top of page

Oszukać przeznaczenie... PKP PLK nadal nie zamierzają wyremontować kładki w Brzegu Dolnym

Kładka nad torami w Brzegu Dolnym
Fot. Facebook I Brzeg Dolny

Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły odwołanie od decyzji, która nakładała na spółkę obowiązek usunięcia nieprawidłowości technicznych dotyczących kładki w Brzegu Dolnym - takie zdanie możemy przeczytać w przesłanej nam 16 czerwca odpowiedzi Marty Pabiańskiej z zespołu prasowego PKP PLK na nasze zapytanie odnośnie najnowszej decyzji GINB z 26 maja 2025 roku.


PKP PLK w dalszym ciągu unikają odpowiedzialności za obiekt, którego remont zgodnie z decyzją GINB, o której pisaliśmy już wcześniej, należy do nich. Jak widać, nie zależy im na promowaniu kolei wśród pasażerów z Brzegu Dolnego. Skąd taka decyzja? Spółka po raz kolejny odpowiada to samo, czyli, że ich zdaniem kładka nie jest infrastrukturą kolejową, a ciągiem pieszo-ulicznym. W odpowiedzi zaznaczono również, że dostępność do stacji kolejowej zapewnia... przejście pod torami. W tym konkretnym przypadku jednak, przejście pod ziemią nie zapewnia dostępu do stacji kolejowej, a jedynie do poszczególnych peronów. Bezpośrednią dostępność do stacji kolejowej i jednocześnie peronów zapewnia kładka.


Oszukać przeznaczenie


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po raz kolejny w odpowiedzi odnośnie kładki podkreślają, że zależy im na tym, aby odpowiedzialność za utrzymanie obiektów była przypisywana z ich rzeczywistym przeznaczeniem, jednak jak powszechnie wiadomo - główne przeznaczenie kładki było takie, aby mieszkańcy osiedla fabrycznego mogli sprawnie dotrzeć na stacje kolejową.


Zależy nam na tym, aby odpowiedzialność za utrzymanie obiektów była przypisywana zgodnie z ich rzeczywistym przeznaczeniem, z poszanowaniem potrzeb mieszkańców i bezpieczeństwa użytkowników.

Podkreślono również, że kładka łączy przestrzeń miejską, nie pełniąc funkcji kolejowej.


Jako zarządca infrastruktury kolejowej odpowiadamy za zapewnienie dostępności stacji i przystanków dla pasażerów. Tę dostępność zapewnia przejście pod torami. Kładka nie pełni funkcji kolejowej – jest wykorzystywana jako ciąg pieszo-uliczny, łączący przestrzeń miejską.

Taka decyzja PKP PLK jest o tyle zadziwiająca, że spółka decyzją o remoncie mogłaby w realny sposób pomóc pasażerom. Nie znamy prawdziwego powodu ciągłego upierania się, że za utrzymanie kładki odpowiedzialna jest gmina Brzeg Dolny i PCC Rokita. Przypuszczamy jednak, że może być to spowodowane niezbyt wysokim znaczeniem w ruchu pasażerskim dla PKP oraz PKP PLK linii kolejowej nr 273 biegnącą przez Brzeg Dolny, ponieważ w innym przypadku kładka według nas zostałaby wyremontowana kilka, jeżeli nie kilkanaście lat temu.


Następne kroki


Jeśli odwołanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego nie zostanie rozpatrzone na korzyść PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., spółka będzie zmuszona wyremontować kładkę zgodnie z ostatnimi decyzjami wydanymi przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.


Wygląda na to, że ciągnąca się od wielu lat saga związana z kładką nad torami w Brzegu Dolnym powoli dobiega końca. O dalszych losach kładki oraz wszelkich naszych działaniach w tej sprawie będziemy informować na bieżąco.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page