Nowy tunel i przystanki w Kielcach. PKP PLK zmodernizują linię nr 8
- Marek Zioła

- 28 paź
- 3 minut(y) czytania

Współpraca miasta Kielce, PKP PLK i PKP S.A. ma zaowocować szeroką modernizacją linii kolejowej nr 8, obejmującą odcinek Sitkówka Nowiny – Tumlin. Planowana inwestycja w aglomeracji kieleckiej ma usprawnić komunikację w regionie i przygotować przestrzeń na dużą urbanistyczną transformację centrum. Przetarg na dokumentację projektową ma zostać ogłoszony w 2026 roku.
Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) przygotowują się do znaczącej modernizacji linii kolejowej nr 8 na fragmencie przebiegającym przez stolicę województwa świętokrzyskiego, pomiędzy Sitkówką Nowinami a Tumlinem. Inwestycja ma na celu nie tylko poprawę komunikacji regionalnej i aglomeracyjnej, ale także ułatwienie mieszkańcom dostępu do pociągów. Przebudowa stacji to także szansa na pozytywną transformację centralnej części Kielc.
W ramach prac z miastem opracowany zostanie szczegółowy projekt zmian, który obejmie zarówno obszary kolejowe, jak i drogowe w Kielcach. Ma to przygotować grunt pod dużą metamorfozę urbanistyczną, w której nowa infrastruktura kolejowa wesprze zrównoważony rozwój miasta w kolejnych dekadach.

Modernizacja linii kolejowej nr 8 w stolicy świętokrzyskiego
Współpraca na rzecz projektu została formalnie potwierdzona podpisaniem listu intencyjnego pomiędzy przedstawicielami Miasta Kielce, PKP PLK oraz PKP S.A. Dokument określa wspólne kierunki działań przy realizacji zadania „Prace na linii kolejowej nr 8 na odc. Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów etap III: odc. Tumlin – Sitkówka-Nowiny” w obszarze Kielc. Konkretnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji, co jest planowane na rok 2026.
List intencyjny jest wynikiem wcześniejszych ustaleń, które wstępnie nakreśliły plany rozwoju centrum Kielc w kontekście nadchodzącej inwestycji PKP PLK. Głównym założeniem tej kooperacji jest to, aby korzyści z inwestycji wykraczały poza sam obszar kolejowy.
Kolej od początku jej istnienia w Kielcach była dla mieszkańców oknem na świat oraz symbolem otwarcia, nowoczesności i ambicji. Istotą kolei jest łączenie ludzi i taki wydźwięk ma podpisany dzisiaj list intencyjny między Miastem Kielce, PLK SA oraz PKP SA. Jestem przekonany, że będzie on stanowił impuls dla rozpoczęcia prac nad przekształceniem przestrzeni wokół dworca i stworzenia fragmentu nowoczesnego miasta. To przykład modelowej współpracy między rządem, koleją i samorządem – pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne mogą i powinny być katalizatorem rozwoju całych dzielnic miast - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Nowe przystanki i tunel pod stacją kolejową
W ramach rozszerzenia oddziaływania inwestycji poza obszar typowo kolejowy, planowane są dodatkowe rozwiązania w infrastrukturze drogowej i pieszej w Kielcach. Mają powstać między innymi nowy tunel drogowy pod stacją kolejową w ciągu ulic Czarnowskiej i Piekoszowskiej oraz nowa kładka pieszo-rowerowa. Kładka ta ma za zadanie połączyć stację z dworcem autobusowym oraz ulicą Mielczarskiego, tworząc zintegrowany węzeł przesiadkowy.
Agata Wojda, prezydentka Miasta Kielce, podkreśliła, że wspólnym celem jest stworzenie takiego zintegrowanego węzła transportowego, który połączy komunikację kolejową, miejską, pieszą i rowerową. Przygotowana koncepcja ma stworzyć realny plan na skomunikowanie Śródmieścia z osiedlami „za torami”, uwolnienie przestrzeni dla nowych budynków biurowych oraz poprawę jakości przestrzeni publicznej w rejonie dworca.
Planowana przez nas inwestycja na linii kolejowej nr 8 daje niecodzienną szansę na nowe otwarcie, jeśli chodzi o komunikacyjne oblicze aglomeracji kieleckiej. Cieszę się, że nasi partnerzy z kolei i samorządu również to dostrzegają. Wspólnie będziemy działać, by to zadanie przyniosło jak największe korzyści mieszkańcom i podróżnym – mówi Maciej Kaczorek, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, dyrektor ds. strategii i rozwoju.
Przygotowywane zadanie obejmuje również budowę nowych przystanków kolejowych: Kielce Witosa (przy ul. Morawieckiego) i Kielce Podkarczówka (w okolicy ul. Jagodowej). Istniejący przystanek Kielce Białogon zostanie relokowany w okolice ul. Na Ługach. Perony zostaną zaprojektowane tak, aby ułatwiały przesiadkę między pociągami a autobusami. Rozważana jest także przebudowa łącznic kolejowych, co umożliwi wyprowadzenie ruchu towarowego z centrum miasta.
Modernizacja linii kolejowej nr 8 jest największą inwestycją PKP PLK w województwie świętokrzyskim. Całe zadanie na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów zostało podzielone na trzy główne części. W 2024 roku rozpoczęły się prace na fragmencie Kozłów – Sędziszów. W maju bieżącego roku podpisano umowę na prace na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin (zadanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), a kilkanaście dni temu ogłoszono przetarg na modernizację odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa. Finansowanie długoterminowe inwestycji zostało zapewnione poprzez umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która ma umożliwić wsparcie do kwoty 450 milionów euro.















Komentarze