top of page

Koniec służby EP07-361. Popularna „siódemka” została zezłomowana

EP07-361
Fot. Piotr Kaczorowski

EP07-361, jedna z popularnych lokomotyw elektrycznych jeżdżących dla PKP Intercity, zakończyła swój żywot. Lokomotywa została odstawiona ze statusem OG w Gdyni w dniu 4 lutego 2025 roku, a następnie, we wrześniu tego samego roku, trafiła do kasacji. Decyzja o wycofaniu z eksploatacji i późniejsze zezłomowanie EP07-361 to kolejny symboliczny moment w historii polskiej kolei, zamykający pewien rozdział w jej funkcjonowaniu.


Popularna "siódemka" o numerze 361, która przez lata obsługiwała liczne połączenia dalekobieżne PKP Intercity, przeszła do historii. Po jej odstawieniu w Gdyni na początku lutego 2025 roku, maszyna z numerem inwentarzowym EP07-361 została wystawiona na licytację. Ostatecznie, zgodnie z dostarczonymi informacjami, została sprzedana firmie PIOTRO-STAL, która zajęła się jej demontażem.


EP07-361 i jej ostatnie lata służby


EP07-361 była lokomotywą przypisaną do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni. Przez lata regularnie kursowała po polskich torach, obsługując zarówno popularne, jak i mniej znane połączenia. Dane z ostatnich lat jej eksploatacji pokazują, jak intensywnie była wykorzystywana w ruchu pasażerskim, łącząc odległe zakątki kraju.


Pasażerowie mogli ją spotkać na czele takich pociągów jak IC 5600 „Pomorzanin” relacji Gdynia Główna – Wrocław Główny, co miało miejsce między innymi 4 listopada 2023 roku we Wrocławiu, kiedy to lokomotywa odpoczywała po przyprowadzeniu składu. Była także wykorzystywana na dłuższych trasach, co potwierdza jej obecność z pociągiem IC 66104 „Mehoffer” relacji Jelenia Góra – Wrocław Główny – Przemyśl Główny (łącznik pociągu IC 73104) w Żarowie 1 października 2023 roku.


Złomowanie EP07-361 w Gdyni Grabówek


Ostatnim akordem w historii EP07-361 było jej zezłomowanie, które nastąpiło 3 września 2025 roku na terenie lokomotywowni Gdynia Grabówek. To właśnie tam, w miejscu, które było świadkiem wielu jej wyjazdów w trasę, lokomotywa ostatecznie została rozebrana. Sprzedaż firmie zajmującej się obrotem złomem to standardowa procedura dla wycofywanych z eksploatacji pojazdów szynowych, które osiągnęły kres swojej użyteczności.


EP07-361 regularnie pojawiała się na Dolnym Śląsku, co dokumentują liczne zapisy. Na przykład, 30 września 2023 roku w Żarowie prowadziła pociąg IC 1650 „Śnieżka” na odcinku do Wrocławia, kursujący ze stolicy do Szklarskiej Poręby Górnej. Co więcej, jeszcze na początku 2023 roku (2 stycznia) była widywana z pociągiem IC 66104 „Mehoffer” relacji Jelenia Góra – Wrocław Główny. Była to lokomotywa, która stanowiła trzon floty PKP Intercity w obsłudze połączeń z północy na południe i w kierunku Sudetów.


Przyszłość floty PKP Intercity i koniec starych EP07


Wycofywanie kolejnych egzemplarzy EP07, mimo że są one ikonami polskiej kolei i wciąż stanowią znaczną część floty, jest naturalnym procesem modernizacji taboru PKP Intercity. Przewoźnik sukcesywnie inwestuje w nowe lokomotywy, w tym nowoczesne maszyny wielosystemowe i pojazdy serii EU/EP07 modernizowane do standardu EP07-P, co ma na celu poprawę komfortu podróży i efektywności operacyjnej. Mimo sentymentu, odstawienie kolejnej "siódemki", jaką była EP07-361, jest krokiem w kierunku unowocześnienia parku taborowego.


Wspomniane kursy EP07-361 pokazują jej wszechstronność – od obsługi pociągów InterCity (IC) po mniej prestiżowe TLK, jak na przykład pociąg 61100 „Orzeszkowa” relacji Jelenia Góra – Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia, który prowadziła 9 czerwca 2023 roku. Ostateczne złomowanie oznacza, że w miejsce starych i zasłużonych lokomotyw, na tory wyjadą nowsze konstrukcje, bardziej dostosowane do współczesnych wymagań eksploatacyjnych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page