top of page

Koniec czekania. Pociągi wracają na trasę Giżycko – Korsze, a modernizacja linii przyspiesza

Stacja Giżycko
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą modernizację trasy Giżycko – Korsze. Dzięki temu pasażerowie mogą liczyć na przejazdy szybsze o około 50 minut. Już od 14 grudnia pociągi wrócą na odcinek Giżycko – Korsze, co znacząco poprawi dostępność kolei na Mazurach, a najszybsze składy osiągną prędkość 160 km/h.


Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej numer 38, która łączy Ełk, Giżycko i Korsze, wkracza w decydującą fazę. Prace prowadzone przez Polskie Linie Kolejowe (PLK) to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w województwie warmińsko-mazurskim, której łączna wartość wynosi prawie 1,8 miliarda złotych netto. Głównym celem projektu jest poprawa dostępności do kolei, skrócenie czasów przejazdu i zwiększenie bezpieczeństwa.


Konferencja prasowa z udziałem ministra Klimczaka
Koniec czekania. Pociągi wracają na trasę Giżycko – Korsze, a modernizacja linii przyspiesza / fot. PKP PLK

Powrót pociągów na trasę Giżycko – Korsze


Odcinek Giżycko – Korsze ma zostać udostępniony przewoźnikom dla ruchu z trakcją spalinową już w grudniu bieżącego roku, a dokładniej od 14 grudnia. To oznacza znaczące ułatwienie dla mieszkańców i turystów, którzy zyskają wygodniejsze połączenia z Olsztynem.


Mieszkańcy już korzystają z pierwszych efektów modernizacji trasy z Ełku przez Giżycko do Korsz. Docelowo znacznie skrócimy czas podróży koleją w tej części regionu. Najszybszym pociągom dojazd z Ełku do Olsztyna zajmie mniej niż 2 godziny.

Dzięki modernizacji, najszybsze pociągi będą mogły osiągnąć prędkość 160 km/h, skracając czas przejazdu na całej trasie Ełk – Olsztyn o około 50 minut, co pozwoli pokonać ją w czasie poniżej dwóch godzin.


Finał prac na odcinku Ełk – Giżycko


Prace na odcinku z Ełku do Giżycka zbliżają się do końca. Trwają ostatnie prace przy budowie mijanek na przystankach Woszczele i Siedliska, które mają na celu poprawę przepustowości linii.


Od czerwca 2024 roku na ten odcinek wróciły składy spalinowe, a we wrześniu rozpoczęły kursowanie również pociągi elektryczne, co jest efektem oddania do użytku nowej sieci trakcyjnej. Budowa trakcji elektrycznej to nowy rozdział dla kolei na Mazurach. W ramach całego projektu powstaną też podstacje trakcyjne do zasilania nowej sieci. Ich zakończenie robót planowane jest w trzecim kwartale 2026 roku, a wartość tych prac to 233 miliony złotych netto (z dofinansowaniem z KPO).


Linia kolejowa nr 38 odc. Giżycko-Korsze
Koniec czekania. Pociągi wracają na trasę Giżycko – Korsze, a modernizacja linii przyspiesza / fot. PKP PLK

Zakres robót Giżycko – Korsze


Na odcinku Giżycko – Korsze prace postępują zgodnie z harmonogramem, a w niektórych miejscach nawet go wyprzedzają. Wykonane są już konstrukcje peronów w takich miejscach jak Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Obecnie wykonawca koncentruje się na przebudowie układu torowego stacji Kętrzyn.


Ponadto, trwają prace związane z instalacją systemów teletechnicznych i sterowania ruchem kolejowym. Równocześnie prowadzone są roboty wykończeniowe na mostach, wiaduktach i przepustach, a także wieszana jest sieć trakcyjna. Na przejazdach kolejowo-drogowych zostaną zamontowane nowe rogatki i sygnalizatory świetlne, co ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa.


Pełne zakończenie robót budowlanych na odcinku Giżycko – Korsze planowane jest w połowie 2026 roku. Udostępnienie trasy dla pociągów elektrycznych nastąpi po uzyskaniu odpowiedniego dopuszczenia dla podsystemu „Energia” od Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page