top of page

Pasażer otworzył szafę sterowniczą w pociągu PKP Intercity. Była kara i duże opóźnienie

Funkcjonariusz SOK w pociągu PKP Intercity
Fot. SOK

Na stacji Włoszczowa Północ doszło do niecodziennego i nieodpowiedzialnego zdarzenia. Pasażer pociągu IC Orzeszkowa relacji Szklarska Poręba – Warszawa Wschodnia otworzył pokładową szafę sterowniczą w jednym z wagonów i zaczął przeglądać znajdujące się w niej materiały.


W wyniku tej nieuprawnionej ingerencji 21-letni mężczyzna został ujęty przez Straż Ochrony Kolei, a skład odjechał z 45-minutowym opóźnieniem. PKP Intercity, w związku z tą sytuacją wydało komunikat, w którym przypomniało, że ingerowanie w urządzenia techniczne znajdujące się w pociągach i na obszarze kolejowym jest zabronione.


Nieuprawnione manipulowanie szafą sterowniczą


Kierownik pociągu szybko zauważył, że jeden z podróżnych dostał się do zamkniętej szafy technicznej. Natychmiast poinformował o tym fakcie Posterunek Straży Ochrony Kolei we Włoszczowie i wezwał na miejsce również funkcjonariuszy Policji.


Pociąg zatrzymano na stacji Włoszczowa Północ, gdzie patrol SOK przejął mężczyznę, wylegitymował go i

przekazał do dalszych czynności funkcjonariuszom Komendy Powiatowej Policji we Włoszczowie. Działania na stacji pochłonęły cenny czas, co doprowadziło do 45-minutowego opóźnienia składu, choć na szczęście drużyna konduktorska po kontroli nie stwierdziła żadnych uszkodzeń technicznych wagonu. Sam incydent nie spowodował zakłóceń w ogólnym ruchu kolejowym.


Interwencja SOK i Policji


PKP Intercity przypomina podróżnym, że ingerowanie w jakiekolwiek urządzenia techniczne znajdujące się w pociągach lub na obszarze kolejowym jest bezwzględnie zabronione. Zakaz dotyczy między innymi: urządzeń sterowania ruchem kolejowym, systemów informacyjnych, zabezpieczających, ostrzegawczych, systemów oświetleniowych oraz urządzeń przeznaczonych do obsługi osób z niepełnosprawnościami.


Jak podkreśla przewoźnik, obsługą tych systemów mogą zajmować się wyłącznie osoby do tego uprawnione. Naruszenie tego zakazu wiąże się z konkretnymi sankcjami prawnymi.

Zgodnie z art. 65 ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r.: „Dokonywanie nieuprawnionych zmian stanu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń informacyjnych, zabezpieczających, sygnalizacyjnych, ostrzegających, urządzeń służących do obsługi osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej możliwości poruszania się, systemów oświetleniowych oraz zakłócania ich działania, w szczególności przez ich uszkadzanie, manipulowanie nimi i zmianę ich usytuowania” podlega karze grzywny.

Przewoźnik apeluje, aby dla bezpieczeństwa wszystkich pasażerów unikać wchodzenia w przestrzeń techniczną oraz ingerowania w wyposażenie pociągu.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page