KIO oddaliła odwołanie Stadlera w przetargu na piętrowe EZT dla PKP Intercity. Umowa z Alstom blisko
- Marek Zioła

- 17 paź
- 2 minut(y) czytania

Krajowa Izba Odwoławcza podjęła decyzję o oddaleniu odwołania Stadlera w przetargu na piętrowe EZT dla PKP Intercity, torując drogę do podpisania umowy na dostawę 42 nowoczesnych pociągów, które mają osiągać prędkość 200 km/h. Pojazdy te mają zrewolucjonizować podróże krajowe w kategorii ekonomicznej.
Spółka PKP Intercity jest o krok od podpisania jednej z najważniejszych umów w swojej historii inwestycyjnej. Chodzi o przetarg na dostawę 42 nowoczesnych składów piętrowych wraz z lokomotywami, które będą mogły kursować z prędkością do 200 km/h. Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) z ostatnich dni, oddalająca złożone odwołanie, oznacza zielone światło dla przewoźnika do finalizacji wyboru oferty.
Alstom Polska dostarczy 42 składy piętrowe
Najkorzystniejszą ofertę w tym wielkim przetargu złożyła firma Alstom Polska. Propozycja francuskiego producenta z realizacją w fabryce w Chorzowie została wyceniona na 4,1 miliarda złotych za samą dostawę 42 pojazdów. To jednak nie wszystko – pakiet serwisowy, czyli utrzymanie składów, to dodatkowy koszt rzędu blisko 2,8 miliarda złotych. Warto zaznaczyć, że wybrana oferta Alstom jest wyraźnie tańsza od propozycji złożonej przez Stadler – różnica wynosi niemal 400 milionów złotych.
PKP Intercity planuje wykorzystać nowe składy piętrowe do obsługi połączeń krajowych, szczególnie w segmencie ekonomicznym. Nowoczesne pociągi mają podnieść komfort podróży na wielu kluczowych trasach.
Piętrowe pociągi PKP Intercity chce wykorzystać do przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej między innymi na trasach Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku i Terespola.
Kiedy pierwsze składy piętrowe wyjadą na tory?
Zgodnie z planami, pasażerowie będą mogli wsiąść do pierwszych piętrowych składów za około 3,5 roku od momentu podpisania umowy. Będą to pojazdy dostosowane do przewozów dalekobieżnych, zaprojektowane tak, aby zapewnić wygodę dla ponad 500 pasażerów w jednym składzie. Ta znacząca pojemność ma duże znaczenie dla obsługi intensywnie obciążonych relacji między największymi polskimi miastami.
Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej o oddaleniu odwołania jest wiążąca i pozwala PKP Intercity na sfinalizowanie procedury przetargowej. Co więcej, przyszła umowa przewiduje również opcję rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 piętrowych pojazdów. Realizacja tego zakupu mogłaby znacząco wpłynąć na dalszą modernizację floty przewoźnika i zwiększyć jego zdolności przewozowe na popularnych liniach.















Komentarze