Kolej połączy porty na Bałtyku. PLK i Port Gdańsk podpisali porozumienie
- Marek Zioła

- 17 lis
- 3 minut(y) czytania

Porozumienie w sprawie infrastruktury kolejowej do Portu Gdańsk. W 2026 roku rozpoczną się prace nad projektem, który ma strategiczne znaczenie dla logistyki i zwiększenia przepustowości połączeń do głębokowodnych terminali. To odpowiedź na rosnące potrzeby Portu Północnego.
Polskie Linie Kolejowe (PLK) i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) formalnie rozpoczęły współpracę nad projektem rozbudowy infrastruktury dostępu do terminali przeładunkowych, które znajdują się na wyspie Stogi, w głębokowodnej części Portu Północnego. Podpisane porozumienie ma na celu stworzenie alternatywnej trasy transportowej. Dziś, cały ruch kolejowy z tej części portu musi korzystać z jednego mostu, co stanowi coraz większe ograniczenie dla dynamicznie rozwijającego się portu. W 2024 roku Port Gdańsk obsłużył już ponad 355 tysięcy wagonów, a kolej jest postrzegana jako najważniejszy i najbardziej efektywny sposób transportu towarów.

Inwestycja kolejowa ma zwiększyć potencjał portu
Rozwój infrastruktury kolejowej prowadzącej do portów to jeden z priorytetów PLK. Inwestycja w Port Północny jest szczególnie ważna, ponieważ zlokalizowane są tam terminale głębokowodne, takie jak Naftoport, Gaspol czy Baltic Hub, które odpowiadają za ponad 80% wszystkich przeładunków. W efekcie, zwiększenie ich potencjału logistycznego jest postrzegane jako wzmocnienie gospodarki, a nawet bezpieczeństwa państwa.
Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, od dawna zwraca uwagę na potrzebę budowy drugiego mostu lub tunelu, który prowadziłby na wyspę portową.
Rozbudowujący się dynamicznie Port Północny potrzebuje nowej infrastruktury kolejowej – dodatkowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji Port Północny. Obecna sieć już dziś staje się czynnikiem ograniczającym nasz rozwój. Porty bowiem nie mogą rozwijać się w oderwaniu od sieci kolejowej. Dlatego rozwój połączeń intermodalnych jest jednym z filarów naszej strategii, którą właśnie opracowujemy. Dzisiejsze porozumienie z PLK to nie tylko plan – to konkretna odpowiedź na wyzwania, które stoją przed nami i przed całą polską logistyką.
Nowe połączenie ma usprawnić ruch kolejowy zarówno na terenie samego Portu Gdańsk, jak i na jego zapleczu, co poprawi przepustowość na liniach zarządzanych przez PLK. Marcin Mochocki, Członek Zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PLK, podkreślił, że spółka zdaje sobie sprawę ze znaczenia transportu kolejowego w funkcjonowaniu portów.
Niezwykle istotne jest, żeby to bijące serce polskiej gospodarki, jaką są porty morskie, połączyć z krwiobiegiem gospodarki, jaką jest zarządzana przez PLK sieć kolejowa.
Inwestycja ma też przynieść korzyści dla mieszkańców. Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, zaznaczyła, że alternatywna droga do portu odciąży unikalną wyspę portową i pozwoli na zrównoważony rozwój terenu.
Harmonogram rozwoju infrastruktury kolejowej do portu
Całe przedsięwzięcie zostało podzielone na trzy etapy. Współpraca PLK i ZMPG rozpocznie się od opracowania studium wykonalności (etap I) w latach 2026–2027. Następnie, w 2028 roku, planowane jest rozpoczęcie prac nad dokumentacją projektową (etap II).
Realizacja robót budowlanych (etap III) ma się rozpocząć dopiero w perspektywie do 2034 roku. Inwestycja obejmie modernizację istniejących linii, ich elektryfikację oraz budowę nowych odcinków, co ma umożliwić sprawny transport kolejowy. Rozpoczęcie faktycznej budowy będzie uzależnione od pozyskania środków finansowych oraz decyzji administracyjnych.

Kolej w Trójmieście już zyskuje na przepustowości
Warto dodać, że PLK już realizuje lub planuje działania, które mają zwiększyć potencjał przewozowy do portów w Gdańsku i Gdyni. W latach 2019-2024 na poprawę kolejowego dostępu do obu portów przeznaczono ponad 3 miliardy złotych netto, głównie ze środków instrumentu CEF. Pozwoliło to na wjazd dłuższych i cięższych składów do nabrzeży.
Obecnie trwa modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, która ma duże znaczenie dla Portu Gdynia. Ponadto we wrześniu ogłoszono przetarg na dodatkowy tor na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański, na głównym wylocie z Trójmiasta. Ten projekt ma zakończyć się w 2030 roku, poprawiając przepustowość również do Portu Gdańsk i oddzielając ruch towarowy od aglomeracyjnego i dalekobieżnego.















Komentarze