Niemcy: Rekord prędkości na trasie Erfurt–Lipsk/Halle. ICE osiąga 405 km/h
- Marek Zioła
- 29 cze
- 3 minut(y) czytania

Deutsche Bahn i Siemens Mobility ustanowiły nowy rekord prędkości na trasie Erfurt–Lipsk/Halle, osiągając 405 km/h. To wydarzenie dostarcza cennych informacji dla przyszłych remontów szybkich linii kolejowych oraz rozwoju technologicznego pociągów dużych prędkości.
Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility przeprowadziły udane testy, podczas których pociąg ICE osiągnął prędkość 405,0 km/h na linii dużych prędkości Erfurt–Lipsk/Halle. Przejazdy z prędkościami powyżej 300 km/h są rzadkością w niemieckiej sieci kolejowej i odbywają się wyłącznie w celach testowych.
Znaczenie testów dla infrastruktury i taboru
Doktor Philipp Nagl, Prezes Zarządu DB InfraGO AG, podkreślił, że nowy rekord prędkości jest potwierdzeniem wysokiej wydajności infrastruktury na tej trasie. Stwierdził:
„Dziś pociąg ICE jechał szybciej niż kiedykolwiek na trasie Erfurt–Lipsk/Halle. 405,0 km/h jako nowa wartość maksymalna jest również potwierdzeniem wydajności infrastruktury na tej szybkiej trasie: po 10 latach ciągłej eksploatacji możemy bez problemu i bez żadnych modyfikacji poruszać się z takimi prędkościami. Jest to potwierdzenie, że inwestycje w infrastrukturę przez pokolenia są podstawą niezawodnej, zrównoważonej i wydajnej mobilności i logistyki. Testy dostarczają nam ważnych informacji na temat renowacji i utrzymania szybkich tras, a także dalszego rozwoju technicznego pociągów dużych prędkości, co ostatecznie przyniesie korzyści pasażerom.”
Christian Hirte, Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu, dodał, że osiągnięcie to wzmacnia pozycję Niemiec jako kraju wiodącego w dziedzinie wysokiej jakości infrastruktury i przemysłu. Thomas Graetz, wiceprezes ds. pociągów dużych prędkości i intercity w Siemens Mobility, zaznaczył, że udane testy ich prototypowego wagonu Velaro Novo potwierdzają wydajność najnowszej generacji pociągów dużych prędkości. Celem testów było zebranie szczegółowych danych dotyczących akustyki, aerodynamiki i zachowania pojazdu przy ekstremalnych prędkościach.
Doktor Hiie-Mai Unger, Prezes Zarządu DB Systemtechnik, podkreśliła rolę spółki w rozwijaniu innowacji i przygotowywaniu transportu kolejowego na przyszłość. Wysokoprędkościowy pociąg pomiarowy ICE-S wykorzystano do zebrania kluczowych danych dotyczących akustyki, aerodynamiki, zachowania pociągu oraz interakcji między pociągiem a torami przy bardzo dużych prędkościach.
Rola ICE-S i innowacje w Velaro Novo
ICE-S z DB Systemtechnik jest wykorzystywany przede wszystkim do jazd testowych i pomiarowych. Służy do testowania nowych tras, badania infrastruktury oraz przeprowadzania różnych testów dużych prędkości. Pociąg ten, wyposażony w zaawansowaną technikę pomiarową, odgrywa istotną rolę w dalszym rozwoju i zapewnieniu wydajności niemieckiej sieci kolei dużych prędkości.
Nowy Velaro Novo firmy Siemens Mobility stanowi konsekwentne rozwinięcie trzech generacji Velaro. Liczne innowacje szczegółowe sprawiają, że ten nowy pociąg dużych prędkości jest pojazdem wysoce efektywnym, zużywającym do 30 procent mniej energii oraz znacznie redukującym koszty inwestycyjne i konserwacyjne. Jednocześnie zwiększono pojemność miejsc siedzących o dziesięć procent. Velaro Novo jest przygotowany na przyszłość dzięki licznym możliwościom konfiguracji i może być elastycznie dostosowywany do nowych wymagań operatorów nawet po latach eksploatacji. Prototyp Velaro Novo o nazwie #seeitnovo jest testowany na niemieckiej sieci dalekobieżnej od kilku lat.
Standardowo szybkie pociągi ICE w Niemczech kursują z prędkościami do 300 km/h. Takie prędkości osiągane są na specjalnie przeznaczonych do tego liniach dużych prędkości, takich jak te między Berlinem a Monachium czy między Kolonią a Frankfurtem. Trasy te są odpowiednio przystosowane, aby zapewnić bezpieczną eksploatację przy dużych prędkościach.
Stan techniczny linii Erfurt–Lipsk/Halle
Linia Erfurt–Lipsk/Halle, będąca częścią projektu komunikacyjnego Deutsche Einheit nr 8 (VDE 8), została oddana do użytku w 2015 roku i jest przystosowana do dużych prędkości. Przed testami trasa została dokładnie sprawdzona przez ekspertów. Obecnie jest w bardzo dobrym stanie. Do 12 lipca trasa jest tymczasowo zamknięta z powodu prac konserwacyjnych i optymalizacyjnych. Między innymi zostaną zamontowane bezobsługowe łożyska mostowe, co zapewni dalszą wydajność i niezawodność infrastruktury szybkiej linii. Podczas zamknięcia ruch pociągów jest przekierowany na równoległą trasę, a objazdy zostały uwzględnione w rozkładach jazdy.
Komentarze