top of page

Na ,,Wiedence" pociągi pojadą szybciej. Trwa modernizacja linii nr 1

Przystanek Widzów Teklinów
Fot. PKP PLK

Trwa modernizacja kluczowego odcinka "Wiedenki". Po zakończeniu prac, podróżni zyskają na czasie, a pociągi będą mogły jechać szybciej. Prace między Koluszkami a Częstochową obejmują wymianę płyt peronowych i dostosowanie infrastruktury do prędkości 160 km/h, co ma skrócić czas przejazdu pociągów dalekobieżnych o około 10 minut. Inwestycja finansowana jest ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.


PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły we wrześniu szeroko zakrojone prace modernizacyjne na linii kolejowej numer 1, łączącej Warszawę z Częstochową, Opolem i Wrocławiem. Ta kluczowa trasa, znana jako „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska), jest także istotnym połączeniem Łodzi z Katowicami i każdego dnia obsługuje ponad 100 pociągów, w tym około 60 składów pasażerskich. Celem inwestycji jest nie tylko podniesienie komfortu podróży, ale przede wszystkim znaczące skrócenie czasu przejazdu.


Obecnie, pociągi na odcinku Koluszki – Częstochowa poruszają się z maksymalną prędkością 120-140 km/h. Po zakończeniu modernizacji, planowanym na sierpień 2026 roku, prędkość pociągów dalekobieżnych wzrośnie do 160 km/h. Wymiana płyt peronowych, stanowiąca pierwszy etap prac, ma umożliwić to przyspieszenie, które według założeń inwestora skróci czas przejazdu o blisko 10 minut.


Przystanek Widzów Teklinów
Na ,,Wiedence" pociągi pojadą szybciej. Trwa modernizacja linii nr 1 / fot. PKP PLK

Nocne prace na 21 stacjach i przystankach


Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu pociągów na tak ważnej trasie, roboty budowlane są prowadzone w porze nocnej. Prace obejmują 21 stacji i przystanków, na których łącznie wymienionych zostanie 39 peronów. Obecnie ekipy budowlane skupiają się na takich lokalizacjach jak Chrusty Nowe, Wilkoszewice, Widzów Teklinów, Gorzędów i Milejów.


Kluczowym elementem tych robót jest demontaż starych płyt peronowych i układanie w ich miejsce nowych. Nowe płyty są niezbędne, aby spełnić standardy techniczne wymagane dla pociągów kursujących z prędkością 160 km/h. Ten wzrost prędkości wymaga zapewnienia większej strefy bezpieczeństwa dla podróżnych, która będzie wyznaczona przez żółtą linię bezpieczeństwa, położoną w większej odległości od krawędzi peronu. Jest to wymóg podyktowany bezpieczeństwem pasażerów oraz zgodnością z polskimi i unijnymi przepisami. Pozostałe elementy peronów, takie jak konstrukcja i wyposażenie, są w większości pozostawione bez większych zmian, z wyjątkiem niezbędnych napraw.


Całość prac modernizacyjnych na peronach obejmie stacje i przystanki Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki. Dodatkowo, na stacji Częstochowa Aniołów przewidziana jest korekta istniejących płyt peronowych. W ciągu dnia, dostęp do pociągów jest utrzymany, choć możliwe są krótkotrwałe wyłączenia niewielkich fragmentów peronów.


Inwestycja to nie tylko płyty peronowe – wyższa prędkość pociągów


Oprócz wymiany płyt, inwestycja ma charakter kompleksowy i obejmuje szereg działań mających na celu dostosowanie całej infrastruktury do wyższych prędkości. W ramach prac zostaną wymienione szyny na jednym torze na odcinkach Piotrków Trybunalski – Rozprza i Baby – Piotrków Trybunalski. Planuje się również zabudowę 24 nowych rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki oraz na posterunku Wyczerpy, a także poprawę geometrii torów na całym odcinku między Koluszkami a Częstochową.


Inwestycja przewiduje także remont czterech mostów, w tym tych nad rzekami Wolbórka i Rudawka, a także

wiaduktu nad ul. Meliorantów w Częstochowie. Całość tych prac ma przełożyć się na zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa ruchu kolejowego.


Zwiększeniu przepustowości trasy ma służyć również budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem na odcinku Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz na stacji Rudniki. Wzrost częstotliwości kursowania pociągów umożliwi zastosowanie komputerowej samoczynnej blokady liniowej, pozwalającej na jednoczesną jazdę kilku składów na szlaku. Ponadto, wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia na 37 przejazdach kolejowo-drogowych i dwóch przejściach w poziomie szyn. Zyskają one nową sygnalizację świetlną i rogatki.


Wartość umowy realizowanej w formule „projektuj i buduj” wynosi ponad 333 miliony złotych netto (409 milionów złotych brutto). Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co podkreśla jej znaczenie dla krajowej sieci kolejowej.


Przystanek Chrusty Nowe
Na ,,Wiedence" pociągi pojadą szybciej. Trwa modernizacja linii nr 1 / fot. PKP PLK

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page