Koleje Śląskie przywracają połączenie Tychy – Orzesze Jaśkowice
- Marek Zioła
- 15 cze
- 3 minut(y) czytania

Koleje Śląskie uruchamiają nowe połączenie kolejowe Tychy – Orzesze Jaśkowice w niedzielę 15 czerwca, wraz z letnią korektą rozkładu jazdy. Jest to powrót regionalnego ruchu pasażerskiego na zmodernizowaną linię po 24 latach przerwy, co stanowi istotny krok w rozwoju transportu szynowego w regionie. To wzmocnienie komunikacji kolejowej przyczyni się do lepszego skomunikowania lokalnych społeczności i zwiększenia dostępności podróży.
W niedzielę 15 czerwca, wraz z wprowadzeniem letniej korekty rozkładu jazdy, Koleje Śląskie uruchomią bezpośrednie połączenie kolejowe na trasie Tychy – Orzesze Jaśkowice. Decyzja ta oznacza powrót regionalnego ruchu pasażerskiego na zmodernizowaną linię, co nastąpi po 24-letniej przerwie. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez rzecznika Kolei Śląskich, Bartłomieja Wnuka, w dni robocze pasażerowie będą mieli do dyspozycji 14 par pociągów na linii S74, natomiast w dni wolne liczba ta wyniesie 12 par. Połączenia te obsłużą pięć stacji i przystanków: Tychy, Wyry, Łaziska Średnie, Orzesze Miasto oraz Orzesze Jaśkowice. Cała trasa liczy 17 kilometrów, a czas przejazdu szacowany jest na 16 minut.
Koszty podróży i dostępne ulgi
Koszt jednorazowego biletu na trasie z Tychów do Orzesza Jaśkowic wyniesie 9,70 zł, natomiast cena biletu miesięcznego to 244,00 zł. Istnieje możliwość zakupu obu rodzajów biletów z 10-procentową zniżką za pośrednictwem aplikacji mobilnej „Kaeśka”. Ponadto, podróże pociągiem z Łazisk Średnich i Wyr będą objęte taryfą Max Bilet Kolei Śląskich, a także Metrobiletem Zarządu Transportu Metropolitalnego, co zwiększa elastyczność i dostępność oferty dla pasażerów.
Historia i modernizacja linii kolejowej 169
Jednotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa numer 169 łączy Tychy, gdzie styka się z głównym połączeniem Katowice – Bielsko-Biała, z Orzeszem Jaśkowicami, leżącymi na głównej linii Katowice – Rybnik. Niecałą dekadę temu linia ta przeszła gruntowny remont. Do tej pory była wykorzystywana głównie w ruchu towarowym, a także sporadycznie jako trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich, przeważnie o charakterze ponadregionalnym. Lokalne samorządy od wielu lat zabiegały o przywrócenie tej trasy dla lokalnego ruchu pasażerskiego. Joanna Pasierbek-Konieczny, wójt gminy Wyry, cytowana przez Koleje Śląskie, podkreśliła, że „kolej wraca tam, gdzie zawsze była potrzebna. To zdecydowanie dobry krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu, a jednocześnie dalszego rozwoju naszej lokalnej społeczności”.
Rozwój infrastruktury kolejowej w regionie
Prezydent Tychów, Maciej Gramatyka, zaznaczył, że miasto już obecnie jest jednym z najlepiej skomunikowanych kolejowo w regionie, jednak wyraził nadzieję na dalszą poprawę oferty oraz infrastruktury. Gramatyka wymienił, że PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg i wybrały wykonawcę dokumentacji projektowej dla prac na odcinku Katowice Piotrowice – Tychy. W ramach tego projektu planowana jest między innymi przebudowa stacji Tychy, która obejmować będzie budowę nowego przejścia pod torami oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Koleje Śląskie przypomniały również, że rok temu przywróciły codzienne połączenie Gliwice – Rybnik, funkcjonujące jako linia S17. Początkowo oferta ta obejmowała 4 pary pociągów dziennie, po kwartale wzrosła do 9 par, a po półroczu osiągnęła 11 par, w tym w wydłużonej relacji do i z Raciborza oraz Wodzisławia Śląskiego. Prezes Kolei Śląskich, Krzysztof Klimosz, ocenił, że w ciągu roku pociągami na linii S17 podróżowało łącznie 114 tysięcy pasażerów, co potwierdziło zasadność przywrócenia tej relacji, a otwarcie każdego połączenia jest rezultatem dobrej współpracy z samorządami wszystkich szczebli.
Przyszłe plany Kolei Śląskich
Od 31 sierpnia bieżącego roku, wraz z wejściem w życie jesiennej korekty rozkładu jazdy, Koleje Śląskie uruchomią trzy pary codziennych połączeń na trasie Częstochowa – Kraków Płaszów, biegnącej przez Jaworzno-Szczakową. Kolejna, czwarta para pociągów do Krakowa zostanie uruchomiona w grudniu. W ostatnich miesiącach przewoźnik konsekwentnie uruchamia nowe połączenia i zwiększa ofertę przewozową na istniejących trasach, co jest częściowo związane z przebudową katowickiego węzła kolejowego. Ograniczenie przepustowości głównych linii przez Katowice oraz priorytet dla ruchu międzyregionalnego skutkują brakiem możliwości dotarcia do centrum regionu dla wielu wcześniej obsługiwanych kursów Kolei Śląskich. Koleje Śląskie, należące do samorządu województwa śląskiego, przewożą rocznie około 22 miliony pasażerów na kilkunastu liniach w regionie. Tabor przewoźnika do niedawna liczył około 60 pociągów, w tym kilka wynajętych z Kolei Mazowieckich czy Kolei Dolnośląskich. Obecnie do spółki sukcesywnie trafiają kolejne pojazdy zakupione w ramach unijnych projektów i zamówień, co łącznie daje ponad 35 nowych składów. W najbliższym czasie Koleje Śląskie planują pozbycie się kilku starszych pociągów EN57 AKŚ, ewentualnie zachowując dwa z nich jako rezerwę. Przewoźnik szacuje, że do 2030 roku będzie potrzebował 119 pociągów, biorąc pod uwagę między innymi wstępne plany zakupu przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię 16 pociągów pod kątem tworzenia oferty Kolei Metropolitalnej. W 2025 roku samorząd województwa śląskiego przeznaczył 464 miliony złotych na organizację kolejowych przewozów pasażerskich.
Comments