Lębork–Łeba w końcu całoroczna. Prawie półtora miliarda złotych na modernizację trasy
- Marek Zioła

- 29 paź
- 3 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały dużą umowę, której celem jest kompleksowa modernizacja 32-kilometrowego odcinka linii kolejowej numer 229 pomiędzy Lęborkiem a Łebą. Inwestycja, która pochłonie 1,44 miliarda złotych netto, ma docelowo skończyć się w 2029 roku, a jej najważniejszym efektem dla pasażerów będzie przywrócenie całorocznych połączeń kolejowych, które obecnie obsługują trasę wyłącznie w sezonie letnim. Zakres prac obejmuje nie tylko tory i stacje na tej popularnej nadmorskiej trasie, ale również budowę nowego, strategicznego odcinka, który będzie stanowił dostęp kolejowy do przyszłej elektrowni jądrowej w rejonie Lubiatowo-Kopalino.
Zadanie, realizowane przez firmę Torpol, to jeden z większych kontraktów na Pomorzu, finansowany w całości ze środków budżetu państwa. Jego pełna nazwa to „Wykonanie robót na odcinku Lębork – Łeba – Steknica – Słajszewo Elektrownia – Choczewo” i jest częścią projektu „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Mimo że głównym, strategicznym celem jest zapewnienie dostaw dla przyszłej elektrowni, to modernizacja istniejącej linii do Łeby jest bezpośrednią korzyścią dla tysięcy mieszkańców i turystów.

Nowe przystanki i prędkość pociągów Lębork–Łeba
Modernizacja linii kolejowej numer 229 na odcinku Lębork – Łeba to przede wszystkim poprawa standardu podróży. W ramach prac przewidziano gruntowną przebudowę stacji i przystanków, wśród których są Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica oraz docelowa stacja Łeba.
Co równie ważne, planowana jest budowa zupełnie nowego przystanku pasażerskiego, który otrzyma nazwę Lębork Zachodni. Wszystkie perony zostaną podniesione i kompleksowo dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym tych o ograniczonej mobilności. Po zakończeniu inwestycji znacząco wzrosną parametry eksploatacyjne trasy – pociągi pasażerskie i towarowe będą mogły jeździć z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Cały 32-kilometrowy odcinek zostanie też zelektryfikowany, co jest warunkiem koniecznym do uruchomienia regularnych, całorocznych połączeń na tej linii. To właśnie możliwość korzystania z trasy poza sezonem letnim jest najbardziej wyczekiwaną zmianą przez mieszkańców.
Dostęp do elektrowni jądrowej i nowy odcinek linii 230
Oprócz modernizacji trasy Lębork–Łeba, projekt zakłada budowę nowego, strategicznego odcinka torów. Rozpocznie się on na stacji Steknica i będzie stanowił przedłużenie linii kolejowej numer 230 w kierunku planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, aż do stacji Choczewo.
Nowa, około 30-kilometrowa trasa nie będzie służyła wyłącznie transportom budowlanym. Jak informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK, na tym odcinku powstaną nowe stacje i przystanki, które mają docelowo obsługiwać ruch pasażerski. Będą to między innymi: Szczenurze, Sarbsk, Osetnik, Słajszewo – Elektrownia, Lubiatowo – Kopalino, Jackowo. Przebudowana zostanie także istniejąca stacja Choczewo. Pociągi pasażerskie na tym nowo budowanym odcinku pojadą z prędkością do 160 kilometrów na godzinę, natomiast składy towarowe do 120 kilometrów na godzinę.

Dostosowanie infrastruktury do ciężkich transportów
Elementem budowy nowego odcinka, który ma zapewnić dostęp kolejowy do elektrowni jądrowej, jest jego przystosowanie do obsługi bardzo ciężkich transportów. PKP PLK zwraca uwagę, że stacje zostaną specjalnie przygotowane do obsługi długich pociągów towarowych mierzących do 750 metrów oraz o nacisku osi do 221 kN (około 22,5 tony). Jest to warunek konieczny do sprawnego transportu materiałów budowlanych, a w przyszłości również paliwa i zużytych komponentów dla elektrowni.
Ponadto, w ramach całego przedsięwzięcia, przewidziana jest budowa lub przebudowa łącznie 115 obiektów inżynieryjnych, co obejmuje mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz przepusty. Modernizacja obejmie także przejazdy kolejowo – drogowe, co ma podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu. Jak podkreślają przedstawiciele PLK, konieczne jest również wdrożenie nowoczesnych urządzeń systemu sterowania ruchem, które mają zapewnić bezpieczeństwo operacyjne na zelektryfikowanej trasie.
Dalsze plany inwestycyjne na Pomorzu
Projekt budowy i modernizacji linii do elektrowni jądrowej jest realizowany w kilku etapach. Już we wrześniu tego roku podpisano umowę na prace remontowe na trasie alternatywnej, czyli na linii numer 229 między Kartuzami a Lęborkiem.
Trzecim i zarazem ostatnim etapem jest modernizacja linii numer 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo. Wykonawcę tego zadania PKP PLK planują wybrać w drugim kwartale 2026 roku. Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu zaplanowano na rok 2029. Inwestycja ta ma szczególne znaczenie dla tej części Pomorza, ponieważ przywróci mieszkańcom regionu dostęp do kolei po ponad trzech dekadach. Warto przypomnieć, że budowa części jądrowej elektrowni w Lubiatowie-Kopalinie ma rozpocząć się w 2028 roku, a pierwszy blok ma zacząć pracę komercyjną w roku 2036.
















Komentarze