top of page

Możliwa zmiana metody drążenia tunelu średnicowego w Łodzi. Na stole opcja metody górniczej

Początek tunelu średnicowego od stacji Łódź Fabryczna (rok 2016)
Fot. Wikipedia / Travelarz

PKP PLK analizują opcję metody górniczej dla budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Inwestycja, która utknęła ponad rok temu po zawaleniu się kamienicy, mierzy się z nowymi wyzwaniami technicznymi i urbanistycznymi, a jej zakończenie przewidziane jest obecnie na 2029 rok. Nowe podejście ma pozwolić na bezpieczne ukończenie ostatniego, najtrudniejszego odcinka.


Inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe, potwierdza, że rozważa wprowadzenie metody górniczej przy budowie fragmentu tunelu średnicowego pod Łodzią. Ta informacja, wcześniej podana przez wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, ma związek z poważnym problemem technicznym, który wstrzymał drążenie. Prace stanęły ponad rok temu, kiedy to doszło do zawalenia się części kamienicy nad pracującą tarczą TBM.


Jakie metody drążenia tunelu w Łodzi są rozważane?


Rafał Wilgusiak z PKP PLK, w rozmowie z Polską Agencją Prasową, potwierdził, że metoda górnicza jest jedną z aktywnie analizowanych opcji dla budowy tunelu, szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń i skomplikowanych warunków.


"Z uwagi na urbanistyczne uwarunkowania, zróżnicowane warunki gruntowe oraz stan techniczny poszczególnych budynków nad trasą drążenia, aktywnie analizujemy dostępne rozwiązania. Metoda górnicza jest jedną z możliwych opcji dla wybranych odcinków budowy tunelu"

Wykonawca, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego, w odpowiedzi na pytania PAP, stwierdził, że choć drążenie tarczą TBM mogłoby zostać uzupełnione innymi metodami, to priorytetem jest wznowienie prac z użyciem dużej tarczy „Katarzyna”. Jak wyjaśnił Piotr Grabowski, rzecznik prasowy PBDiM, firma skupia się na zabezpieczeniu budynków i opracowaniu rozwiązań, które uzupełnią dotychczasowe technologie.


Prace w Łodzi stanęły, a data zakończenia się opóźnia


Zgodnie z założeniami kontraktowymi, łódzki tunel średnicowy jest budowany technologią TBM. Do tej pory udało się ukończyć około dwie trzecie całej inwestycji. Gotowe są cztery jednotorowe tunele, a także trwa budowa trzech podziemnych przystanków oraz innych obiektów kubaturowych. Z planowanych ponad 7 kilometrów podziemnego połączenia, do wydrążenia pozostał krytyczny odcinek liczący około jednego kilometra – od Alei 1 Maja (gdzie utknęła tarcza TBM „Katarzyna”) do komory końcowej przy stacji Łódź Fabryczna. W tym miejscu tunel ma się połączyć z istniejącą infrastrukturą kolejową.


Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił, że największym wyzwaniem jest techniczne przejście tego ostatniego kilometra pod miastem. Istnieje spore zagrożenie, że dalsze drążenie w dotychczasowy sposób mogłoby spowodować zawalenie się kolejnych kamienic, a takiego ryzyka resort nie chce podejmować. W związku z tym rozważane są różne możliwości, w tym drążenie metodą górniczą. Jak zaznaczył Malepszak, celem jest dokończenie tej inwestycji, która ma kluczowe znaczenie dla Łodzi, regionu, a także krajowych połączeń.


W związku z utknięciem prac, które zostały wstrzymane ponad rok temu po zawaleniu się części kamienicy przy Alei 1 Maja 23, zmieniły się także terminy zakończenia budowy. Z pierwotnego harmonogramu przewidującego zakończenie prac w czerwcu 2026 roku i uruchomienie pociągów od grudnia 2026 roku, inwestycja ma zostać oddana do użytku znacznie później.


"Dzisiaj przyjmujemy, że zakończenie tego tunelu, to jest całościowe, żeby tam pojechały pociągi, to jest rok 2029" – dodał wiceminister Piotr Malepszak.

Obecnie, w lutym bieżącego roku, wykonawca złożył do PLK wniosek o zmianę harmonogramu. W sprawie nowego planu budowy trwają mediacje pomiędzy inwestorem a wykonawcą, których przebieg jest objęty klauzulą poufności.


Kluczowe znaczenie tunelu w Łodzi


Tunel średnicowy w Łodzi docelowo ma mieć 7,5 kilometra długości i połączyć dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Inwestycja została podzielona na dwie części: cztery jednotorowe tunele w zachodniej części oraz dwutorowy przebiegający od stacji Koziny przez Polesie i Śródmieście do Łodzi Fabrycznej. Ukończenie tego projektu umożliwi szybki przejazd pociągów na trasach Warszawa – Poznań i Wrocław z postojem w centrum miasta, co znacząco skróci czas podróży i ułatwi komunikację regionalną.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page