top of page

Nowoczesne maszyny PUN przyspieszają wymianę torów na polskiej kolei

Nowoczesne maszyny PUN

Polskie Linie Kolejowe S.A. intensywnie wdrażają potokową wymianę nawierzchni kolejowej, wykorzystując nowoczesne maszyny PUN. Pomimo awarii jednej z trzech jednostek, dzięki dwuzmianowemu systemowi pracy, realizacja planu wymiany 150 km torów w 2025 roku przebiega zgodnie z założeniami. Unowocześniona infrastruktura przełoży się na szybsze i bezpieczniejsze podróże oraz sprawniejszy transport towarów.


Z początkiem marca bieżącego roku, zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zainicjował ambitny program robót utrzymaniowych. Jednym z kluczowych elementów tego planu jest potokowa wymiana nawierzchni torowej na łącznej długości 150 kilometrów linii kolejowych. W tym celu wykorzystywane są specjalistyczne maszyny PUN, które znacząco przyspieszają i usprawniają proces wymiany torów. Skala planowanych prac na rok 2025 przewyższa sumę robót wykonanych przy użyciu tych maszyn w latach 2021–2024, co świadczy o intensyfikacji działań modernizacyjnych.


Efekty pierwszych prac z wykorzystaniem maszyn PUN


Pierwsze prace z użyciem maszyny PUN rozpoczęły się na odcinku linii kolejowej nr 14 łączącym Wschowę z Głogówkiem. W ciągu zaledwie siedmiu dni wymieniono tam 4,5 km nawierzchni toru nr 2. Dzięki zastosowanej technologii, czas realizacji prac został znacząco skrócony w porównaniu z tradycyjnymi metodami. Efektem przeprowadzonych robót jest nie tylko nowa nawierzchnia, ale także podniesienie dopuszczalnej prędkości pociągów z 50 km/h do 120 km/h, co bezpośrednio wpłynie na poprawę przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku.


Kolejna maszyna PUN pracowała na linii kolejowej nr 154, na odcinku między Przemiarkami a Dąbrową Górniczą Towarową, gdzie wymieniono ponad 7 km torów. Zakres prac obejmował również mechaniczne oczyszczenie podsypki, podbicie toru oraz wzmocnienie podtorza. Do naprawy toru wykorzystano nowe podkłady oraz regenerowane szyny, co pozwoliło na podniesienie maksymalnej prędkości rozkładowej z 60 km/h do 100 km/h.


Prace mimo awarii i dalsze plany


W kwietniu rozpoczęły się prace utrzymaniowe na odcinku linii kolejowej nr 139, między Zwardoniem a Węgierską Górką, gdzie planowana jest wymiana około 37 km toru. Niestety, w nocy z 15 na 16 kwietnia doszło do poważnych utrudnień na tej linii w związku z wykolejeniem pociągu technicznego przewożącego maszynę PUN. W wyniku tego zdarzenia, jedna z trzech maszyn uległa awarii. Jednakże, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniają, że intensywne prace są kontynuowane przy wykorzystaniu dwóch pozostałych sprawnych jednostek. Wdrożenie dwuzmianowego systemu pracy umożliwia utrzymanie realizacji planu robót na zakładanym poziomie.


Aktualnie maszyny PUN prowadzą prace na odcinkach Stary Sącz – Piwniczna (linia kolejowa nr 96) oraz Zwardoń – Węgierska Górka (linia kolejowa nr 139), co gwarantuje ciągłość procesu wymiany nawierzchni bez generowania opóźnień.


Technologia PUN pozwala na szybką i efektywną wymianę nawierzchni torowej poprzez jednoczesne usuwanie zużytych elementów i układanie nowych. To znacząco skraca czas trwania robót torowych i minimalizuje ich wpływ na bieżący ruch kolejowy, jednocześnie zwiększając efektywność prowadzonych działań. Rozpoczęcie szerokiego wykorzystania maszyn PUN stanowi istotny krok w kierunku modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej oraz podniesienia komfortu i bezpieczeństwa zarówno pasażerów, jak i przewożonych towarów.


Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page