Linia kolejowa nr 8 zyska na prędkości. Pociągi przyspieszą do 120 km/h
- Marek Zioła
- 18 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację prac modernizacyjnych na linii kolejowej numer 8, na odcinku pomiędzy Krakowem Głównym a Tunelem. Celem tych działań jest podniesienie prędkości pociągów, a także poprawa przepustowości i komfortu podróżnych. Inwestycja o wartości ponad 105 milionów złotych netto będzie realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a jej finalizacja ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy.
Wykonawcą prac na linii kolejowej numer 8 jest firma PORR S.A. Zakres zadania obejmuje między innymi wymianę fragmentów torów i rozjazdów, co pozwoli na likwidację istniejących ograniczeń prędkości i jej podniesienie do 120 km/h. To w efekcie skróci czas przejazdu na tym ważnym odcinku o 3 minuty. Oprócz tego zmodernizowane zostaną parametry nawierzchni kolejowej oraz 6 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym ułatwią zarządzanie pociągami i zwiększą poziom bezpieczeństwa na torach.

Nowe i zmodernizowane perony dla pasażerów
Inwestycja przewiduje również unowocześnienie infrastruktury pasażerskiej. Na stacji w Miechowie wybudowany zostanie nowy peron, natomiast na przystanku w Smrokowie oraz na stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone. Projekt zakłada również budowę dodatkowego peronu na przystanku w Zastowie oraz wydłużenie kładki nad torami, co jest częścią tzw. opcji. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w nowe wiaty, ławki i nowoczesne tablice informacji pasażerskiej. Wymiana oświetlenia na energooszczędne również przyczyni się do zwiększenia komfortu podróżowania.
"Z linii kolejowej nr 8 codziennie korzystają tysiące pasażerów podróżujących pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Celem prowadzonych prac jest unowocześnienie oraz dostosowanie tej trasy do rosnącego zapotrzebowania na przewozy" – powiedział Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
Kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 8
Modernizacja infrastruktury pasażerskiej oraz torowej nie jest jedynym projektem PKP PLK na linii numer 8. W ubiegłym roku rozpoczęto prace nad unowocześnieniem systemu sterowania ruchem, co polega na instalacji nowoczesnych urządzeń wraz z wymianą kabli i światłowodów. Dzięki temu możliwe będzie zdalne zarządzanie ruchem z krakowskiej stacji Batowice do stacji Miechów, Słomniki, Niedźwiedź oraz Zastów. Oba projekty są finansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy, co ma pozytywnie wpłynąć na transport kolejowy w całym kraju, zwiększając bezpieczeństwo i niezawodność kluczowych odcinków.

Comments