Koleje Dolnośląskie skorzystały z prawa opcji. Dziesięć kolejnych nowych Elfów wzmocni flotę
- Marek Zioła
- 15 lip
- 3 minut(y) czytania

Koleje Dolnośląskie zdecydowały się na rozszerzenie zamówienia na pociągi Elf od firmy PESA Bydgoszcz, korzystając z prawa opcji. Ta decyzja, ogłoszona w obecności władz województwa dolnośląskiego, znacząco powiększy tabor przewoźnika i odpowie na rosnące zapotrzebowanie na usługi kolejowe w regionie.
Dolny Śląsk konsekwentnie rozwija swoją infrastrukturę kolejową, umacniając swoją pozycję jako jeden z liderów w dziedzinie transportu szynowego w Polsce. Koleje Dolnośląskie, w obecności marszałka województwa dolnośląskiego, Pawła Gancarza, oraz wicemarszałka Michała Rado, odpowiedzialnego za rozwój kolei, poinformowały firmę PESA Bydgoszcz o skorzystaniu z prawa opcji na zakup kolejnych dziesięciu pociągów typu Elf. Jest to kluczowy krok w odpowiedzi na rosnące potrzeby przewozowe regionu, który w ostatnich latach dynamicznie inwestuje w powrót kolei do wielu miejscowości.

Koleje Dolnośląskie wykorzystują prawo opcji
Rosnąca popularność kolei na Dolnym Śląsku skłania władze województwa do ciągłych inwestycji, nie tylko w rewitalizację istniejących linii, ale także w nowoczesny tabor. Nowe pociągi Elf, które trafią do Kolei Dolnośląskich, są odpowiedzią na te potrzeby, oferując pasażerom szybki, komfortowy i ekologiczny transport.
W ciągu zaledwie trzech ostatnich lat kolej powróciła do takich miejscowości jak Sobótka, Chocianów, Świeradów-Zdrój, Mirsk, a także Mysłakowice i Karpacz. Te dwie ostatnie, dzięki działaniom samorządu województwa, ponownie znalazły się na kolejowej mapie Polski po ponad ćwierć wieku.
– Dolny Śląsk to infrastrukturalne serce Polski, a ogromną rolę mają w tym Koleje Dolnośląskie. Dlatego niezmiernie cieszymy się, że rozwój KD tak mocno wpływa na rozwój całego regionu. Tworzymy nowoczesną kolej i robimy to z myślą o mieszkańcach – mówi Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
Flota Kolei Dolnośląskich na rekordowym poziomie
Skorzystanie z prawa opcji w kontrakcie z PESA oznacza, że do województwa trafi kolejnych dziesięć nowych pociągów. Po zrealizowaniu tego zamówienia, Koleje Dolnośląskie będą dysponować największą w kraju flotą pięcioczłonowych pojazdów typu Elf, liczącą aż 45 sztuk. Te pociągi są cenione przez pasażerów i obsługują jedne z najpopularniejszych i najszybszych regionalnych połączeń w Polsce, w tym trasy z Wrocławia do Legnicy i Lubina oraz do Zielonej Góry.
– Wspólnie działamy i współpracujemy na wielu polach. Tylko w tej kadencji podpisaliśmy umowy na dostarczenie aż 30 nowych pociągów, dodatkowo mamy opcję na zamówienie kolejnych 20. I to nie koniec – bo właśnie trwają konsultacje nad możliwością zakupu taboru wodorowego lub akumulatorowego – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego odpowiedzialny między innymi za kolej.
Po zakończeniu aktualnie zamówionych dostaw całej partii, flota Kolei Dolnośląskich wzrośnie do blisko 120 pociągów, co oznacza wzrost taboru o niemal 50 procent w ciągu zaledwie kilku lat. Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz, podkreślił efektywność współpracy z przewoźnikiem.
– Eksploatacja Elfów przez KD to przykład doskonałej współpracy przewoźnika i producenta taboru, a jej efekty widać każdego dnia na torach. Niezawodność pojazdów i zadowolenie pasażerów to najlepsza wizytówka tego partnerskiego podejścia. Jestem przekonany, że przed nami jeszcze wiele wspólnych projektów zmieniających oblicze kolei regionalnej na Dolnym Śląsku

Więcej połączeń i nowe trasy
Rozwój floty Kolei Dolnośląskich bezpośrednio wpływa na rozbudowę oferty przewozowej. Większa liczba pociągów umożliwi zwiększenie częstotliwości połączeń, uruchomienie nowych tras oraz dalsze wzmocnienie komunikacji na liniach aglomeracyjnych i niezelektryfikowanych na całym Dolnym Śląsku. Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich, zaznaczył wysokie oceny pasażerów dotyczące komfortu podróży Elfami.
– Pasażerowie bardzo wysoko oceniają komfort podróży naszymi Elfami, które obsługują między innymi trasy do Legnicy i Lubina – to na nich kursują najszybsze pociągi regionalne w Polsce. Konsekwentnie rozwijamy flotę, inwestując nie tylko w nowoczesne elektryczne jednostki, ale również w ekodiesle
Pojazdy z bydgoskiej fabryki często trafiają na Dolny Śląsk nawet przed planowanym terminem odbioru, co jest rezultatem wieloletniej i sprawnej współpracy z producentem. Wartość rozszerzonego kontraktu z bydgoską Pesą opiewa na blisko 440 milionów złotych, przy czym koszt jednego pociągu to 44 miliony złotych. Pierwsze Elfy z tej partii trafią na Dolny Śląsk w kwietniu 2026 roku.
Komentarze