top of page

Dzisiaj Europejski Dzień Maszynisty. Jak dołączyć do grona maszynistów PKP Intercity?

Maszynistka PKP Intercity
Fot. PKP IC

16 września, czyli Europejski Dzień Maszynisty, to idealna okazja, aby przyjrzeć się bliżej jednemu z najbardziej odpowiedzialnych i wymagających zawodów na kolei. Praca maszynisty to nie tylko prowadzenie pociągu, ale przede wszystkim stała czujność, umiejętność szybkiej reakcji i radzenia sobie w zaskakujących sytuacjach na trasie. Zmieniające się warunki, ruch na torach – to wszystko wymaga od maszynistów najwyższej koncentracji. W związku z tym ważnym dniem, PKP Intercity w swoim komunikacie przybliżyło kulisy tego zawodu, prezentując statystyki dotyczące zatrudnienia, drogę kariery oraz benefity, które mają zachęcić do podjęcia pracy.


PKP Intercity każdego dnia uruchamia 514 pociągów, a za ich bezpieczny przejazd odpowiada przede wszystkim drużyna konduktorska z maszynistą na czele. Przewoźnik ma w swoich szeregach 1508 maszynistów, w tym 54 instruktorów. Największą grupę stanowią osoby w wieku od 27 do 48 lat. Co ciekawe, do zawodu przygotowuje się obecnie 491 kandydatów, z czego ponad połowa to osoby poniżej 26. roku życia. Zmienia się również tradycyjny obraz maszynisty jako zawodu wyłącznie dla mężczyzn. W ostatnich latach rośnie liczba pań, które decydują się na tę ścieżkę kariery. Obecnie w PKP Intercity pracuje 18 maszynistek, a 27 kolejnych jest w trakcie szkolenia.


Maszynista PKP Intercity
Dzisiaj Europejski Dzień Maszynisty. Jak dołączyć do grona maszynistów PKP Intercity? / fot. PKP IC

Długa droga do kabiny maszynisty


Chcąc zostać maszynistą i samodzielnie prowadzić pociągi PKP Intercity, trzeba przejść przez kilkuetapowy proces. Wszystko zaczyna się od zdobycia licencji maszynisty, co wymaga ukończenia dwumiesięcznego szkolenia i zdania państwowego egzaminu przed Urzędem Transportu Kolejowego. Po pozytywnym przejściu rekrutacji, kandydat rozpoczyna trwające co najmniej 14 miesięcy szkolenie, które obejmuje staż przy naprawie i utrzymaniu taboru oraz praktykę prowadzenia pociągów pod nadzorem. Te etapy to odpowiednio minimum 280 i 960 godzin. Szkolenie kończy się państwowym egzaminem na świadectwo maszynisty, przeprowadzanym przez UTK w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Dopiero po jego zdaniu, przyszły maszynista otrzymuje uprawnienia do samodzielnego prowadzenia pociągów.


Inwestycja w rozwój i benefity dla maszynistów


Przewoźnik kładzie duży nacisk na doskonalenie umiejętności swoich pracowników. Już na etapie szkolenia, po zrealizowaniu co najmniej połowy jazd, kandydaci ćwiczą na symulatorach pojazdów kolejowych. PKP Intercity dysponuje trzema takimi symulatorami w Warszawie i Gdyni, a w przyszłym roku kolejne cztery mają trafić do Katowic, Krakowa, Wrocławia i Poznania. Dzięki temu maszyniści mogą doskonalić swoje reakcje na sytuacje nadzwyczajne i niestandardowe.


Odpowiedzialna praca maszynisty zasługuje na szereg benefitów. Oprócz wynagrodzenia podstawowego, maszyniści otrzymują premie regulaminowe, kwartalne, dodatek za staż pracy, za kilometry czy za pracę w uciążliwych warunkach. Mogą również liczyć na dodatkowe dni wolne, dofinansowanie wypoczynku, karty sportowe, opiekę medyczną oraz zniżki na przejazdy. Przewoźnik zapewnia też pomoc psychologiczną po wypadkach i zdarzeniach kolejowych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page