Kolej dla wszystkich: UTK i Rzeczniczka Praw Dziecka chcą likwidować bariery na kolei
- Marek Zioła

- 17 paź
- 2 minut(y) czytania

Dostępność transportu kolejowego dla najmłodszych z niepełnosprawnościami to priorytet, o którym dyskutowano w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. W spotkaniu zorganizowanym 17 października 2025 roku udział wzięli Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Ignacy Góra, oraz Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak. Głównym celem rozmów było znalezienie rozwiązań eliminujących bariery na kolei dla młodych podróżnych ze specjalnymi potrzebami.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Ignacy Góra, oraz Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka, spotkali się, aby omówić wyzwania związane z podróżowaniem dzieci z niepełnosprawnościami pociągami. Choć w ostatnich latach poczyniono duże postępy w modernizacji infrastruktury i taboru, co bezpośrednio przełożyło się na zwiększenie mobilności osób o ograniczonej sprawności ruchowej, wciąż istnieją aspekty wymagające natychmiastowej poprawy. Wśród kluczowych kwestii znalazła się choćby konieczność zgłaszania podróży z 24-godzinnym wyprzedzeniem.

Likwidacja barier na kolei – wyzwania i postępy
Podczas spotkania Prezes Góra przedstawił aktualne dane dotyczące modernizacji polskiej kolei. Zauważył, że setki dworców i peronów zostały już dostosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami, a nowoczesny tabor, przyjazny osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, stanowi obecnie większość. Jak podkreślił Prezes Urzędu Transportu Kolejowego:
"To spotkanie wpisuje się w szersze działania UTK na rzecz poprawy dostępności transportu kolejowego. Wyższy standard infrastruktury i taboru przekłada się bezpośrednio na zwiększenie mobilności osób o ograniczonej sprawności ruchowej, co dotyczy również najmłodszych pasażerów z niepełnosprawnościami. Jednak nie zmienia to potrzeby likwidowania innych barier, jak choćby konieczności zgłaszania podróży z 24-godzinnym wyprzedzeniem".
W dyskusji aktywnie uczestniczyli również przedstawiciele środowiska osób z niepełnosprawnościami, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami. Jan Gawroński, Społeczny Zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka, opowiedział o perspektywie osoby z autyzmem, natomiast Jagna Hursztyn, samorzeczniczka poruszająca się na wózku, zwróciła uwagę na wyzwania związane z korzystaniem z pociągów przez osoby z niepełnosprawnością ruchową. O swoich spostrzeżeniach mówiły także osoby asystujące.
Równe szanse dla wszystkich młodych pasażerów
Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka, stanowczo podkreśliła, że młodzi ludzie, którzy są wykluczeni transportowo, nie mają równych szans i nie mogą w pełni wykorzystywać swojego potencjału.
Przypomniała, że zgodnie z Konwencją o prawach dziecka, każda młoda osoba ma pełne prawo do edukacji, rozwijania swoich talentów, a także uczestniczenia w zajęciach kulturalnych i rekreacyjnych. Stąd konieczność wypracowania jednolitych standardów obsługi dzieci z niepełnosprawnościami w transporcie kolejowym.
Szczególną uwagę uczestnicy poświęcili procedurom ewakuacyjnym dla osób z niepełnosprawnościami, w tym dzieci i młodzieży. To obszar, który, zdaniem Prezesa Góry, wymaga dalszych prac i musi być dostosowany zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. W kontekście równego dostępu Prezes UTK zapewnił, że kolej powinna być środkiem transportu dla wszystkich, a choć techniczno-funkcjonalne bariery na kolei nie zostały jeszcze całkowicie usunięte, stanowią już mniejszość.

Standardy obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
Urząd Transportu Kolejowego widzi również potrzebę zmian w przygotowaniu personelu kolejowego do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. W odpowiedzi na te wyzwania, UTK prowadzi projekt "Jednolite standardy obsługi osób z niepełnosprawnościami na kolei", który jest dofinansowany ze środków unijnych. Prezes Ignacy Góra zaznaczył też ważną rolę Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) w kształceniu kompetentnego personelu, co bezpośrednio wpłynie na podniesienie jakości obsługi wszystkich pasażerów, a zwłaszcza dzieci i młodzieży. Współpraca między UTK a Rzeczniczką Praw Dziecka ma zagwarantować, że dalszy rozwój transportu kolejowego będzie uwzględniał potrzeby wszystkich grup pasażerów.















Komentarze