top of page

Koleje Małopolskie wysyłają pięć EN77 na P5. Projekt nowej okleiny - utajniony

EN77-003
Fot. Wikipedia Commons / Andrzej Otrębski

Koleje Małopolskie ogłosiły 1 grudnia przetarg na przeprowadzenie przeglądu P5 dla swoich wszystkich, czyli pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN77. To najważniejsza obsługa w cyklu życia taboru, a przewoźnik stawia wykonawcom warunek obowiązkowej wizji lokalnej w Krakowie przed złożeniem oferty.


Przetarg dotyczy pięciu składów EN77 o numerach taborowych od 001 do 005. Przegląd P5 to najbardziej skomplikowany i szeroki zakres prac serwisowych, który ma na celu przywrócenie pojazdów do stanu niemal fabrycznego po latach intensywnej eksploatacji. Prace będą wykonane zgodnie z dokumentacją przewoźnika, z możliwością zlecenia dodatkowych czynności w ramach opcji, jeśli zajdzie taka potrzeba.


Pełna kontrola Kolei Małopolskich nad oprogramowaniem


Koleje Małopolskie chcą zapewnić sobie niezależność serwisową. Dlatego wprowadzono ważny wymóg: firma, która wygra przetarg i wykona przegląd, musi przekazać przewoźnikowi prawa do każdego oprogramowania (między innymi systemów operacyjnych czy sterowników), które zainstaluje lub zmodernizuje w pojazdach.


Chodzi o to, żeby Koleje Małopolskie mogły w przyszłości samodzielnie wykonywać naprawy i serwisy na wszystkich poziomach, bez konieczności ciągłego kontaktu z wykonawcą w sprawie licencji. Zwycięzca przetargu musi dostarczyć pełne wersje instalacyjne oprogramowania na zewnętrznym nośniku, wraz z kompletną instrukcją instalacji i konfiguracji. Jeśli do obsługi oprogramowania potrzebne są specjalne narzędzia komunikacyjne, te również muszą być przekazane wraz z okablowaniem.


Co zadecyduje o wyborze wykonawcy?


Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Koleje Małopolskie zastosują dwa główne kryteria. Zgodnie z Specyfikacją Warunków Zamówienia, najważniejsza będzie zaproponowana cena, która ma wagę 60%. Drugim kryterium jest jakość – Gwarancja jakości ma wagę 40%.


Kryterium gwarancji zostało podzielone na dwa elementy: okres gwarancji na sam pojazd (bez oprogramowania) oraz okres gwarancji na oprogramowanie instalowane podczas przeglądu P5. Warto zauważyć, że przewoźnik postawił wymóg progowy: aby oferta mogła być brana pod uwagę, musi uzyskać w kryterium Gwarancja jakości co najmniej 20 punktów (połowę maksymalnej liczby punktów w tym kryterium). Ma to zapewnić, że serwis zostanie wykonany z należytą starannością i firmy nie będą oszczędzały na jakości, skupiając się tylko na najniższej cenie.


Wymóg wizyty przed przeglądem P5 EN77


Zanim potencjalni wykonawcy złożą ofertę, muszą obowiązkowo wziąć udział w wizji lokalnej. Została ona zaplanowana w dniach od 8 do 16 grudnia 2025 roku w krakowskiej bazie taborowej Kolei Małopolskich.


Przewoźnik podkreśla, że jest to warunek bezwzględny – oferta złożona bez potwierdzenia udziału w wizji lokalnej zostanie odrzucona. Ma to zmusić firmy do dokładnego sprawdzenia faktycznego stanu technicznego składów, co przełoży się na bardziej realną wycenę serwisu. Firma, która ostatecznie wygra przetarg, będzie musiała również przeszkolić do 15 pracowników przewoźnika – techników i maszynistów – z zakresu przeprowadzonych prac.


Poufne dane taboru Kolei Małopolskich


Koleje Małopolskie nie upubliczniły wszystkich szczegółów zamówienia. Utajniono dane dotyczące nowego projektu okleiny (malowania) składów oraz wytyczne związane z cyberbezpieczeństwem tych pojazdów.

Dokumenty te zostaną udostępnione wyłącznie tym firmom, które złożą wniosek o ich udostępnienie i podpiszą zobowiązanie do zachowania poufności, co ma chronić wrażliwe dane przewoźnika.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page