top of page

Koniec pewnej epoki. Tak České dráhy ratują zabytkowe pociągi

Lokomotywa parowa na obrotnicy w muzeum kolei w Lužnej u Rakovníka, czekająca na wjazd do parowozowni
Fot. České dráhy

Nowa fundacja będzie zarządzać zabytkowymi pojazdami Českich drah. Zmiana pozwoli na pozyskanie zewnętrznego finansowania i ma na celu rozwój dziedzictwa technicznego kolei w Czechach. Nowy podmiot będzie inspirowany modelem działającym z powodzeniem w Szwajcarii.


Centrum historycznych pojazdów Českich drah (ČD) przejdzie w 2026 roku istotną reorganizację. Zabytkowe pojazdy szynowe, będące obecnie w posiadaniu narodowego przewoźnika, zostaną przekazane do nowo utworzonej fundacji. Celem tej zmiany jest zapewnienie dalszego rozwoju kolei, w tym z możliwością pozyskania finansowania z zewnątrz. Koncepcja funkcjonowania nowej fundacji wzorowana jest na dobrze prosperującym modelu stosowanym przez szwajcarskiego przewoźnika SBB Historic. Zarząd Českich drah poinformował Radę Nadzorczą o swoich planach, a prezes fundacji zostanie wybrany w drodze otwartego konkursu.


Nowy model zarządzania zabytkowymi pojazdami


Obecnie Centrum historycznych pojazdów ČD zarządza kolekcją ponad 430 zabytkowych pojazdów, które są rozmieszczone w 16 lokalizacjach na terenie Czech. Prezes zarządu i dyrektor generalny Českich drah, Michal Krapinec, podkreśla potencjał, jaki drzemie w projekcie ČD Nostalgia.


„Żelazna nostalgia jest dziedzictwem technicznego kunsztu naszych przodków. Od dłuższego czasu jesteśmy przekonani, że projekt ČD Nostalgia ma większy potencjał, niż jesteśmy w stanie wykorzystać w obecnej strukturze organizacyjnej. Wynika to przede wszystkim z niewygodnej struktury własności, w której pojazdy, zaplecze i muzeum w Lužnej u Rakovníka są bezpośrednią własnością Českich drah jako przewoźnika, który musi jednocześnie funkcjonować na wysoce konkurencyjnym rynku pasażerskiego transportu kolejowego. Powołanie fundacji, o której powstaniu poinformowaliśmy dziś Radę Nadzorczą ČD, otworzy przestrzeń do dalszego rozwoju kolei. Dzięki temu możliwe będzie również wykorzystanie zewnętrznych źródeł finansowania. We wrześniu wybierzemy dyrektora fundacji i rozpoczniemy przygotowania do jej powołania. Zainspirowaliśmy się dobrze funkcjonującą koncepcją szwajcarskich kolei SBB Historic, która należy do światowej czołówki pod względem zarządzania dziedzictwem technicznym kolei. Wielokrotnie rozmawialiśmy ze szwajcarskimi kolegami, którzy przekazali nam swoje know-how”

Główne cele fundacji i otwarte postępowanie przetargowe


Głównym celem nowej fundacji będzie zarządzanie technicznym dziedzictwem kolejowych pojazdów szynowych, a także ich renowacja, konserwacja i eksploatacja. Fundacja ma również wspierać popularyzację historii kolei. Jej organem statutowym będzie Rada Zarządzająca, a organem kontrolnym Rada Nadzorcza. České dráhy będą wnosić wkład finansowy do fundacji, a także wynajmą jej za symboliczną opłatą zaplecze muzeum w Lužnej u Rakovníka.


Przewoźnik już ogłosił otwarte postępowanie przetargowe na stanowisko członka Rady Zarządzającej nowej fundacji. Kandydaci będą musieli przedstawić swoją strategię funkcjonowania fundacji, a także plan rozwoju muzeum historycznych pojazdów. Do ważnych zadań należeć będzie pozyskiwanie środków finansowych, darowizn, dotacji oraz poszukiwanie nowych partnerów. Kandydaci będą również musieli przedstawić biznesplan oraz studium marketingowe, które ma zwiększyć widoczność zabytkowej kolei. Zainteresowani mogą składać wnioski drogą elektroniczną na adres e-mail do 15 września 2025 roku, do godziny 16:00.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page