Elektryczne zespoły trakcyjne ED72 POLREGIO przechodzą kompleksową modernizację
- Marek Zioła
- 12 cze
- 2 minut(y) czytania

POLREGIO realizuje program modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72. Prace, prowadzone przez spółkę PESA Mińsk Mazowiecki, obejmują kompleksowe odnowienie siedmiu składów, mające na celu znaczące podniesienie standardu podróżowania oraz poprawę bezpieczeństwa pasażerów. Odnowione pociągi mają powrócić na tory w przyszłym roku, oferując nowe udogodnienia i zwiększoną prędkość maksymalną.
Trwają intensywne prace modernizacyjne nad elektrycznymi zespołami trakcyjnymi ED72 należącymi do POLREGIO. Proces ten, realizowany w zakładach PESA Mińsk Mazowiecki, zakłada odnowienie siedmiu pojazdów, z czego cztery są już w fazie serwisu. Celem modernizacji jest nie tylko unowocześnienie pociągów, ale przede wszystkim poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróży. Zgodnie z planem, zmodernizowane jednostki zostaną ponownie włączone do ruchu w przyszłym roku, co stanowi istotny krok w odświeżaniu taboru przewoźnika.
Zakres prac modernizacyjnych i ich znaczenie
Prowadzone prace to tzw. naprawy poziomu P5, które są najbardziej zaawansowanymi serwisami pociągów. Tego typu naprawy są wykonywane po 30 latach eksploatacji pojazdu lub po przejechaniu przez niego 3,2 miliona kilometrów, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Każdy ze składów ED72 zostanie niemal całkowicie zdemontowany, a następnie wyposażony w nowoczesne komponenty i systemy. Po modernizacji pociągi zaoferują 210 miejsc siedzących w otwartej przestrzeni bezprzedziałowej. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji klimatyzację, ładowarki USB, zaktualizowane systemy informacji pasażerskiej oraz miejsca przeznaczone na osiem rowerów. Dodatkowo, w pociągach zostaną wprowadzone udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym specjalnie dostosowane miejsca oraz toalety.
Krzysztof Pietrzykowski, prezes POLREGIO, podkreśla znaczenie modernizacji w kontekście wieku floty przewoźnika. Stwierdził, że: „Średni wiek naszych pociągów to ponad 40 lat. Dążymy oczywiście do zakupu nowych pojazdów, ale chcemy też, żeby obecne składy – gdy tylko jest to możliwe i opłacalne – były modernizowane”.
Zwiększona prędkość i harmonogram wdrożenia
Po przeprowadzonej modernizacji, składy ED72 będą mogły rozwijać większą prędkość. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wzrośnie do 120 kilometrów na godzinę, co oznacza wzrost o 10 kilometrów na godzinę w stosunku do dotychczasowej prędkości. Pociągi serii ED72 zostały wprowadzone do eksploatacji w latach 1993–1995. Cztery pierwsze zmodernizowane jednostki mają powrócić do regularnych kursów przed końcem czerwca 2026 roku, natomiast pozostałe do końca września 2026 roku. Będą one wykorzystywane do obsługi tras w zależności od bieżącego zapotrzebowania, a część z nich zostanie skierowana do obsługi połączeń w Małopolsce. Łączny koszt realizacji całego projektu modernizacji wyniesie 188,4 miliona złotych.
Rozwój zaplecza technicznego POLREGIO
POLREGIO aktywnie inwestuje w rozwój własnej sieci punktów utrzymania taboru. Obecnie spółka dysponuje ponad 30 takimi placówkami, w których prowadzone są przeglądy i naprawy pojazdów kolejowych na poziomach od P1 do P4, a częściowo również na poziomie P5. Firma spełnia najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa i jakości w zakresie utrzymania taboru, co zostało potwierdzone ponownym uzyskaniem certyfikatu zgodności wydanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolegowego, tym razem na maksymalny okres pięciu lat.
Comentários