Linia kolejowa nr 8 przyspieszy do 140 km/h. Rusza przetarg na odcinek Miąsowa – Sitkówka
- Marek Zioła

- 4 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na odcinek Miąsowa – Sitkówka Nowiny. To kolejny krok w kompleksowej modernizacji ważnej trasy w regionie świętokrzyskim. Dzięki pracom, pociągi pasażerskie przyspieszą do 140 km/h, a towarowe do 120 km/h, co wyraźnie skróci czas przejazdu i zwiększy komfort podróżnych na modernizowanym odcinku. Inwestycja obejmie przeszło 18 kilometrów torów.
Polskie Linie Kolejowe ogłosiły kolejny duży przetarg dotyczący linii kolejowej nr 8, która ma kluczowe znaczenie dla transportu w województwie świętokrzyskim, łącząc je na osi północ–południe. Najnowsze zadanie dotyczy blisko 18-kilometrowego odcinka między Miąsową a Sitkówką Nowiny. Po modernizacji linia będzie dostosowana do obsługi cięższych składów, które pojadą ze zdecydowanie większą prędkością, co jest najważniejszą zmianą dla pasażerów i przewoźników.

Co zyskają podróżni na modernizowanym odcinku?
W ramach tej części prac, wykonawca wymieni w sumie 44 kilometry torów razem z siecią trakcyjną. Przebudowa dotyczy nie tylko samej infrastruktury, ale również obiektów inżynieryjnych. Wykonawca ma wybudować 14 zupełnie nowych obiektów oraz wyremontować dwa istniejące mosty nad rzekami Nidą i Czarną Nidą.
Zwiększy się również bezpieczeństwo, ponieważ modernizacja linii kolejowej obejmie unowocześnienie sześciu przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacji Wolica dotychczasowe przejście dla pieszych w poziomie szyn zostanie zastąpione bezpieczną kładką.
Duże zmiany czekają również perony na stacjach w Sobkowie i Wolicy, które zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Ważną zmianą będzie też przekształcenie przystanku Radkowice w pełnoprawną stację kolejową.
– W ciągu najbliższych lat unowocześnimy transport kolejowy w województwie świętokrzyskim. Modernizacja linii kolejowej nr 8 ułatwi rozwój kolei regionalnej i zwiększy możliwości w transporcie towarów – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Radkowice zmienią status, zwiększy się przepustowość
Podniesienie statusu Radkowic z przystanku do stacji kolejowej jest istotne z punktu widzenia efektywności ruchu. Poprawi to przepustowość i da większe możliwości prowadzenia ruchu pociągów, szczególnie tam, gdzie linia kolejowa nr 8 (Warszawa Zachodnia – Kraków Główny) łączy się z linią kolejową nr 73 (Kielce Główne – Busko-Zdrój). Na stacjach zaplanowano również budowę nowych torów, co ma wyraźnie ułatwić i usprawnić transport towarów.
Zakończenie prac budowlanych na tym odcinku jest planowane na około 24 miesiące od momentu przystąpienia do działań w terenie, co nastąpi po przygotowaniu dokumentacji technicznej przez zwycięzcę przetargu. Docelowo prędkość pociągów pasażerskich wyniesie 140 km/h, a pociągów towarowych 120 km/h.
Jaki jest zakres prac na linii kolejowej nr 8?
Inwestycja na odcinku Miąsowa – Sitkówka Nowiny to tylko jeden z elementów kompleksowej modernizacji tej ważnej trasy (zadanie "Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów"). PKP PLK ma już zaawansowane prace na stacji w Kozłowie, a w październiku ogłoszono przetarg na modernizację torów Sędziszów – Miąsowa. W maju podpisano natomiast umowę na odcinek Skarżysko-Kamienna – Tumlin.
Trwają również przygotowania do modernizacji najważniejszego środkowego fragmentu trasy – stacji Kielce Główne. Władze stolicy województwa zadeklarowały współpracę przy dokumentacji projektowej, w związku z czym podpisano list intencyjny, który ma przyśpieszyć ogłoszenie przetargu. Cały ten długoterminowy projekt ma zapewnione finansowanie – dużą część pokryje kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości do 450 mln euro, natomiast odcinek Skarżysko-Kamienna – Tumlin jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.















Komentarze