top of page

Linia z Ełku do Giżycka zelektryfikowana. Pociągi elektryczne już jeżdżą

Pociąg PKP Intercity na stacji Giżycko
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że na zmodernizowanej i zelektryfikowanej trasie z Ełku do Giżycka od 3 września 2025 roku kursują już pociągi elektryczne. Dzięki inwestycji o wartości blisko 650 milionów złotych netto, podróże po Mazurach stały się sprawniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Pierwszy skład elektryczny, pociąg PKP Intercity IC Hańcza, wjechał na stację Giżycko o godzinie 12:15, co jest historycznym momentem dla lokalnej kolei.


Modernizacja trasy kolejowej między Ełkiem a Giżyckiem, stanowiącej część linii numer 38, weszła w kluczową fazę. Po powrocie pociągów spalinowych w czerwcu, od środy, 3 września, przewoźnicy mogą już korzystać z nowo oddanej do użytku sieci trakcyjnej. To ważny krok, który otwiera nowy rozdział w historii kolei na Mazurach, poprawiając komfort i bezpieczeństwo podróży zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.


Pociąg PKP Intercity na stacji Giżycko
Linia z Ełku do Giżycka zelektryfikowana. Pociągi elektryczne już jeżdżą / fot. PKP PLK

Inwestycja w nowoczesną infrastrukturę kolejową


Projekt, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe, obejmuje modernizację i elektryfikację 49-kilometrowego odcinka. Prace te mają na celu nie tylko usprawnienie ruchu, ale także zwiększenie prędkości pociągów. Docelowo składy pasażerskie mają jeździć z prędkością do 160 km/h, czyli dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją. Dzięki temu czas przejazdu do Olsztyna skróci się o około 50 minut, wynosząc poniżej 2 godzin. Inwestycja ma także pozytywny wpływ na środowisko, redukując emisje zanieczyszczeń w regionie Wielkich Jezior Mazurskich.


Nowe perony i usprawnienia na trasie


W ramach modernizacji pasażerowie mogą korzystać z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach w Woszczelach, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Giżycku. Na całym odcinku położono nowy tor, a bezpieczny przejazd zapewnia nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Zmodernizowano 59 obiektów inżynieryjnych i 26 przejazdów kolejowo-drogowych. Dodatkowo, w Giżycku (w ciągu ulicy Świętego Brunona) oraz w Wydminach wybudowano dwa bezkolizyjne skrzyżowania, a w Giżycku przy ulicy Unii Europejskiej powstał tunel dla pieszych, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo.


Kontynuacja prac i dalsze plany


Wartość prac na odcinku Ełk – Giżycko wyniosła 649 milionów złotych netto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Prace modernizacyjne są kontynuowane na kolejnym odcinku, Giżycko – Korsze. Zakończenie robót planowane jest na połowę 2026 roku, a udostępnienie linii dla ruchu z trakcją spalinową może nastąpić już w grudniu bieżącego roku, jeśli tylko uda się skrócić terminy. Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 milionów złotych netto i jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page