Koniec zatrudnienia stałego w belgijskiej kolei od 2028 roku
- Marek Zioła
- 13 maj
- 2 minut(y) czytania

Belgijski sektor kolejowy zakończy zatrudnianie pracowników ze statusem urzędnika państwowego z dniem 1 stycznia 2028 roku. Ta zmiana jest częścią wstępnego porozumienia osiągniętego pod koniec kwietnia między belgijskimi związkami zawodowymi a ministrem mobilności Jean-Luc Crucke. Po wielu miesiącach strajków, związki zawodowe ACOD Spoor, ACV-Transcom i VSOA Spoor doszły do porozumienia z ministrem Crucke. Szczegóły początkowo nie były jasne, ale we wtorek portal L-Post poinformował, że wycofanie się z zatrudnienia stałego jest częścią tej umowy.
Pracownicy ze statusem urzędnika państwowego w belgijskim sektorze publicznym cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na wysokie bezpieczeństwo zatrudnienia i korzystne warunki emerytalne. Jednak te benefity generują również wysokie koszty dla przedsiębiorstw. W rezultacie, stanowiska ze statusem urzędniczym są stopniowo wycofywane w całej Belgii, a sektor kolejowy podąża za tym trendem.
Ten krok był głównym punktem spornym podczas negocjacji. Osiągnięto kompromis: zatrudnienie stałe będzie kontynuowane do 1 stycznia 2028 roku, po czym wszyscy nowi pracownicy będą zatrudniani na podstawie umowy o pracę.
Układ zbiorowy pracy w przyszłości
Porozumienie zawiera również zobowiązanie do negocjacji układu zbiorowego pracy (CBA) dla pracowników kontraktowych w ramach krajowej komisji wspólnej. Do zatwierdzenia wszelkich decyzji w tym kontekście nadal będzie wymagana większość dwóch trzecich głosów.
Ponadto, zgodnie z umową, spółka kolejowa NMBS/SNCB i zarządca infrastruktury Infrabel staną się prawnymi pracodawcami swoich pracowników, przejmując odpowiedzialność za rekrutację i selekcję. HR Rail, które obecnie zajmuje się zatrudnianiem, będzie nadal istnieć, ale skupi się na świadczeniu usług eksperckich w zakresie prawa pracy.
Decyzja związków zawodowych i negocjacje emerytalne
Związki zawodowe przedkładają teraz wstępne porozumienie swoim członkom. Socjalistyczne i chrześcijańskie związki zawodowe, największe w sektorze kolejowym, podejmą decyzję 27 maja. Tymczasem negocjacje dotyczące emerytur – głównego powodu strajków – wciąż trwają z ministrem emerytur Janem Jambonem.
Źródło zdjęcia: Wikipedia I Marc Ryckaert
Komentarze