top of page

Nowa inwestycja PKP PLK skróci czas podróży. Z Wrocławia do Warszawy

Żółta maszyna torowa, najprawdopodobniej podbijarka, stoi na torach kolejowych, na pierwszym planie widoczne są szyny i tłuczeń, a w tle z prawej strony drogi i drzewa. Nad maszyną rozciąga się sieć trakcyjna. Niebo jest częściowo zachmurzone.
Fot. PKP PLK

Polska kolej przyspiesza, a wraz z nią podróżni z Wrocławia do stolicy. Zarządca infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przeprowadzi prace, które mają skrócić czas przejazdu. Inwestycja obejmie modernizację torów, sieci trakcyjnej oraz obiektów inżynieryjnych, co pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów na tej trasie.


Polska kolej konsekwentnie dąży do poprawy punktualności i skrócenia czasu przejazdu na głównych szlakach. Obecnie trwają prace na ważnym odcinku z Wrocławia przez Opole do Warszawy. Jak informują Polskie Linie Kolejowe, inwestycja na odcinku Częstochowa Stradom – Opole Główne jest już w toku, a pociągi będą mogły osiągnąć tam prędkość 160 km/h. Całość prac, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy, ma przynieść efekty już w 2026 roku.


Mapa, która w przejrzysty sposób ilustruje przebieg linii kolejowych nr 61 i 144. Na górze w lewym rogu widoczne jest logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Centralnym elementem mapy jest rysunek, który przedstawia linie kolejowe między Opolem, a Częstochową, zaznaczono również miejscowości znajdujące się na trasie, jak Ozimek, Fosowskie, Lubliniec, Herby Stare, a także główne miasta: Opole i Częstochowę. W prawym górnym rogu znajduje się mniejsza mapa Polski z zaznaczonym przebiegiem trasy z Warszawy do Wrocławia, co pozwala umiejscowić opisywany projekt w szerszym kontekście. Na dole po lewej stronie znajdują się informacje dotyczące finansowania projektu: "Krajowy Plan Odbudowy", "Rzeczpospolita Polska" i "Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU".
Nowa inwestycja PKP PLK skróci czas podróży. Z Wrocławia do Warszawy / fot. PKP PLK

Modernizacja torów i infrastruktury kolejowej


Na blisko 90 kilometrach linii kolejowej prowadzone są szeroko zakrojone prace modernizacyjne. Obejmują one modernizację torów, urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej oraz mostów i wiaduktów. Pociągi będą mogły tam podróżować szybciej, a czas przejazdu skróci się o około 4 minuty. Na odcinku Częstochowa Stradom – Częstochowa Gnaszyn ekipy z ciężkim sprzętem pracują nad poprawą geometrii toru i uzupełnianiem tłucznia. Zostaną również wymienione rozjazdy na stacjach Blachownia i Kochanowice, a stare urządzenia sterowania ruchem zastąpią nowoczesne systemy. Podobne działania zostały już zrealizowane na odcinku między Blachownią a Herbami Starymi, a od września planowane jest rozpoczęcie prac na odcinku Fosowskie – Opole Główne.


Zwiększone bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych


W ramach inwestycji prowadzone są także prace mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na 59 skrzyżowaniach torów z drogami. W miejscowości Blachownia zmodernizowano już przejście w poziomie szyn oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Dodatkowe zabezpieczenia, takie jak rogatki, pojawią się w Lublińcu, Lisowicach, Schodniej, Schodniej Starej, Staniszczach Małych, Krasiejowie, Dębskiej Kuźni oraz Chrząstowicach. Jednocześnie modernizacja obejmuje przebudowę trzech mostów nad rzekami Chrząstawą, Maliną i Suchą, gdzie przygotowywane są tymczasowe konstrukcje, aby pociągi mogły bezpiecznie przejeżdżać w trakcie robót.


Zmiany w komunikacji


Szeroki zakres prac wymaga wprowadzenia zmian w kursowaniu pociągów. W związku z robotami, od 8 do 29 września bieżącego roku na odcinku Fosowskie – Opole Główne, Częstochowa – Fosowskie oraz Kochanowice – Lubliniec, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Podróżni mogą znaleźć szczegółowe informacje na Portalu Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników. Koszt inwestycji na odcinku Opole – Fosowskie wynosi blisko 70 milionów złotych, natomiast na linii Częstochowa Stradom – Fosowskie prawie 50 milionów złotych. Całość jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page