top of page

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych z Poznania wzbogacił kolekcję o tramwaj 118N "Puma"

Nocne zdjęcie tramwaju 118N "Puma" transportowanego na specjalistycznej naczepie niskopodwoziowej przez ulice miasta, widoczne tory tramwajowe oraz budynki w tle, a także informacja o włączeniu tramwaju do kolekcji KMPS Poznań.
Fot. Klub Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu poszerzył swoje zbiory o unikatowy tramwaj 118N "Puma". Pojazd, który został przekazany przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., stanowi istotne wzbogacenie kolekcji historycznych pojazdów szynowych. Transport i wstępne prace serwisowe realizują wyspecjalizowane firmy, co świadczy o profesjonalnym podejściu do odrestaurowania tego prototypowego tramwaju.


Klub Miłośników Pojazdów Szynowych z Poznania pozyskał do swojej kolekcji tramwaj typu 118N "Puma". Pojazd został przekazany Klubowi na podstawie umowy darowizny rzeczowej przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Jest to ważny krok w kierunku zachowania historii polskiego transportu szynowego.


Transport i wstępne prace tramwaju 118N "Puma"


Transport tramwaju z terenu zakładów FPS do nowej lokalizacji przeprowadziła firma Panas Transport, specjalizująca się w przewozie ładunków wielkogabarytowych. Wagon został przetransportowany do firmy SAATZ, która zajmuje się serwisowaniem i wykonywaniem napraw głównych tramwajów niskopodłogowych. Firma SAATZ nie tylko udostępniła miejsce do stacjonowania pojazdu, ale również zadeklarowała wsparcie w ocenie jego stanu technicznego oraz wykonaniu drobnych napraw, co jest kluczowe dla przyszłego odrestaurowania.


Historia ambitnego projektu z Poznania: tramwaj 118N "Puma"


Tramwaj 118N "Puma" to prototypowy pojazd niskopodłogowy, opracowany w 2005 roku przez poznański Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” we współpracy z FPS i firmą nCart. Został zbudowany w latach 2006–2007 i zaprezentowany podczas targów ITM Polska w czerwcu 2007 roku. Jest to trójczłonowy, jednoprzestrzenny pojazd o długości 30 metrów i 67% niskiej podłodze, zdolny pomieścić 212 pasażerów. W grudniu 2007 roku tramwaj uzyskał homologację, a w styczniu 2008 zadebiutował z pasażerami podczas wydarzenia Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Następnie był użytkowany przez MPK Poznań w ramach testów liniowych. Po serii awarii i napraw ostatecznie został wycofany z eksploatacji w 2011 roku i odstawiony

w hali FPS.


Przyszłość tramwaju 118N "Puma" w Kolekcji Klubu


Głównym celem Klubu jest zachowanie tramwaju jako pojazdu historycznego z możliwością jego uruchomienia i prezentacji w ruchu. Planowane jest wykorzystanie go między innymi podczas imprez okolicznościowych, przejazdów specjalnych oraz na liniach turystycznych. Obecnie prowadzone są prace dokumentacyjne oraz przegląd techniczny, które pozwolą precyzyjnie określić zakres koniecznych działań przywracających pojazd do pełnej sprawności.


Dzięki zaangażowaniu członków stowarzyszenia oraz wsparciu partnerów, czyli FPS, firmy Panas Transport oraz SAATZ, "Puma" ma szansę ponownie pojawić się na torach. Tramwaj stanie się atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej oraz świadectwem rozwoju polskich tramwajów na początku XXI wieku.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page