Najnowocześniejszy symulator Griffina w Gdyni wspiera bezpieczeństwo PKP Intercity
- Marek Zioła

- 20 maj
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity znacząco zwiększa swoje możliwości szkoleniowe dzięki nowemu symulatorowi lokomotywy Griffin. Inwestycja o wartości ponad 5 milionów złotych, zlokalizowana w Gdyni, ma na celu podniesienie kwalifikacji maszynistów oraz poprawę bezpieczeństwa podróży. Jest to pierwszy tego typu symulator w północnej Polsce, co otwiera nowe perspektywy dla szkolenia personelu.
Od czerwca br. maszyniści PKP Intercity z Trójmiasta rozpoczną szkolenia na najnowocześniejszym symulatorze jazdy lokomotywy Griffin. Nowe urządzenie, umiejscowione w Zakładzie Północnym PKP Intercity w Gdyni, stanowi istotne wzmocnienie bazy szkoleniowej spółki. Dotychczas większość szkoleń odbywała się na symulatorze warszawskim, oddanym do użytku w 2015 roku. Dzięki inwestycji w Gdyni, PKP Intercity będzie mogło zwiększyć liczbę prowadzonych szkoleń, a maszyniści zyskają dogodny dostęp do
zaawansowanych narzędzi do utrwalania wiedzy i doskonalenia umiejętności praktycznych.
Inwestycja w nowoczesny sprzęt
Symulator lokomotywy Griffin jest rezultatem umowy z firmą NEWAG, producentem tych nowoczesnych pojazdów, zawartej w grudniu 2023 roku w ramach dostawy 46 lokomotyw elektrycznych. Za budowę i dostawę symulatora odpowiedzialna była polska firma Autocomp Management ze Szczecina. Wartość tej inwestycji wynosi ponad 5 milionów złotych i stanowi część większego projektu zakupu lokomotyw o łącznej wartości 846 milionów złotych. Całość jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity, podkreślił, że bezpieczna kolej to nie tylko nowoczesny tabor wyposażony w europejski system sterowania pociągiem ERTMS, ale także inwestycja w kompetencje pracowników, szczególnie maszynistów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pasażerów. Zaznaczył również plany modernizacji dwóch symulatorów w Warszawie oraz zakup kolejnych urządzeń dla pozostałych zakładów w kraju, co świadczy o kompleksowym podejściu spółki do kwestii bezpieczeństwa.
Józef Michalik, wiceprezes NEWAG, wyraził zadowolenie z powstania symulatora, podkreślając wysoką niezawodność i komfort pracy maszynisty w lokomotywach Griffin, które spełniają wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności.
Funkcjonalność i zaawansowanie symulatora
Symulator w Gdyni składa się z dwóch stref. W pierwszej znajduje się ruchoma platforma z kabiną, która wiernie imituje lokomotywę Griffin. Druga strefa to stanowisko dla instruktora, który zarządza pracą urządzenia, tworzy indywidualne scenariusze jazdy oraz monitoruje postępy szkolonej osoby na ekranie. Instruktor decyduje o przebiegu trasy i warunkach jazdy.
Arkadiusz Kozaczuk, kierownik projektu z firmy AUTOCOMP, zwrócił uwagę na precyzyjne odwzorowanie ponad 5 tysięcy kilometrów głównych linii kolejowych w kraju, co pozwala na realistyczne szkolenia. Kabina symulatora w 100% oddaje dynamikę jazdy dzięki zastosowaniu układu ruchu zintegrowanego z modelem dynamiki pojazdu. Kabina przechyla się w sześciu stopniach swobody, imitując ruchy pociągu, na przykład podczas rozjazdów czy na łukach.
Szkolenia maszynistów i ich znaczenie
W PKP Intercity pracuje blisko 1500 maszynistów, a każdy z nich przechodzi coroczne, kilkugodzinne szkolenia na symulatorze. Spółka prowadzi również szkolenia dla kandydatów na maszynistów, przygotowując ich do egzaminu na świadectwo maszynisty, przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Symulator jest także wykorzystywany do oceny umiejętności maszynistów, którzy brali udział w zdarzeniach kolejowych.
Szkolenia obejmują zarówno typowe sytuacje występujące podczas prowadzenia ruchu kolejowego, jak i zdarzenia niestandardowe czy niebezpieczne, związane z obsługą pojazdu, infrastrukturą drogową, sygnalizacją, warunkami pogodowymi czy zdarzeniami losowymi z udziałem ludzi, zwierząt lub pojazdów drogowych. Podczas zajęć ćwiczona jest koncentracja, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji świetlnej, jazda z wykorzystaniem ETCS, stosowanie przepisów ruchu kolejowego i procedur bezpieczeństwa, a także podzielność uwagi i szybkość reakcji. Każde szkolenie kończy się sporządzeniem raportu oceny i omówieniem przebiegu jazdy z instruktorem. Pierwsze szkolenia na nowym symulatorze w Gdyni rozpoczną się w czerwcu.















Komentarze