top of page

Kolej na Opolszczyźnie z historycznym zastrzykiem pieniędzy. Modernizacja linii 287, 301 i 293 ruszy w 2026 roku

Grupowe zdjęcie siedmiu dorosłych osób – sześciu mężczyzn i jednej kobiety – stojących na tle ciemnoniebieskiej ściany z logo województwa opolskiego i napisem "OPOLSKIE" oraz "Samorząd Województwa Opolskiego". Uczestnicy, ubrani w stroje formalne, pozują podczas konferencji prasowej, a na pierwszym planie widoczne są głowy i ręce dziennikarzy z aparatami i kamerami.
Fot. Województwo Opolskie

Mieszkańcy Opolszczyzny mogą liczyć na radykalną poprawę komfortu i czasu podróży. Zapowiedziana w piątek modernizacja i elektryfikacja kluczowych linii kolejowych: 287 (Opole–Nysa) oraz 301/293 (Opole–Kluczbork) ma rozpocząć się w 2026 roku. Inwestycje, będące priorytetem dla rządu i samorządu, mają uczynić region ważniejszym węzłem komunikacyjnym w Polsce.


W Opolu, w piątek 3 października 2025 roku, podczas wspólnej konferencji prasowej władz samorządu województwa opolskiego i ministra koordynatora służb specjalnych Tomasza Siemoniaka, ogłoszono ambitny plan inwestycyjny. Chodzi o kompleksową modernizację dwóch strategicznych dla regionu połączeń: trasy Opole–Nysa i Opole–Kluczbork. Według zapowiedzi, prace budowlane, które obejmą przebudowę i elektryfikację obu ciągów komunikacyjnych, mają wystartować już w 2026 roku i potrwają kilka lat.


Minister Tomasz Siemoniak, w czarnym garniturze i okularach, przemawia do mikrofonów na mównicy, stojąc przed grupą sześciu urzędników i samorządowców. W tle widoczne jest niebieskie tło z logo Samorządu Województwa Opolskiego i napisem "OPOLSKIE". Na pierwszym planie znajdują się kamery i sprzęt nagłośnieniowy dziennikarzy.
Kolej na Opolszczyźnie z historycznym zastrzykiem pieniędzy. Modernizacja linii 287, 301 i 293 rusza w 2026 roku / fot. Województwo Opolskie

Linia kolejowa nr 287 Opole–Nysa do elektryfikacji


Najważniejszą zmianą na linii Opole Zachodnie – Nysa (nr 287) będzie jej elektryfikacja. Obecnie jest to linia jednotorowa i niezelektryfikowana, co ogranicza możliwości wykorzystania nowoczesnego taboru oraz wpływa na parametry eksploatacyjne. W ramach modernizacji planuje się nie tylko wymianę nawierzchni i przebudowę infrastruktury, ale także stworzenie warunków dla szybszych i bardziej ekologicznych połączeń.


W kontekście ogólnopolskiej polityki transportowej, minister Tomasz Siemoniak podkreślił kluczową rolę kolei:

– Kolej to jeden z priorytetów rządu Donalda Tuska. To najtańsza i najbardziej ekologiczna forma transportu. Stąd decyzje przywracające kolej w miejscach, w których pociągi nie jeździły od lat, a także budowa nowych tras kolejowych, dogęszczenie siatki połączeń - powiedział Siemoniak. - Chcemy, by ta pozytywna rewolucja w Opolskim przyniosła korzyści dla mieszkańców; dlatego dziś mówimy o dwóch bardzo istotnych kierunkach: o inwestowaniu w linie Opole–Nysa i Opole–Kluczbork - dodał.

Opole–Kluczbork. Inwestycje na liniach 301 i 293


Połączenie z Opola do Kluczborka, które jest realizowane z wykorzystaniem fragmentów linii kolejowej nr 301 (Opole Główne – Jełowa) i linii kolejowej nr 293 (Jełowa – Kluczbork), również ma zostać kompleksowo zmodernizowane. W przypadku obu tych odcinków kluczowa będzie elektryfikacja, ponieważ, podobnie jak linia 287, są one obecnie obsługiwane przez pociągi spalinowe. Inwestycje te mają na celu nie tylko dostosowanie linii do wyższych prędkości i lepszych parametrów technicznych, ale również zapewnienie możliwości obsługi większej liczby pociągów, co jest kluczowe dla zwiększenia częstotliwości połączeń regionalnych.


Marszałek województwa opolskiego, Szymon Ogłaza, zwrócił uwagę na to, jak dobra komunikacja wpływa na jakość życia: "Dzięki modernizacji połączeń stolicy regionu z Nysą i Kluczborkiem, obejmujących między innymi ich elektryfikację, opolskie stanie się ważnym węzłem komunikacji w kraju." Podkreślił tym samym, że inwestycje wykraczają poza sam transport, przyczyniając się do rozwoju całego regionu. Rozpoczęcie prac nad obydwoma projektami w 2026 roku oznacza wejście Opolszczyzny w nową, dynamiczną erę transportu kolejowego.


Marszałek Województwa Opolskiego Szymon Ogłaza (mężczyzna z siwymi włosami i w ciemnym garniturze) przemawia do licznych mikrofonów na konferencji prasowej. Obok niego stoją inni uczestnicy spotkania w garniturach, w tym Minister Tomasz Siemoniak (drugi z prawej w okularach). W tle widoczny jest baner z herbem i napisem "OPOLSKIE" oraz "Samorząd Województwa Opolskiego".
Kolej na Opolszczyźnie z historycznym zastrzykiem pieniędzy. Modernizacja linii 287, 301 i 293 rusza w 2026 roku / fot. Województwo Opolskie

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page