Nowe połączenia kolejowe między Niemcami i Polską. PKP Intercity i DB z większą ofertą
- Marek Zioła
- 29 sie
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity i Deutsche Bahn informują, że od grudnia znacząco zwiększy się liczba połączeń kolejowych między Polską a Niemcami. Nowe połączenia, w tym bezpośrednie relacje z Lipska do Wrocławia i Krakowa, mają ułatwić podróżowanie i zwiększyć dostępność kolejową. Zmiany wejdą w życie wraz z rozkładem jazdy w grudniu 2025 roku, co oznacza, że pasażerowie mogą spodziewać się ponad 50 procent więcej pociągów.
Polski przewoźnik PKP Intercity S.A. oraz niemiecki Deutsche Bahn (DB) poinformowały o znacznym rozszerzeniu swojej oferty w międzynarodowych przewozach pasażerskich. Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy, podróżni zyskają dostęp do 17 par pociągów dziennie, co stanowi wzrost o ponad 50 procent w stosunku do obecnych 11 połączeń. Ma to być odpowiedź na rosnące zainteresowanie podróżami kolejowymi między Polską a Niemcami, a także zintensyfikowanie połączeń z ważnymi ośrodkami gospodarczymi w południowej Polsce.
Nowe połączenia z Niemiec do Polski
Wprowadzona zostanie zupełnie nowa relacja z Lipska przez Wrocław do Krakowa, w ramach której kursować będą dwie pary pociągów dziennie. Jeden z nich, rozpoczynający lub kończący bieg w Przemyślu, zapewni po raz pierwszy szybkie połączenie z centrum Niemiec do południowych regionów Polski oraz do ukraińskiej granicy. Dzięki skoordynowanym przesiadkom w Lipsku, podróżni z Norymbergi, Monachium i Frankfurtu nad Menem będą mogli skrócić czas podróży do Wrocławia o około dwie godziny. Nowe połączenia obejmą również Chemnitz i Drezno.
Michael Peterson, członek zarządu DB ds. dalekobieżnego transportu pasażerskiego, podkreśla rosnące znaczenie transportu kolejowego.
„Międzynarodowy ruch dalekobieżny przeżywa rozkwit. Chcemy znacząco rozbudować również ruch kolejowy między Niemcami a Polską. Nowe połączenia kolejowe do silnych gospodarczo regionów południowej Polski i na granicę z Ukrainą mają duże znaczenie gospodarcze i polityczne”.
Rozbudowa połączeń do ukraińskiej granicy
Oprócz nowych dziennych połączeń, planowane jest wprowadzenie nocnego pociągu Eurocity, który będzie kursować codziennie z Berlina do Przemyśla, przez Wrocław i Kraków. To kolejny krok w kierunku połączenia ukraińskiej granicy z siecią kolejową. Ponadto, istniejący pociąg nocny „Chopin” z Monachium do Warszawy zostanie wzmocniony o dodatkowe wagony, które będą kursować do Krakowa i Przemyśla. Dzięki temu powstanie bezpośrednie połączenie z południa Niemiec do południowej części Polski.
Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, zauważa, że zainteresowanie bezpośrednimi połączeniami z Berlinem jest bardzo duże.
„Transport kolejowy tworzy coraz silniejsze połączenia między europejskimi miastami. Jako największy przewoźnik pasażerski w polskim transporcie dalekobieżnym, PKP Intercity z przyjemnością się do tego przyczynia. Obserwujemy ogromne zainteresowanie bezpośrednimi połączeniami do i z Berlina. Spodziewamy się, że pozostałe kierunki będą równie popularne wśród naszych pasażerów”.
Nowy rozkład jazdy i czas przejazdu
Wszystkie zapowiadane zmiany wejdą w życie 14 grudnia 2025 roku, wraz z coroczną zmianą rozkładu jazdy. Czas przejazdu z Lipska do Wrocławia wyniesie zaledwie około 3,5 godziny. Na liczącej 570 kilometrów trasie między Berlinem a Warszawą podróżni będą mogli podróżować pociągami Eurocity obsługiwanymi przez DB i PKP Intercity, a czas przejazdu wyniesie nieco ponad pięć godzin.
Komentarze