Indie: Alstom dostarczy bezobsługowe pociągi Metropolis i system CBTC dla metra w Mumbaju
- Marek Zioła

- 26 sie
- 2 minut(y) czytania

Firma Alstom została wybrana do dostarczenia 39 bezobsługowych składów Metropolis dla linii metra w Mumbaju (Indie). Kontrakt, którego wartość jest szacowana na kilkaset milionów euro, obejmuje także zaawansowany system sterowania ruchem kolejowym CBTC (Communications Based Train Control) Urbalis Forward oraz pięcioletnie usługi serwisowe. Zamówienie to jest częścią większego pakietu systemów dla linii numer 4, za który odpowiada indyjska spółka Larsen & Toubro Limited.
Firma Larsen & Toubro Limited, która niedawno otrzymała kontrakt od Mumbai Metro Regional Development Authority (MMRDA), powierzyła Alstom dostawę taboru i systemu sygnalizacji. Zgodnie z komunikatem prasowym wydanym 26 sierpnia 2025 roku, Alstom dostarczy 234 wagony metra, co stanowi 39 sześciowagonowych pociągów, które będą obsługiwać nową linię. Dostawa i serwisowanie systemów mają zapewnić najwyższą dostępność oraz niezawodność floty.
Lokalna produkcja i innowacyjne technologie
Wszystkie 39 bezobsługowych składów Metropolis, w ramach inicjatywy "Make in India", będzie zaprojektowanych w centrum inżynieryjnym Alstom w Bangalore. Produkcja i montaż pojazdów odbędą się w nowoczesnej fabryce firmy w Sri City, natomiast napędy zostaną wyprodukowane w Coimbatore, a wózki w Savli. Fabryka w Sri City posiada roczną zdolność produkcyjną 480 wagonów i ma już doświadczenie w dostarczaniu bezobsługowych pociągów dla innych projektów metra, między innymi dla linii w Mumbaju (Aqua Line) i Delhi (Phase IV).
Pociągi dla linii numer 4 będą wyróżniać się unikalnym designem, komfortem pasażerów oraz dostępnością. Składy będą wyposażone w chłodzenie wewnętrzne, dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich oraz miejsca na rowery. Systemy pokładowe zapewnią wysoką wydajność i bezpieczeństwo, obejmując hamowanie elektryczne oraz środki cyberbezpieczeństwa.
Rozwiązania sygnalizacyjne i korzyści dla miasta
W ramach kontraktu Alstom dostarczy również system Urbalis CBTC, który umożliwia w pełni bezobsługową eksploatację pociągów, znaną jako GoA4 (Grade of Automation 4). Ten zaawansowany system, rozwijany w centrum Alstom w Bangalore, ma na celu zwiększenie przepustowości linii, redukcję czasu podróży, a także zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.
System sterowania Urbalis zostanie zaimplementowany w zintegrowanym centrum operacyjnym (OCC) w zajezdni Mandale oraz w zapasowym centrum sterowania (BCC) w Mogharpada, które będą nadzorować i kontrolować wszystkie operacje pociągów. Całkowita długość linii numer 4 to 35,3 kilometra, z 32 stacjami.
Jest to jedna z najdłuższych linii metra w Mumbaju, która połączy centralną część miasta Wadala z Kasarvadavali w Thane, zapewniając również połączenie z autostradą Eastern Express Highway, Monorailem i innymi liniami metra w Mumbaju.
„Jesteśmy zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani do prestiżowego projektu linii 4 metra w Mumbaju, co jeszcze bardziej umacnia naszą długotrwałą współpracę z miastem Mumbaj. Pociągi i rozwiązania sygnalizacyjne zbudowane przez Alstom już służą na innych liniach metra w Mumbaju. Ten ambitny nowy projekt stwarza dla nas więcej możliwości, aby dostarczyć najlepsze w swojej klasie rozwiązania dla pasażerów i przyczynić się do podniesienia infrastruktury stolicy finansowej" – powiedziała Ling Fang, Prezes Regionu APAC w firmie Alstom.















Komentarze