top of page

Pendolino PKP Intercity na testach w Czechach. Czy to zapowiedź międzynarodowych tras?

ED250-001
Fot. PKP Intercity

PKP Intercity sprawdza możliwości Pendolino poza granicami Polski. Od dzisiaj do środy (20-22 października 2025 roku) jedna z jednostek ED250 kursuje testowo u naszych południowych sąsiadów, weryfikując współpracę techniczną pojazdu z czeską infrastrukturą kolejową. Celem jazd jest potwierdzenie interoperacyjności taboru, co jest istotne dla swobodnego ruchu pociągów między krajami Unii Europejskiej.


PKP Intercity rozpoczęło intensywne testy swojego flagowego taboru na torach czeskich. Działania te, prowadzone w dniach od 20 do 22 października 2025 roku, mają na celu sprawdzenie, jak ED250-001 radzi sobie z tamtejszą siecią kolejową. Jest to ważny krok w kierunku potencjalnego wykorzystania składów Pendolino na trasach międzynarodowych. Testy są realizowane we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy i stanowią element szerszej weryfikacji interoperacyjności pojazdów. Warto zaznaczyć, że obecne testy nie wpływają na rozkładowy ruch pociągów Express InterCity Premium (EIP) w Polsce.


Jednostka ED250 i jej parametry w czeskiej sieci


Wytypowana do testów jednostka ED250-001 jest już technicznie gotowa do jazdy na czeskich torach. Skład posiada homologację uprawniającą go do prowadzenia połączeń międzynarodowych do Austrii, Czech i Niemiec, przy czym homologacja na terenie Czech została uzyskana już w listopadzie 2022 roku. Na czeskich liniach Pendolino może osiągać prędkość do 160 km/h i jest przystosowane do pracy z dwoma systemami zasilania: 25 kV AC 50 Hz oraz 3 kV DC. Te parametry techniczne są niezbędne do bezproblemowego poruszania się po zróżnicowanej infrastrukturze europejskiej. Dłuższe i bardziej kompleksowe ćwiczenia operacyjne na czeskiej infrastrukturze kolejowej są już zaplanowane na pierwszy kwartał 2026 roku.


Dalsze plany rozwoju międzynarodowego dla PKP Intercity


Decyzja o testach Pendolino w Czechach wpisuje się w szerszą strategię polskiego przewoźnika, który aktywnie przygotowuje się do ewentualnego wykorzystania tych szybkich składów poza granicami kraju. PKP Intercity, mimo iż obecnie koncentruje się na ofercie krajowej, patrzy w przyszłość z perspektywą rozwoju połączeń międzynarodowych.


Liberalizacja rynku to dla nas impuls do rozwoju. Na ten moment skupiamy się na ofercie krajowej i współpracy z kolejami zagranicznymi, aby zapewnić atrakcyjną ofertę do Czech, Niemiec, Austrii czy na Litwę. W rozkładzie na sezon 2025/2026 pociągi Pendolino obsłużą krajowe połączenia. Ale w odpowiednim momencie będziemy gotowi na to, aby komercyjnie wykorzystać składy ED250 poza Polską. Przygotowujemy się technicznie do tego – podsumował Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.

To stwierdzenie sugeruje, że mimo braku międzynarodowych tras Pendolino w najbliższym rozkładzie jazdy, przewoźnik dąży do pełnego technicznego przygotowania taboru do potencjalnego otwarcia takich połączeń w przyszłości.


Co oznacza interoperacyjność w kolejnictwie?


Całe przedsięwzięcie jest ściśle związane z pojęciem interoperacyjności sieci kolejowej w Unii Europejskiej. Interoperacyjność to nic innego jak zdolność systemu kolejowego do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego ruchu pociągów po różnych liniach kolejowych, w tym pomiędzy różnymi krajami. Reguluje to Dyrektywa dotycząca interoperacyjności, która jest jednym z aktów prawnych składających się na Czwarty Pakiet Kolejowy. Jego głównym celem jest ujednolicenie i uproszczenie rynku usług kolejowych w UE, co ma zwiększyć konkurencyjność i ożywić transport kolejowy. Dzięki interoperacyjności Pendolino i inne nowoczesne pociągi mogą z łatwością przekraczać granice, co jest fundamentem dla efektywnych i szybkich połączeń międzynarodowych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page