top of page

EP02-08 po piaskowaniu. Nowe życie zabytkowego elektrowozu

EP02-08
Fot. Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej - Muzeum Parowozownia Jarocin

EP02-08 przechodzi kompleksową renowację w Jarocinie, przygotowując się do odzyskania swojego pierwotnego blasku. Prace postępują.


Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej – Muzeum Parowozownia Jarocin kontynuuje ambitny projekt renowacji elektrowozu EP02-08, jednego z niewielu zachowanych egzemplarzy tej serii. Pojazd, mający bogatą historię w polskim kolejnictwie, przechodzi obecnie gruntowne prace, mające na celu przywrócenie mu dawnej świetności i zachowanie dla przyszłych pokoleń. Ten elektrowóz jest częścią dziedzictwa polskiej kolei i jego renowacja ma kluczowe znaczenie dla zachowania wiedzy o ewolucji taboru szynowego.


EP02-08 w czasach służby
Fot. Wikipedia I A. Kostoczko

Zaawansowane prace renowacyjne EP02-08


Najnowsze postępy w pracach obejmują oczyszczanie pudła i podwozia metodą strumieniowo-ścierną, co jest kluczowym etapem przed nałożeniem nowych powłok lakierniczych. Metoda ta pozwala na skuteczne usunięcie starych warstw farby, rdzy i innych zanieczyszczeń, zapewniając idealnie gładką powierzchnię dla dalszych zabiegów konserwatorskich. Jak widać na załączonych zdjęciach, prace te są już w zaawansowanej fazie, a efekt jest imponujący. Do pełnego zakończenia oczyszczania pozostał dach oraz odbieraki prądu, co wskazuje na systematyczny i metodyczny proces.

EP02-08 w oryginalnym schemacie malowania z ostatnimi oznaczeniami serii
EP02-08 po piaskowaniu. Nowe życie zabytkowego elektrowozu / Fot. Wikipedia I Andrzej Otrębski

Znaczenie serii EP02 w historii kolei


Seria EP02 to elektrowozy, które odegrały ważną rolę w elektryfikacji polskiej sieci kolejowej po II wojnie światowej. Były to maszyny o dużej mocy, zdolne do prowadzenia ciężkich składów pasażerskich i towarowych, co znacząco wpłynęło na rozwój transportu kolejowego w Polsce. Elektrowozy tej serii były produkowane w latach 1957–1960 w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu, bazując na licencji angielskiej firmy Metropolitan-Vickers. Łącznie wyprodukowano osiem egzemplarzy, z których do dziś zachowały się tylko trzy: EP02-07 (znajdujący się w Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie), EP02-02 oraz właśnie EP02-08. Renowacja EP02-08 w Jarocinie jest zatem nie tylko projektem technicznym, ale także aktem dbałości o historyczne dziedzictwo, umożliwiając przyszłym pokoleniom zapoznanie się z unikalnym egzemplarzem taboru kolejowego.

EP02-02
EP02-08 po piaskowaniu. Nowe życie zabytkowego elektrowozu / Fot. Wikipedia I Hiuppo

Dalsze etapy renowacji EP02-08


Po zakończeniu etapu oczyszczania, elektrowóz zostanie poddany dalszym pracom, które obejmą między innymi naprawy blacharskie, konserwację podwozia, a następnie malowanie zgodnie z oryginalnymi schematami barwnymi. W planach jest również remont wnętrza kabiny maszynisty oraz wszelkich systemów mechanicznych i elektrycznych, tak aby EP02-08 mógł ponownie prezentować się w pełni swoich dawnych możliwościach. Wszystkie te działania wymagają ogromnego zaangażowania, specjalistycznej wiedzy i znacznych środków finansowych, co podkreśla skalę i znaczenie projektu realizowanego przez Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page