top of page

Kolej dużych prędkości nabiera tempa. CPK planuje miliardowe dotacje na budowę linii „Y”

Wizualizacja linii kolejowej 85 KDP Warszawa – Łódź
Fot. CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) intensywnie działa, aby linia „Y” na odcinku Warszawa – Łódź stała się rzeczywistością. Przedstawiciele CPK poinformowali o zaawansowaniu prac projektowych i przygotowawczych, a także o planach pozyskania miliardowych środków z Unii Europejskiej na budowę pierwszych fragmentów tego szlaku. Cała linia, która w pierwszej fazie połączy Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź, ma być gotowa do 2032 roku.


Linia Kolei Dużych Prędkości (KDP), oznaczana jako „Y”, to najbardziej zaawansowana inwestycja CPK w zakresie nowego taboru szynowego i infrastruktury. Pierwszy fragment, biegnący między Warszawą a Łodzią, ma stanowić trzon przyszłej siatki KDP w Polsce. Dotychczas na całą linię „Y”, która do 2035 roku ma dotrzeć również do Poznania i Wrocławia, spółka pozyskała już około 500 milionów złotych unijnego wsparcia na realizację prac studialnych i projektowych. Aż 280 milionów złotych z tej sumy przeznaczono na odcinek Warszawa – Łódź. To jednak dopiero początek planów finansowych.


Widok na stację Brzeziny na linii kolejowej 85 Warszawa – Łódź
Kolej dużych prędkości nabiera tempa. CPK planuje miliardowe dotacje na budowę linii „Y” / fot. CPK

CPK szuka miliardów na pierwszy odcinek KDP


W nadchodzącym roku CPK zamierza złożyć wnioski do Komisji Europejskiej o znaczące, miliardowe dotacje. Środki te miałyby zostać przeznaczone na rozpoczęcie budowy poszczególnych fragmentów linii KDP między stolicą a Łodzią oraz na drążenie dalekobieżnego tunelu w Łodzi. Inwestycja ma solidne oparcie w unijnych funduszach – jest włączona do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.


Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, potwierdza, że spółka działa zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zgodnie z jego słowami, przełom tego i przyszłego roku to czas planowania ogłoszenia przetargów na projekt wykonawczy i roboty budowlane dla pierwszych dwóch odcinków kolei dużych prędkości pomiędzy Warszawą a Łodzią.


„Spółka zgodnie z harmonogramem realizuje poszczególne etapy inwestycji. Na przełomie tego i przyszłego roku planujemy ogłoszenie przetargów na projekt wykonawczy i roboty budowlane dla dwóch pierwszych odcinków KDP między Warszawą i Łodzią. Projekt od samego początku ma mocne wsparcie UE, jest wpisany do europejskiej sieci transportowej TEN-T, dlatego mam nadzieję, że otrzyma kolejne unijne dofinansowania”

Most kolejowy na linii 85 Warszawa – Łódź
Kolej dużych prędkości nabiera tempa. CPK planuje miliardowe dotacje na budowę linii „Y” / fot. CPK

Dofinansowanie z programu CEF i plany na FEnIKS


W kolejnych latach CPK planuje aktywnie działać, by pozyskać wielomiliardowe dofinansowanie z Unii Europejskiej, w szczególności na budowę linii „Y” między Warszawą a Łodzią. W 2026 roku planowany jest dodatkowy nabór z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, w którym spółka zamierza ubiegać się o wsparcie na realizację dwóch pierwszych fragmentów linii oraz tunelu KDP w Łodzi.


Dr Filip Czernicki, prezes CPK, podkreśla, że budowa pierwszego odcinka KDP to przedsięwzięcie wymagające nie tylko pod względem technicznym i logistycznym, ale również finansowym. Cała inwestycja ma zabezpieczone finansowanie w Programie Wieloletnim CPK na lata 2024-2032, a środki unijne stanowią w nim bardzo ważny element.


W połowie 2023 roku Komisja Europejska przyznała już z instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2 blisko 280 milionów złotych na dokumentację projektową dla odcinka Warszawa – Łódź Niciarniana. Marcin Michalski, członek zarządu CPK ds. finansowych, zaznacza, że choć spółka skutecznie pozyskuje środki z UE, jej możliwości są obecnie ograniczone do instrumentu CEF. W związku z tym trwają starania o otwarcie nowych możliwości finansowania, na przykład z Programu FEnIKS, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji kolejowych w Polsce ze środków UE.


Baza utrzymaniowa Bobiecko na linii kolejowej 85 Warszawa – Łódź
Kolej dużych prędkości nabiera tempa. CPK planuje miliardowe dotacje na budowę linii „Y” / fot. CPK

Harmonogram i postępy prac na linii „Y”


Dla projektu KDP Warszawa–Łódź spółka CPK przewiduje łącznie osiem postępowań przetargowych: sześć na zasadnicze roboty budowlane i dwa obejmujące sterowanie ruchem, teletechnikę oraz sieć trakcyjną. Dodatkowo jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na prace archeologiczne dla całego odcinka między Warszawą a Łodzią.


W pierwszej kolejności mają zostać ogłoszone przetargi na realizację robót budowlanych dla dwóch fragmentów linii: od Warszawy Zachodniej do Konotopy (18 km) oraz od Konotopy do Portu Lotniczego CPK wraz z łącznicą Parzniew – Kotowice (13 km). Następnie, w 2026 roku, planowane są cztery postępowania na roboty budowlane na odcinku od granicy z projektem węzła CPK do Łodzi, w tym odcinki przy Węźle bolimowskim, Brzezinach i dojeździe do Łodzi.


Prace projektowe dla 140-kilometrowego odcinka KDP „Y” Warszawa – Łódź są na ukończeniu. Złożono już 8 z 12 planowanych wniosków o decyzję lokalizacyjną. Odcinek ten jako pierwszy został objęty Kolejowym Programem Dobrowolnych Nabyć (KPDN), w ramach którego CPK pozyskało już ponad 136 działek.


Skrócony czas przejazdu i terminy realizacji


Budowa linii KDP Warszawa – Łódź skróci czas podróży między tymi miastami do około 40 minut (obecnie to około 70 minut). Podróżni będą mogli dojechać z Warszawy do Lotniska CPK w czasie krótszym niż 20 minut. Po ukończeniu całej linii „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma potrwać mniej niż 1 godzinę i 40 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu o około 40 minut. Taki sam czas przejazdu, krótszy o ponad połowę w stosunku do obecnego, przewidziano na trasie z Warszawy do Wrocławia.


Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 roku, jednocześnie z odcinkiem KDP łączącym Warszawę i Łódź. Kolejne odcinki, z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania, mają być gotowe do końca 2035 roku.


Mapa linii kolejowej 85 Warszawa – Łódź z podziałem na poszczególne fragmenty, które obejmą postępowania przetargowe
Kolej dużych prędkości nabiera tempa. CPK planuje miliardowe dotacje na budowę linii „Y” / fot. CPK

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page