Kolej na Opolszczyźnie z historycznym zastrzykiem pieniędzy. Modernizacja linii 287, 301 i 293 ruszy w 2026 roku
- Marek Zioła

- 6 paź
- 2 minut(y) czytania

Mieszkańcy Opolszczyzny mogą liczyć na radykalną poprawę komfortu i czasu podróży. Zapowiedziana w piątek modernizacja i elektryfikacja kluczowych linii kolejowych: 287 (Opole–Nysa) oraz 301/293 (Opole–Kluczbork) ma rozpocząć się w 2026 roku. Inwestycje, będące priorytetem dla rządu i samorządu, mają uczynić region ważniejszym węzłem komunikacyjnym w Polsce.
W Opolu, w piątek 3 października 2025 roku, podczas wspólnej konferencji prasowej władz samorządu województwa opolskiego i ministra koordynatora służb specjalnych Tomasza Siemoniaka, ogłoszono ambitny plan inwestycyjny. Chodzi o kompleksową modernizację dwóch strategicznych dla regionu połączeń: trasy Opole–Nysa i Opole–Kluczbork. Według zapowiedzi, prace budowlane, które obejmą przebudowę i elektryfikację obu ciągów komunikacyjnych, mają wystartować już w 2026 roku i potrwają kilka lat.

Linia kolejowa nr 287 Opole–Nysa do elektryfikacji
Najważniejszą zmianą na linii Opole Zachodnie – Nysa (nr 287) będzie jej elektryfikacja. Obecnie jest to linia jednotorowa i niezelektryfikowana, co ogranicza możliwości wykorzystania nowoczesnego taboru oraz wpływa na parametry eksploatacyjne. W ramach modernizacji planuje się nie tylko wymianę nawierzchni i przebudowę infrastruktury, ale także stworzenie warunków dla szybszych i bardziej ekologicznych połączeń.
W kontekście ogólnopolskiej polityki transportowej, minister Tomasz Siemoniak podkreślił kluczową rolę kolei:
– Kolej to jeden z priorytetów rządu Donalda Tuska. To najtańsza i najbardziej ekologiczna forma transportu. Stąd decyzje przywracające kolej w miejscach, w których pociągi nie jeździły od lat, a także budowa nowych tras kolejowych, dogęszczenie siatki połączeń - powiedział Siemoniak. - Chcemy, by ta pozytywna rewolucja w Opolskim przyniosła korzyści dla mieszkańców; dlatego dziś mówimy o dwóch bardzo istotnych kierunkach: o inwestowaniu w linie Opole–Nysa i Opole–Kluczbork - dodał.
Opole–Kluczbork. Inwestycje na liniach 301 i 293
Połączenie z Opola do Kluczborka, które jest realizowane z wykorzystaniem fragmentów linii kolejowej nr 301 (Opole Główne – Jełowa) i linii kolejowej nr 293 (Jełowa – Kluczbork), również ma zostać kompleksowo zmodernizowane. W przypadku obu tych odcinków kluczowa będzie elektryfikacja, ponieważ, podobnie jak linia 287, są one obecnie obsługiwane przez pociągi spalinowe. Inwestycje te mają na celu nie tylko dostosowanie linii do wyższych prędkości i lepszych parametrów technicznych, ale również zapewnienie możliwości obsługi większej liczby pociągów, co jest kluczowe dla zwiększenia częstotliwości połączeń regionalnych.
Marszałek województwa opolskiego, Szymon Ogłaza, zwrócił uwagę na to, jak dobra komunikacja wpływa na jakość życia: "Dzięki modernizacji połączeń stolicy regionu z Nysą i Kluczborkiem, obejmujących między innymi ich elektryfikację, opolskie stanie się ważnym węzłem komunikacji w kraju." Podkreślił tym samym, że inwestycje wykraczają poza sam transport, przyczyniając się do rozwoju całego regionu. Rozpoczęcie prac nad obydwoma projektami w 2026 roku oznacza wejście Opolszczyzny w nową, dynamiczną erę transportu kolejowego.
















Komentarze