Nowy dworzec Łódź Kaliska otwarty. 64 mln złotych w nowoczesną architekturę [ZDJĘCIA]
- Marek Zioła

- 7 dni temu
- 3 minut(y) czytania

Polskie Koleje Państwowe zakończyły trwającą ponad dwa lata inwestycję na stacji Łódź Kaliska, oddając do użytku podróżnych nowy, ekologiczny i w pełni dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów obiekt. Nowy dworzec Łódź Kaliska został zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami, co ma zwiększyć jego przepustowość i komfort obsługi rosnącego ruchu pasażerskiego. Inwestycja o wartości 64 milionów złotych brutto została dofinansowana z budżetu państwa.
Polskie Koleje Państwowe (PKP S.A.) uroczyście zakończyły przebudowę dworca kolejowego Łódź Kaliska, przekazując podróżnym obiekt spełniający współczesne standardy funkcjonalności i estetyki. Nowy dworzec, oddany do użytku po nieco ponad dwóch latach prac, zachowuje pierwotny, trójnawowy charakter, jednocześnie wprowadzając nowoczesne rozwiązania architektoniczne i ekologiczne. Już w czerwcu bieżącego roku część dworca została udostępniona pasażerom, w tym kasy biletowe i tunel, co umożliwiło wykonawcy dokończenie robót zewnętrznych.

Charakterystyka architektoniczna i miedziana elewacja
Architekci z pracowni An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic, projektując nowy budynek, postawili na prostą bryłę, której fasadę od strony placu przydworcowego i parkingu charakteryzuje duże przeszklenie. Elewacja dworca Łódź Kaliska została wykonana z miedzi oksydowanej, co ma nawiązywać do trwałości i historii. Wybór tego materiału podyktowany był chęcią wpisania obiektu w kontekst pobliskich zabudowań. Centralna nawa budynku wyróżnia się nowoczesnym świetlikiem zamontowanym na całej długości dachu, a elementy miedzi, nawiązujące do jego kształtu, zdobią również wnętrze.
W czasie prac budowlanych natrafiono na fragmenty ceramicznych posadzek. To relikty pierwotnego budynku Dworca Kaliskiego, który rozpoczął obsługę pasażerów 15 listopada 1902 roku. Te historyczne znaleziska zostały wyeksponowane w tunelu dworca, wraz z informacją o ich ciekawej przeszłości.
Nowoczesne wnętrza i obsługa pasażerów na dworcu Łódź Kaliska
Parter nowego dworca Łódź Kaliska został przeznaczony w całości na potrzeby podróżnych. Znajdują się tu kasy biletowe, przestronna poczekalnia, w tym wydzielona część dla dzieci, a także lokale komercyjne. Docelowo w obiektach mają znaleźć się między innymi: salonik prasowy, usługi gastronomiczne, skrytki bagażowe, bankomat oraz automaty z przekąskami i napojami. PKP S.A. wciąż prowadzi nabór najemców na dwa lokale handlowe. Piętra obu skrzydeł przeznaczono na biura dla spółek kolejowych.
Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A., podkreślił znaczenie inwestycji w kontekście rozwoju infrastruktury kolejowej Łodzi.
– Projekt przebudowy dworca uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji kolejowej Łódź Kaliska, w tym budową łódzkiego tunelu średnicowego. Budynek dworca został zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami. Dzięki temu dworzec jest w pełni przygotowany do obsługi większej liczby pasażerów, w tym także podróżnych ze szczególnymi potrzebami, czyli osób o ograniczonej mobilności
Ekologia i dostosowanie do potrzeb wszystkich podróżnych
Cały obiekt oraz jego otoczenie zostały zaprojektowane z myślą o osobach o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bariery architektoniczne zlikwidowano, wprowadzono usprawnienia, takie jak ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz dostosowane toalety. Budynek wyposażono w windy, nowoczesne wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów oraz biletomaty.
Modernizacja uwzględniała także aspekty ekologiczne i bezpieczeństwa. W budynku zastosowano energooszczędne oświetlenie LED, ogrzewanie podłogowe oraz system wentylacji z klimatyzacją, a całość jest zarządzana przez inteligentny system BMS. W otoczeniu dworca powstał nowoczesny plac przydworcowy, pełniący funkcję węzła komunikacyjnego. Jest on dostosowany do ruchu samochodów (z miejscem do ładowania pojazdów elektrycznych), autobusów i rowerów, z dużą wiatą rowerową. Za budynkiem zlokalizowano parking dla pasażerów oraz postój taksówek.

Łódź Kaliska – ważny węzeł pasażerski
Stacja Łódź Kaliska jest istotnym węzłem komunikacyjnym, obsługującym zarówno pociągi aglomeracyjne i regionalne, jak i dalekobieżne. Zatrzymują się tu składy PKP Intercity (kursujące na przykład do Szczecina, Krakowa czy Bielska-Białej) oraz pociągi regionalne, między innymi POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) i Kolei Wielkopolskich. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2024 roku stacja Łódź Kaliska obsługiwała średnio 8,3 tysiąca pasażerów na dobę, przy średnio 153 pociągach dziennie. Inwestycję wartą 64 miliony złotych brutto zrealizowała firma SKB LDR z Warszawy.
GALERIA















































Komentarze