top of page

Nowy rozkład jazdy 2025/2026: Pociągi przyspieszą, ale będą też utrudnienia

Pociąg PKP Intercity na stacji kolejowej.
Fot. PKP PLK

Nowy roczny rozkład jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, przyniesie skrócenie czasów przejazdu na wielu trasach, między innymi Warszawa – Szczecin i Wrocław – Żagań. Pasażerowie muszą jednak pamiętać o zmianach i utrudnieniach na odcinkach, gdzie trwają jeszcze prace modernizacyjne.


Nowy roczny rozkład jazdy na sezon 2025/2026 wejdzie w życie w niedzielę, 14 grudnia 2025 roku. Najnowszy rozkład uwzględnia zarówno efekty prac już zakończonych, jak i konieczność dostosowania ruchu do robót, które będą prowadzone w 2026 roku. Tam, gdzie prace są w pełni zaawansowane, pasażerowie muszą liczyć się ze zmianami w kursowaniu, co oznacza między innymi trasy objazdowe, wydłużony czas przejazdu i zastępczą komunikację autobusową.


Czas przejazdu pociągów będzie krótszy


Pasażerowie odczują, że pociągi przyspieszają na kilku trasach. Na przykład na linii Warszawa – Szczecin podróż skróci się do około 4 godzin i 9 minut. Z kolei przejazd między Olsztynem a Poznaniem zajmie niespełna 3 godziny i 17 minut.


Lepsze czasy dotkną również połączeń regionalnych. Koleje Dolnośląskie skrócą czas podróży między Wrocławiem a Żaganiem o 9 minut. Na odcinku Legnica – Żagań przyspieszone pociągi pojadą o 8 minut krócej (z 65 do 57 minut). Jeszcze większą różnicę będzie odczuwalna na trasie Jaworzyna Śląska – Legnica, gdzie pociągi przyspieszone skrócą czas przejazdu z 51 do 39 minut, a osobowe z 55 do 44 minut.


Pociągi wracają po latach na popularne linie


W nowym rozkładzie kilka regionów odzyska połączenia kolejowe. Po 14 latach przerwy na Kujawach przywrócony zostanie ruch na linii Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Zmodernizowane perony, rozjazdy oraz nowe urządzenia sterowania ruchem umożliwią tam jazdę z prędkością do 120 km/h. Po półrocznych pracach pociągi wracają też na linie Rypin – Brodnica oraz Brodnica – Jabłonowo Pomorskie. Wymiana torów sprawi, że pociągi pojadą do 120 km/h.


Na Śląsku, po 12 latach przerwy, pociągi Kolei Śląskich wrócą do stacji Kłobuck. To efekt kończącej się inwestycji na linii 131, która pozwoli pociągom jechać z prędkością do 140 km/h. Przejazd z Chorzowa do Kłobucka potrwa około 75 minut, czyli około 35 minut szybciej niż przed modernizacją.


Dobrą wiadomością dla Małopolski jest zakończenie prac na pierwszym odcinku modernizowanej w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” linii 104. Pozwoli to na uruchomienie stacji Rabka Zaryte i wydłużenie połączeń regionalnych. Dotychczas kończyły one bieg w Rabce-Zdroju. Nowa infrastruktura umożliwia jazdę w górskim terenie z prędkością do 100 km/h.


Na Pomorzu pociągi wracają na zmodernizowany odcinek Lębork – Słupsk, gdzie wcześniej pasażerowie jeździli komunikacją zastępczą. Pasażerowie skorzystają z przebudowanych peronów w Pogorzelicach i Jezierzycach Słupskich oraz z ruchu dwutorowego między Lęborkiem a Pogorzelicami. W ramach tego zadania nie są planowane już kolejne zamknięcia linii.


Zmiany w kursowaniu pociągów


Nowy rozkład wprowadza cykliczny układ odjazdów na 17 wybranych relacjach dalekobieżnych i regionalnych.

Oznacza to, że odjazdy pociągów na całej trasie będą miały stałe, powtarzalne minuty. System ten objął między innymi trasy Warszawa – Gdynia, Bydgoszcz – Lublin czy Warszawa – Berlin. Cykliczne odjazdy pojawiły się także na trasach transgranicznych, np. Goerlitz – Jelenia Góra. Liczba stacji objętych systemem cyklicznym wzrosła ze 63 do 108.


Na Mazowszu, na przystanku Radom Wschodni, zatrzyma się o 40 pociągów Kolei Mazowieckich więcej niż dotychczas. Nowa infrastruktura w rejonie Warszawy, pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów przez Warszawę Centralną – co 4 minuty zamiast dotychczasowych 5 minut. Od 24 grudnia oddany do użytku zostanie peron numer 1 na stacji Ursus Północny.


Duże utrudnienia na magistralach


Duża skala prac modernizacyjnych oznacza niestety także spore utrudnienia, szczególnie:


  • Małopolska (Kraków – Tunel): Na linii numer 8, między Krakowem Głównym a Tunelem, pasażerowie muszą spodziewać się skrócenia relacji części pociągów, zmian czasów przejazdu i konieczności jeżdżenia trasami okrężnymi z uwagi na prowadzenie ruchu jednotorowego. Utrudnienia nasilą się od 16 stycznia. Zakończenie głównych robót na tym odcinku jest planowane na sierpień 2026 roku.

  • Łódzkie, Śląskie i Opolskie: Na linii numer 1 między Koluszkami a Częstochową modernizacja wymusi kierowanie części składów objazdami. Co więcej, od 28 stycznia między Opolem a Częstochową wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.

  • Pomorskie: Kontynuowana będzie modernizacja linii 202. Prace stacyjne i torowe obejmą między innymi stację Reblino i wiązać się będą z cyklicznym wprowadzaniem komunikacji zastępczej na odcinkach Słupsk – Reblino – Wrześnica i Sławno – Słupsk.


Informacja o odjazdach za pomocą kodów QR


Polskie Linie Kolejowe rozszerzają funkcjonalność kodów QR, które były testowane od września. Po zeskanowaniu telefonem, pokazują one bieżące odjazdy z konkretnego miejsca. Dotychczas kody QR były dostępne tylko w kilku regionach, ale od połowy grudnia będą sukcesywnie pojawiać się na wszystkich stacjach i przystankach w Polsce, ułatwiając podróżnym szybkie sprawdzenie informacji na urządzeniu mobilnym.


Nowy rozkład został przygotowany tak, aby z jednej strony zapewnić krótsze czasy podróży tam, gdzie to możliwe, a z drugiej – zminimalizować utrudnienia wynikające z trwających prac inwestycyjnych. Aktualne informacje o kursowaniu zawsze można sprawdzić na portalu portalpasazera.pl.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page