top of page

Ministerstwo Infrastruktury: Port w Policach z nowym dostępem kolejowym

Grupa mężczyzn i jedna kobieta w formalnych strojach siedzą na krzesłach, słuchając prezentacji.
Fot. MI

Przełomowa inwestycja w Policach otwiera drogę do zwiększenia potencjału przeładunkowego i usprawnienia logistyki dzięki nowej linii kolejowej.


Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o historycznej inwestycji, która umożliwi pociągom towarowym bezpośredni dojazd do portu morskiego w Policach. W ramach przedsięwzięcia powstanie nowa linia kolejowa nr 437 oraz bocznica, co ma znacząco usprawnić logistykę i zwiększyć potencjał przeładunkowy portu. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę z wykonawcą, której wartość wynosi 201 milionów złotych.


Zwiększenie konkurencyjności i rozwój regionu


Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że inwestycja stanowi przełomowy krok dla piątego co do wielkości portu w Polsce. Połączenie Polic z siecią kolejową ma zapewnić lepszą dostępność, sprawniejszą logistykę oraz dalsze możliwości rozwoju. Zwiększenie możliwości przeładunkowych portu morskiego w Policach oraz umożliwienie kolejowego dostępu do portu to kluczowe efekty planowanych prac. Obecnie transport towarów odbywa się głównie do stacji Police Chemia, należącej do Grupy Azoty, linią Szczecin – Trzebież Szczeciński. Po wybudowaniu nowego odcinka toru, port w Policach zyska bezpośrednie połączenie z siecią kolejową, co zwiększy konkurencyjność kolei jako ekologicznego środka transportu towarów i przyniesie korzyści gospodarcze dla całego regionu.


Szczegóły techniczne inwestycji


W ramach wspólnej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o. zostanie wybudowana zelektryfikowana linia kolejowa nr 437, która połączy stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Projekt przewiduje również montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią płynny i bezpieczny przejazd pociągów. Dodatkowo, powstanie nowy wiadukt drogowy, który ma poprawić bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym, a także usprawnić komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114.


Wykonawcą prac, realizowanych w ramach zadania „Rozbudowa infrastruktury kolejowej linii kolejowej nr 406 oraz budowa węzła (bocznicy) kolejowego Port Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police”, jest spółka Torpol SA. Przewidywany termin zakończenia prac zasadniczych to drugi kwartał 2027 roku. Koszty robót budowlanych, wynoszące 201 milionów złotych, zostaną pokryte wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., z czego każda ze stron sfinansuje budowę swojej części infrastruktury. Część zadania leżąca po stronie PKP Polskich Linii Kolejowych, o wartości 54 milionów złotych, jest finansowana ze środków budżetu państwa.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page