jego imienia dworcowi Radom Główny odbywa się dokładnie w 189. rocznicę urodzin patrona.

Historia i modernizacja dworca Radom Główny


Dworzec kolejowy w Radomiu oddano do użytku 25 stycznia 1885 roku. Projekt gmachu stworzył Adolf Schimmelpfennig, warszawski architekt pochodzenia niemieckiego, znany z projektowania dworców, pałaców i kościołów. Budynek powstał poza ówczesnymi granicami miasta, na terenie wsi Prędocinek, która w 1899 roku została włączona do miasta. W lipcu 1915 roku dworzec został częściowo spalony przez wycofujące się wojska rosyjskie, a następnie odbudowany ze zmianami przez władze austriackie. W latach 1989-1992 przeprowadzono generalny remont dworca, podczas którego zmieniono układ wnętrza oraz dobudowano pawilon poczekalni. W latach 2011-2013 obiekt przeszedł kompleksową modernizację, dzięki której został dostosowany do nowoczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.


Radom Główny jest dziewiętnastym dworcem kolejowym, który otrzymał swojego patrona w ramach programu nadawania wybranym dworcom imion wybitnych Polaków, realizowanego przez Polskie Koleje Państwowe S.A. Swoich patronów mają także dworce między innymi w Krakowie Głównym, Warszawie Centralnej, Gdańsku Głównym oraz Tarnowie. Niedawno dworzec Olsztyn Główny został nazwany imieniem Mikołaja Kopernika.

Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page