top of page

Kolejne Impulsy 2 dla Kolei Śląskich. Prawie 1,5 mld złotych na tabor

Impuls 2 Kolei Śląskich
Fot. Koleje Śląskie

Nowoczesne Impulsy 2 zasiliły tabor Kolei Śląskich. Z początkiem października dwa kolejne elektryczne zespoły trakcyjne rozpoczęły obsługę pasażerów na intensywnie użytkowanej linii S1, która łączy Gliwice z Częstochową. Całe zamówienie województwa śląskiego oraz przewoźnika obejmuje aż 31 nowoczesnych składów, które w znaczący sposób odmienią komfort podróży w regionie.


Nowe składy to element największego kontraktu taborowego w historii zarówno Województwa Śląskiego, jak i samych Kolei Śląskich. W sumie po torach w barwach Kolei Śląskich jeździ już dziewięć Impulsów 2 – dwa najnowsze właśnie na linii S1. Docelowo, dzięki umowom zawartym z firmą Newag, tabor przewoźnika zostanie wzbogacony o łącznie 31 pociągów. Wartość tego przedsięwzięcia, wliczając w to serwis utrzymaniowy, osiąga niemal 1,5 miliarda złotych, co podkreśla skalę i znaczenie tej inwestycji dla transportu kolejowego w regionie.


Gdzie jeszcze pasażerowie Kolei Śląskich spotkają nowe Impulsy 2?


Nowoczesne pociągi z rodziny Impuls 2 to nie tylko popularna trasa S1. Pasażerowie mogą już korzystać z wyższego standardu podróży na wielu kluczowych połączeniach w województwie śląskim. Składy obsługują między innymi linie S4 na odcinku Katowice – Tychy Lodowisko, S7 Katowice – Racibórz, a także trasy do i z Chałupek (S71 i S78). Znajdziemy je również na połączeniach z Katowic i Częstochowy do Lublińca (linie S8 i S13), na trasie z Katowic do lotniska w Pyrzowicach (S19) oraz na linii S18 Gliwice – Bytom. Rozszerzenie siatki połączeń obsługiwanych przez nowe pojazdy znacząco podnosi jakość usług dla pasażerów na całym Śląsku.


Śląskie mocno inwestuje w rozwój kolei


Dwa najnowsze Impulsy 2, które z początkiem października weszły do eksploatacji, stanowią część większego zamówienia zrealizowanego przez Województwo Śląskie, które zakontraktowało 26 nowych pociągów. Kontrakt ten ma zostać w pełni zrealizowany do 2027 roku. Województwo Śląskie przeznaczy na te pociągi w ramach projektu „Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego” kwotę 959,4 miliona złotych. Co istotne, znacząca część tej sumy, bo aż 652 miliony złotych, pochodzi ze środków pozyskanych z programu „Fundusze Europejskie dla Śląskiego”. Ponadto, na początku września region otrzymał dodatkowe fundusze z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), z których 126 milionów złotych trafiło do Województwa Śląskiego, a Koleje Śląskie otrzymały o 462 tysiące złotych więcej.


Wojciech Saługa, marszałek Województwa Śląskiego, podkreśla strategiczne znaczenie tych działań:

Inwestycje w tabor to fundament rozwoju transportu kolejowego w naszym regionie. Nowe składy, częstsze kursy i rosnąca dostępność do kolei sprawiają, że pociąg staje się coraz bardziej konkurencyjnym środkiem transportu.

Zamówienie Kolei Śląskich zwiększy tabor niemal o połowę


Oprócz 26 pociągów zakontraktowanych przez samorząd, pozostałe pięć z 31 nowych Impulsów 2 to efekt zamówienia złożonego bezpośrednio przez Koleje Śląskie, którego wartość wynosi blisko 200 milionów złotych. Trzy z tych składów już od lutego kursują w barwach przewoźnika, a produkcja dodatkowych dwóch Impulsów 2 przez Newag ma zostać zakończona do końca bieżącego roku. Dzięki realizacji obu zamówień, tabor Kolei Śląskich ulegnie powiększeniu o niemal połowę, co jest historycznym krokiem w rozwoju spółki.


Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich, zwraca uwagę na korzyści dla pasażerów wynikające z rozbudowy floty:

Rosnąca flota daje nam większą elastyczność w zestawianiu połączeń i zastępowaniu starszego taboru. To realna korzyść dla pasażerów – wyższy komfort podróży, mniej opóźnień i lepsze możliwości planowania.

Więcej niż tylko prędkość: komfort i udogodnienia w Impulsach 2


Impulsy 2 to nowoczesne, czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), które są w stanie osiągnąć maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 kilometrów na godzinę. Każdy z pojazdów typu 31WEbc oferuje miejsce dla 400 pasażerów, z czego 192 to miejsca siedzące. Na pokładzie przewidziano specjalne strefy dedykowane dla rodzin podróżujących z dziećmi oraz przestronne strefy rowerowe, które pomieszczą do 10 jednośladów. Pomyślano również o osobach z niepełnosprawnościami, instalując szereg udogodnień, w tym pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących. Nowe składy zapewniają wysoki standard podróżowania, odpowiadając na potrzeby różnych grup pasażerów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page