Nowoczesny system zarządzania ruchem kolejowym zwiększy bezpieczeństwo i płynność na magistrali E30
- Marek Zioła

- 11 cze
- 2 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację kolejnego odcinka międzynarodowej magistrali kolejowej E30, łączącej Sosnowiec Jęzor, Kraków Główny i Podłęże. Celem inwestycji jest dostosowanie infrastruktury do ogólnoeuropejskich standardów sieci TEN-T poprzez instalację nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym. Wdrożenie tego rozwiązania ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie płynności przejazdów na kluczowym odcinku kolejowym, który łączy Śląsk z Małopolską.
Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe obejmie linie kolejowe numer 91, 133 i 134 na wspomnianym odcinku. Dostosowanie tych linii do najnowszych parametrów wymaganych przez Wspólnotę Europejską w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) przyczyni się do ujednolicenia systemu zarządzania ruchem pociągów. Jednym z głównych założeń jest zwiększenie bezpieczeństwa poprzez cyfrowe wsparcie pracy maszynistów, co ma ograniczyć wpływ czynnika ludzkiego na proces prowadzenia pociągu.
Wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu 2
Kluczowym elementem projektu jest wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Jest to europejski system kontroli jazdy, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pociągu przez maszynistę. System monitoruje dopuszczalną prędkość oraz kontroluje miejsca zatrzymania, a komunikacja pomiędzy pojazdem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową, z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Implementacja tego rozwiązania ma zwiększyć bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego oraz przyczynić się do oszczędności w zużyciu energii dzięki poprawie przepustowości i płynności ruchu pociągów.
Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą mieli 45 miesięcy na zaprojektowanie, wbudowanie, przetestowanie i wdrożenie nowych rozwiązań. Prace będą prowadzone głównie w porze nocnej, aby nie wpływać na bieżący ruch pociągów. Szacowana wartość projektu, obejmującego zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na liniach kolejowych numer 133 i 134 (odcinek Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny) oraz linii kolejowej numer 91 (odcinek Kraków Główny – Podłęże), wynosi niemal 97 milionów złotych netto.
Wpływ inwestycji na transport szynowy
Inwestycja pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie transportu szynowego na magistrali kolejowej E30. Trasa ta łączy Śląsk z Małopolską i Podkarpaciem, a także Polskę z Niemcami oraz Ukrainą. Dzięki wcześniejszym modernizacjom przeprowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe, pociągi pasażerskie na tej linii mogą rozwijać prędkość do 160 kilometrów na godzinę. System ERTMS/ETCS został już zainstalowany na odcinku łączącym Podłęże z Rzeszowem, co jest kolejnym krokiem w ujednolicaniu i modernizacji polskiej sieci kolejowej.















Komentarze