Nowy rozkład jazdy 2025/2026: Pociągi przyspieszą, ale będą też utrudnienia
- Marek Zioła

- 1 dzień temu
- 3 minut(y) czytania

Nowy roczny rozkład jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, przyniesie skrócenie czasów przejazdu na wielu trasach, między innymi Warszawa – Szczecin i Wrocław – Żagań. Pasażerowie muszą jednak pamiętać o zmianach i utrudnieniach na odcinkach, gdzie trwają jeszcze prace modernizacyjne.
Nowy roczny rozkład jazdy na sezon 2025/2026 wejdzie w życie w niedzielę, 14 grudnia 2025 roku. Najnowszy rozkład uwzględnia zarówno efekty prac już zakończonych, jak i konieczność dostosowania ruchu do robót, które będą prowadzone w 2026 roku. Tam, gdzie prace są w pełni zaawansowane, pasażerowie muszą liczyć się ze zmianami w kursowaniu, co oznacza między innymi trasy objazdowe, wydłużony czas przejazdu i zastępczą komunikację autobusową.
Czas przejazdu pociągów będzie krótszy
Pasażerowie odczują, że pociągi przyspieszają na kilku trasach. Na przykład na linii Warszawa – Szczecin podróż skróci się do około 4 godzin i 9 minut. Z kolei przejazd między Olsztynem a Poznaniem zajmie niespełna 3 godziny i 17 minut.
Lepsze czasy dotkną również połączeń regionalnych. Koleje Dolnośląskie skrócą czas podróży między Wrocławiem a Żaganiem o 9 minut. Na odcinku Legnica – Żagań przyspieszone pociągi pojadą o 8 minut krócej (z 65 do 57 minut). Jeszcze większą różnicę będzie odczuwalna na trasie Jaworzyna Śląska – Legnica, gdzie pociągi przyspieszone skrócą czas przejazdu z 51 do 39 minut, a osobowe z 55 do 44 minut.
Pociągi wracają po latach na popularne linie
W nowym rozkładzie kilka regionów odzyska połączenia kolejowe. Po 14 latach przerwy na Kujawach przywrócony zostanie ruch na linii Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Zmodernizowane perony, rozjazdy oraz nowe urządzenia sterowania ruchem umożliwią tam jazdę z prędkością do 120 km/h. Po półrocznych pracach pociągi wracają też na linie Rypin – Brodnica oraz Brodnica – Jabłonowo Pomorskie. Wymiana torów sprawi, że pociągi pojadą do 120 km/h.
Na Śląsku, po 12 latach przerwy, pociągi Kolei Śląskich wrócą do stacji Kłobuck. To efekt kończącej się inwestycji na linii 131, która pozwoli pociągom jechać z prędkością do 140 km/h. Przejazd z Chorzowa do Kłobucka potrwa około 75 minut, czyli około 35 minut szybciej niż przed modernizacją.
Dobrą wiadomością dla Małopolski jest zakończenie prac na pierwszym odcinku modernizowanej w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” linii 104. Pozwoli to na uruchomienie stacji Rabka Zaryte i wydłużenie połączeń regionalnych. Dotychczas kończyły one bieg w Rabce-Zdroju. Nowa infrastruktura umożliwia jazdę w górskim terenie z prędkością do 100 km/h.
Na Pomorzu pociągi wracają na zmodernizowany odcinek Lębork – Słupsk, gdzie wcześniej pasażerowie jeździli komunikacją zastępczą. Pasażerowie skorzystają z przebudowanych peronów w Pogorzelicach i Jezierzycach Słupskich oraz z ruchu dwutorowego między Lęborkiem a Pogorzelicami. W ramach tego zadania nie są planowane już kolejne zamknięcia linii.
Zmiany w kursowaniu pociągów
Nowy rozkład wprowadza cykliczny układ odjazdów na 17 wybranych relacjach dalekobieżnych i regionalnych.
Oznacza to, że odjazdy pociągów na całej trasie będą miały stałe, powtarzalne minuty. System ten objął między innymi trasy Warszawa – Gdynia, Bydgoszcz – Lublin czy Warszawa – Berlin. Cykliczne odjazdy pojawiły się także na trasach transgranicznych, np. Goerlitz – Jelenia Góra. Liczba stacji objętych systemem cyklicznym wzrosła ze 63 do 108.
Na Mazowszu, na przystanku Radom Wschodni, zatrzyma się o 40 pociągów Kolei Mazowieckich więcej niż dotychczas. Nowa infrastruktura w rejonie Warszawy, pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów przez Warszawę Centralną – co 4 minuty zamiast dotychczasowych 5 minut. Od 24 grudnia oddany do użytku zostanie peron numer 1 na stacji Ursus Północny.
Duże utrudnienia na magistralach
Duża skala prac modernizacyjnych oznacza niestety także spore utrudnienia, szczególnie:
Małopolska (Kraków – Tunel): Na linii numer 8, między Krakowem Głównym a Tunelem, pasażerowie muszą spodziewać się skrócenia relacji części pociągów, zmian czasów przejazdu i konieczności jeżdżenia trasami okrężnymi z uwagi na prowadzenie ruchu jednotorowego. Utrudnienia nasilą się od 16 stycznia. Zakończenie głównych robót na tym odcinku jest planowane na sierpień 2026 roku.
Łódzkie, Śląskie i Opolskie: Na linii numer 1 między Koluszkami a Częstochową modernizacja wymusi kierowanie części składów objazdami. Co więcej, od 28 stycznia między Opolem a Częstochową wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
Pomorskie: Kontynuowana będzie modernizacja linii 202. Prace stacyjne i torowe obejmą między innymi stację Reblino i wiązać się będą z cyklicznym wprowadzaniem komunikacji zastępczej na odcinkach Słupsk – Reblino – Wrześnica i Sławno – Słupsk.
Informacja o odjazdach za pomocą kodów QR
Polskie Linie Kolejowe rozszerzają funkcjonalność kodów QR, które były testowane od września. Po zeskanowaniu telefonem, pokazują one bieżące odjazdy z konkretnego miejsca. Dotychczas kody QR były dostępne tylko w kilku regionach, ale od połowy grudnia będą sukcesywnie pojawiać się na wszystkich stacjach i przystankach w Polsce, ułatwiając podróżnym szybkie sprawdzenie informacji na urządzeniu mobilnym.
Nowy rozkład został przygotowany tak, aby z jednej strony zapewnić krótsze czasy podróży tam, gdzie to możliwe, a z drugiej – zminimalizować utrudnienia wynikające z trwających prac inwestycyjnych. Aktualne informacje o kursowaniu zawsze można sprawdzić na portalu portalpasazera.pl.















Komentarze